.: محسن سمسارپور :.

وب سایت شخصی محسن سمسارپور

ابزارهای یادگیری الکترونیکی

لیست ابزارهای یادگیری الکترونیکی به شرح زیر می باشد:

ردیف نام ابزار توضیحات
1 درس گفتار (متن درسی) در هر دوره آموزشی، اساتید و دستیاران آموزشی بر اساس برنامه‌ریزی درسی اول ترم، محتوای متنی آموزشی خود را بر اساس 16 جلسه آموزشی آماده کرده و بر روی پرتال آموزشی قرار می‌دهند. این متون به عنوان یکی از ابزارهای یادگیری الکترونیکی در اختیار دانشجویان قرار می گیرد.
2 تالار گفتمان تالار گفتمان فضایی است آنلاین جهت اشتراک گذاری دانش بین اساتید و دانشجویان، به طور معمول در هر درس یک یا چند مبحث در تالارهای گفتمان مرتبط با همان درس ایجاد می گردد. این ابزار نیز به عنوان یکی دیگر از ابزارهای یادگیری الکترونیکی مطرح است.
3 سیستم پیام سیستم پیام یکی از امکانات سیستم آموزشی آنلاین است که به کاربران این امکان را می دهد که با یکدیگر، اساتید، دستیاران اساتید یا کادر اداری مجموعه خود در ارتباط باشند. این پیام به صورت شخصی برای فرد یا افراد خاص ارسال شده و در دسترس عموم قرار نمی گیرد.
4 سیستم ایمیل داخلی یکی دیگر از امکانات سیستم آموزشی آنلاین ایمیل داخلی آن است. این سیستم شبیه به سیستم پیام بوده با این تفاوت که کاربران امکان پیوست کردن فایل های مختلف را نیز دارند. البته محدودیت های تعداد و حجم برای این مورد در نظر گرفته شده است.
5 فیلم آموزشی یا چند رسانه ای در هر یک از دوره های درسی، به جز درس گفتار، فیلم ضبط شده از استاد و یا آموزش های چند رسانه ای که به صورت ترکیبی از متن و تصویر و صوت هستند در اختیار دانشجویان قرار می گیرد.
6 آزمون یکی دیگر از ابزارهای موجود در سیستم یادگیری الکترونیکی، سیستم برگزاری آزمون است که امکانات مناسبی را در اختیار اساتید و دستیاران آموزشی قرار می دهد تا بتوانند سوالات چند گزینه ای یا تشریحی خود را از دانش آموزان پرسیده و نتایج آن ها را مورد بررسی قرار دهند.
7 تمرینات ابزار دیگری که در سیستم های یادگیری الکترونیکی وجود دارد بخش تمرینات است. در این بخش استاد یا دستیار استاد از کاربران می خواد تا تمرینی را انجام دهند و کاربران می توانند فایل های پروژه خود را به صورت پیوست برای استاد یا دستیار ارسال نمایند.
8 کلاس مجازی کلاس مجازی به کلاسی گفته می شود که دانشجویان از هر جایی می توانند به آن متصل شوند و استاد یا دستیار استاد نیز می تواند وارد این کلاس شود. نقش های مشخصی برای اساتید و دستیاران و دانشجویان در نظر گرفته می شود، استاد به صورت تصویری، صوتی یا متنی می تواند با دانشجویان در ارتباط باشد و همچنین امکاناتی از قبیل اشتراک گذاری فایل و حتی تصویر صفحه نمایش استاد در این کلاس ها وجود دارد.
9 کلاس حضوری اگرچه تمامی فعالیت های یادگیری الکترونیکی به صورت آنلاین و بدون نیاز به حضور دانشجویان یا اساتید صورت می پذیرد اما برگزاری کلاس های حضوری جهت رفع اشکال و آشنایی بیشتر دانشجویان و اساتید با یکدیگر به عنوان یک ابزار یادگیری الکترونیکی مطرح است.
10 پیام رسان ها برنامه های مطرح پیام رسان مانند تلگرام، می تواند به عنوان یک ابزار یادگیری الکترونیکی به کار گرفته شود. به طور معمول برخی از اساتید یا دستیاران اساتید از این امکان برای انجام هماهنگی های بیشتر استفاده می کنند. همچنین دانشجویان جهت هماهنگی های بیشتر به ساخت و استفاده از کانال های اطلاع رسانی و همچنین گروه های هماهنگی می زنند.
11 شبکه های اجتماعی با توجه به اینکه فضای یادگیری الکترونیکی به گونه ای با پیشرفت های فناوری اطلاعات ارتباط قوی دارند لذا استفاده از شبکه های اجتماعی مانند آپارات، گوگل پلاس و … نیز می تواند به عنوان ابزاری جهت بهبود فرایند یادهی یادگیری مورد استفاده قرار گیرد.
12 موتورهای جستجوگر عمومی جهت آشنایی و یافتن منابع مناسب، سایت ها، کتب، تصاویر مرتبط و … موتورهای جستجوگر می توانند به عنوان یک ابزار یادگیری الکترونیکی مطرح شوند.
13 موتورهای جستجوگر تخصصی موتورهای جستجوگر تخصصی مانند محقق گوگل و علم نت نیز به عنوان یکی از ابزارهای کارآمد در یادگیری الکترونیکی مد نظر قرار می گیرند.
14 دانشنامه جهت آشنایی با عبارات و کلمات ناشناخته و جدید در حوزه های مختلف ابزار دانشنامه می تواند کمک شایانی به دانشجویان داشته باشد. این ابزار لیستی از عبارات و اصطلاحات و کلمات مرتبط با موضوع درسی را با امکان جستجو در خود داراست.
15 آر. اس. اس لیستی از آخرین محتواهای منتشر شده در فضای یادگیری الکترونیکی است که کاربران می توانند آن را به خبرخوان های خود اضافه کرده تا به راحتی بتوانند از اخبار و اتفاقات فرایند یادگیری الکترونیکی آگاه شوند.
16 بلاگ یکی دیگر از ابزارهای یادگیری الکترونیکی بلاگ است. این ابزار می تواند توسط اساتید یا دستیاران و یا حتی دانشجویان مورد استفاده قرار گیرد. در بلاگ، صاحب آن متن، عکس، صدا و هر گونه محتوای دیگری را به صورت روزانه، هفتگی، یا ماهیانه و یا با یک ریتم مشخص (یا گاهی نا مشخص) منتشر کرده و کاربران می توانند از آن استفاده نمایند.
17 پادکست به یک یا یکسری فیلم کوتاه یا بلند در مورد یک موضوع که به صورت بسیار ساده تهیه شده و در شبکه های اجتماعی یا سایت های تخصصی منتشر می شوند گفته می شود. این ابزار می تواند برای انتقال مفاهیم درسی یا نکات ویژه غیر درسی مورد استفاده قرار گیرد.
18 کتابخانه آنلاین مجموعه ای از کتاب ها که به صورت الکترونیکی (اسکن شده یا تایپ شده) در دسترس دانشجویان قرار داده می شود در فضایی روی وب قرار دارند که به آن کتابخانه آنلاین گفته می شود.
19 فضای ابری فضای ابری به خدماتی گفته می شود که میزان حجم مشخصی از فضا جهت ذخیره سازی فایل ها و به اشتراک گذاری آن ها در اختیار کاربران قرار داده می شود. برخی از این فضاها عبارتند از گوگل درایو، دراپ باکس و …، با استفاده از این ابزار کاربران می توانند فایل های خود را در فضای ابری ذخیره سازی کرده و با هر دستگاه و در هر زمان و مکان در صورت دسترسی به اینترنت به فایل های خود دسترسی داشته باشند.
20 ابزار گزارش دهی ابزاری برای ارائه گزارش های مکتوب است. این گزارش ها نشان دهنده میزان مشارکت یادگیرنده در بخش های مختلف پورتال و بهره گیری او از محتوای آموزشی است.
21 تابلو اعلانات الکترونیکی این ابزار شامل اطلاع رسانی و انتشار اخبار در مورد رویدادهای جدید و محصولات و خدمات جدید بر روی وبگاه است.
22 سمینارهای مبتنی بر وب (وبینار) سمینار مبتنی بر وب ساز و کاری است که در اینترنت با استفاده از فناوری رسانه ای به منظور انتشار همزمان محتوا به شنوندگان و بینندگان متعددی توزیع می شود. انتشار محتوا ممکن است زنده یا بنا به درخواست مخاطبان باشد.
23 کاتالوگ الکترونیکی بروشوری الکترونیکی حاوی اطلاعات جزئی و کاربردهای محصولات و خدمات است که مطالب جامعی برای درک بهتر مشتری برای تصمیم گیری ارائه می دهد.
24 فرم های پیمایشی/نظرسنجی فرم هایی هستند که توسط دانشجویان و استادان تکمیل می شوند و به این وسیله دانشکده اطلاعات مفیدی درباره دانشجویان و پیش بینی رفتار آن ها کسب می کند.
25 پرسش های پرسیده شده متداول فهرستی از پرسش هایی است که به طور معمول پرسیده شده و به همراه پاسخ های آن است.

(900)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *