حجرهداران اینستاگرام
بررسی آمارهای مربوط به حضور كسبوكارها در شبکههای اجتماعی
در سالهای اخیر آمارهای مربوط به اینستاگرام بهشدت افزایشی است. اینستاگرام كه یك نرمافزار تلفنهمراه اشتراكگذاری تصاویر است، امروزه به یكی از شبكههای اجتماعی معتبر و كاربرپسند در سراسر دنیا تبدیل شده است. نرمافزاری كه روزهای ابتداییاش به اشتراكگذاری تصاویر عكاسان و برخی افراد از لحظات شاد خود گذشت، حال بستر مناسبی برای معرفی و عرضه خدمات و كالاهای برندهای مختلف است تا بتوانند اطلاعات مربوط به محصولات و خدمات خود را در اختیار كاربران قرار دهند. با توجه به این موضوع، بررسی آمارهای این شبكه اجتماعی خالی از لطف نیست تا ببینیم چگونه بسیاری از برندها برای تعامل با مخاطبان خود، اینستاگرام را بهعنوان بهترین راه ارتباطی در نظر میگیرند.
نویسنده : محسن سمسارپور
كاربران جهانی و ایرانی
«تعداد كاربران اینستاگرام از یك میلیارد نفر گذشت.» این خبری بود كه نظر بسیاری از مردم و برندها در سراسر جهان را به خود جلب كرد. البته كاربران ایرانی اینستاگرام هم كم نیستند و طبق آمارهای غیررسمی سال97 بیش از 24میلیون نفر كاربر ایرانی در اینستاگرام فعالیت داشتهاند. بهطور روزانه بیشتر از 500میلیون كاربر فعال در این شبكه اجتماعی فعالیت میكنند كه برای یك شبكه اجتماعی بر بستر تلفنهمراه آمار بسیار خوبی است.
دومین شبكه اجتماعی جهان
اینستاگرام بعد از فیسبوك، دومین شبكه اجتماعی برتر از نظر تعامل كاربران است. تعامل كاربران و ایجاد هیجان و لذت در آنها یكی از شاخصهای مهم در هر یك از شبكههای اجتماعی است كه اینستاگرام توانسته در این شاخص آمار مناسبی را به خود اختصاص دهد. امروزه بسیاری از برندها برای ساخت فضای مناسب در شبكههای اجتماعی، اینستاگرام را برای تعاملات خود با مخاطبان انتخاب میكنند، چراكه این شبكه اجتماعی امكانات خوبی از جمله اشتراكگذاری فیلم و عكس، ایجاد استوری تعاملی و امكان برقراری ارتباط زنده با مخاطبان را در كنار هم در اختیار آنها قرار داده است.
شبكه اجتماعی جوانپسند
آمارها نشان میدهد 71درصد كاربران اینستاگرام را افراد زیر 35 سال تشكیل دادهاند. از این رو به نظر میرسد اینستاگرام یك شبكه اجتماعی جوانپسند است. طبق این آمار بیشترین كاربران اینستاگرام، افراد بین 24 تا 35 سال هستند و بعد از آن
18 تا 24 سالهها مقام دوم كاربران اینستاگرام را به خود اختصاص دادهاند. اگر مخاطبان محصولات و خدمات برندها این رده سنی باشد، احتمالا یكی از اولین انتخابها برای تبلیغات و معرفی كالاها و خدمات، اینستاگرام است.
۵۳ دقیقه در روز
یكی از آمارهای عجیب و جذاب منتشرشده در مورد اینستاگرام میانگین حضور كاربران در این شبكه اجتماعی است. طبق آخرین آمار منتشر شده، كاربران بهطور روزانه حدود ۵۳ دقیقه در اینستاگرام حضور دارند. بعد از فیسبوك كه آمار آن حدود ۵۸ دقیقه در روز است اینستاگرام با فاصله نسبتا كمی در مقام دوم ایستاده است. البته برای هر یك از برندها و مخاطبان آنها زمانهای مناسب برای ارسال پست و تعامل كاربران متفاوت است كه از طریق خود نرمافزار اینستاگرام میتوان به این آمارها دسترسی داشت، ولی بهطور كلی حدود یك ساعت از وقت كاربران صرف مشاهده پستها و محتوای تولیدی برندهای مختلف میشود و این فرصت بسیار مناسبی برای تعامل با كاربران را فراهم كرده است.
كسبوكارها در اینستاگرام
در حال حاضر و طبق آخرین آمارها حدود 71درصد برندهای آمریكایی، حساب كاربری اینستاگرام دارند. این آمار در كشور ما بهطور دقیق اعلام نشده، اما به نظر میرسد در ایران هم با فاصله كمی نسبت به دیگر كشورها درصد زیادی از برندها و كسبوكارها دارای حساب كاربری اینستاگرام هستند. البته آمارهای رسمی معمولا كسبوكارهای ثبت شده را بررسی میكنند، ولی باید گفت بسیاری از كسبوكارها در كشور ما از بستر اینستاگرام برای تعاملات خود و فروش محصولات و خدمات به كاربران استفاده میكنند. داد و ستد اینستاگرامی در كشور به یكی از متداولترین داد و ستدها تبدیل شده و جالب اینجاست بسیاری از مردم بدون در نظر گرفتن برخی مسائل امنیتی یا از بین رفتن احتمالی پول خود به كسبوكارهای اینستاگرامی اعتماد كرده و محصولات موردنظر خود را از آنجا میخرند. البته حضور رسمی بسیاری از برندهای ثبت شده و كسبوكارهای معتبر برای اطلاعرسانی و عرضه محصولات و خدمات جنبه دیگری است كه در كشور ما نیز در این شبكه اجتماعی عكسمحور وجود دارد.
تاثیرگذاری اینستاگرام
طبق بررسیهای انجام شده و طبق گزارشهای منتشر شده، 83درصد كاربران اینستاگرام معتقدند از طریق این شبكه اجتماعی از محصولات و خدمات برندهای مورد علاقه خود باخبر میشوند. این مساله نشان میدهد آنها اینستاگرام را بهعنوان یك كانال ارتباطی بهروز و شاید سریعتر از دیگر كانالهای ارتباطی برای بهدست آوردن آخرین اخبار مرتبط با برندهای مورد علاقه خود در نظر گرفتهاند. البته در این گونه پژوهشها فقط اطلاعرسانی مد نظر بوده و به ظرفیتهای دیگر اینستاگرام مانند امكان خرید از طریق این شبكه اجتماعی اشاره نشده است. (این امكان در كشور ما به دلیل تحریمها فعال نیست)
استوری اینستاگرام
سال 2016 اینستاگرام امكان ارسال استوری را به این شبكه اجتماعی اضافه كرد. امكانی كه به كاربران اجازه میداد محتوایی را منتشر كنند كه فقط 24 ساعت ماندگاری داشت. البته بعدها با اضافه شدن امكانهایلایت، كاربران توانستند استوریهای خود را بهصورت دستهبندی شده ماندگار كنند. حدود نیمی از كاربران اینستاگرام از امكان استوری استفاده كردهاند و این یعنی 500 میلیون نفر از این امكان استفاده میكنند. با توجه به ماندگاری بالای استوری نسبت به پست در مواقعی كه صفحهها تعداد بالایی پست در روز دارند این امكان بستر مناسبی برای نمایش تبلیغات كاربران و برندهاست.
دنبال كردن برندها
اگر شما هم كاربر اینستاگرام باشید احتمالا حداقل یكی از برندهای مورد علاقه خود را دنبال كردهاید. طبق آمارهای منتشر شده از هر دو نفر كاربر اینستاگرام یكی از آنها حداقل یكی از برندهای مورد علاقه خود را دنبال كرده است. این یعنی 50درصد كاربران برندهای مورد علاقه خود را دنبال میكنند و اینستاگرام را بستر مناسبی برای بررسی اخبار و اطلاعات برند مد نظر خود میدانند. این آمار از چشم اینستاگرام نادیده گرفته نشده و این شبكه اجتماعی هر روز امكانات بیشتری را به صفحههای مرتبط با كسبوكار ارائه میدهد. برای تبدیل شدن صفحه كاربری شما به یك صفحه مخصوص كسبوكار فقط كافی است چند مرحله ساده را طی كنید تا بتوانید از امكانات رایگان صفحات كسبوكار استفاده كنید. بسیاری از كسبوكارها با قرار دادن شماره تماس و آدرس ایمیل خود این امكان را به كاربران میدهند تا بتوانند بهراحتی از طریق همین شبكه اجتماعی با آنها ارتباط برقرار كنند.
جذابیت و میزان علاقه كاربران
در تعامل كاربران با صفحات شخصی یا صفحات مربوط به برندهای مختلف مساله جذابیت صفحه و میزان علاقهمندی كاربران از اهمیت خاصی برخوردار است. شبكه اجتماعی اینستاگرام یك شاخص را برای رتبهبندی و اندازهگیری میزان علاقهمندی كاربران به صفحات مختلف در نظر گرفته است. این عدد از محاسبه میانگین لایك و كامنتهای ارسالی كاربران در تعامل با پستهای ارسالی مختلف بهدست میآید. كسبوكارها، افراد مشهور و بسیاری از برندها دنبال افزایش تعداد دنبالكننده و از طرف دیگر، افزایش میزان تعامل كاربران هستند. البته كاربران غیرواقعی، رباتها و… تعداد دنبالكنندگان برخی از صفحات را غیرواقعی كردهاند، اما بررسی دقیق این صفحات و میزان تعامل كاربران میتواند معیار خوبی برای اثبات واقعی بودن كاربران دنبالكننده باشد.
(45)
مهندس مطالب خیلی خوبی دارید من همواره از این مطالب لذت برده ام