.: محسن سمسارپور :.

وب سایت شخصی محسن سمسارپور

جمع مجازی دوست‌داران كتاب

جمع مجازی دوست‌داران كتاب
گرانی كاغذ، كمبود وقت، افزایش مشغله مردم و مشكلات دیگر موجب شده سرانه مطالعه كشور ما نسبتا پایین باشد. گرچه لذت در دست گرفتن كتاب و ورق زدن صفحات كاغذی در دنیای مجازی قابل درك نیست، اما این روزها یكی از راه‌های مطالعه كتاب استفاده از همین دنیای مجازی است. با افزایش تعداد كاربران شبكه‌های اجتماعی، تغییری محسوس در سبك زندگی افراد دیده می‌شود و آن هم استفاده بیش از پیش از شبكه‌های اجتماعی است. در این گزارش سراغ توسعه‌دهنده اپلیكیشن ایرانی لوكوبوك، اولین شبكه اجتماعی نویسندگی و كتابخوانی رفته‌ایم و با او درباره محصولی كه عرضه كرده گپ زدیم.

داستان لوكوبوك
اردیبهشت سال 1395 آرش یزدانیان، كارشناس ارشد مهندسی تجارت الكترونیكی همراه سه نفر از دوستان خود با توصیه اطرافیان و براساس تجربه در حوزه راه‌اندازی و مدیریت انجمن‌های گفت‌وگو، تصمیم به راه‌اندازی انجمن گفت‌وگویی به نام «كافه قلم» می‌گیرد. كافه قلم خیلی سریع‌تر از چیزی كه آرش فكرش را می‌كند بزرگ می‌شود و در كمتر از شش ماه پس از راه‌اندازی، ۱۴ هزار عضو و صدها نویسنده به‌دست می‌آورد. این اتفاق و مشكلاتی كه در این انجمن‌ها بیان می‌شود از یك سو و افزایش میل كاربران به استفاده از شبكه‌های اجتماعی در سال‌های اخیر موجب می‌شود آرش و تیمش اولین شبكه اجتماعی نویسندگی و كتابخوانی را راه‌اندازی كنند. آرش یزدانیان همراه امیرحسین حسام، فرشته بابایی و امید پورپناه، تیم اصلی این شبكه اجتماعی را تشكیل می‌دهند.

لوکوبوک چیست؟

حق كپی‌رایت؛ بزرگ‌ترین مشكل نویسندگان
رعایت نكردن حق كپی‌رایت به‌خصوص در فضای مجازی موجب شده نویسندگان اعتماد كافی به این فضا نداشته و بیشتر به چاپ كتاب به‌صورت فیزیكی مایل باشند. آرش یزدانیان بنیانگذار لوكوبوك می‌گوید: «با بررسی مشكلات موجود متوجه شدیم نویسنده‌ها نگرانی‌های فراوانی بابت كپی شدن نوشته‌های خود دارند و از سوی دیگر خواننده‌ها و كاربران نیز با فضای انجمن‌گونه كافه قلم مشكل داشتند و فضای موجود به هیچ وجه امكانات اختصاصی برای كتابخوانی را نداشت، بنابراین ایده راه‌اندازی یك شبكه اجتماعی با محوریت نویسندگی و كتابخوانی به ذهنمان رسید. آذر 95 مستندسازی‌های اولیه ایده را آغاز و ضمن نظرسنجی از جمعی از كاربران و نویسندگان سعی كردیم با ادغام امكانات جذاب شبكه‌های اجتماعی با سرویسی اختصاصی برای نویسندگی و كتابخوانی، یك بستر منحصربه‌فرد را راه‌اندازی كنیم تا كمبودهای موجود در این زمینه را پوشش دهیم.»

نویسنده‌ها، خوره‌های كتاب
شبكه‌های اجتماعی فرصت كنار هم قرار گرفتن افراد و گروه‌های مختلف را فراهم می‌كنند، اما یك شبكه اجتماعی خاص برای گروه خاصی از افراد می‌تواند جذابیت‌های ویژه‌ای داشته باشد. به گفته آرش، لوكوبوك از سه بخش مجزا تشكیل شده كه در مجموع به‌صورت یك سیستم یكپارچه عمل می‌كند. قسمت‌های كلیدی لوكوبوك شامل سرویس نویسندگی و كتابخوانی است. در این سیستم اگر نویسنده باشید، كافی است درخواست نویسندگی ارسال كنید (از طریق سایت www.lookobook.com) تا پس از تایید درخواست‌تان امكان شروع داستان به شما اعطا شود و بتوانید داستان‌تان را قسمت به قسمت منتشر كرده و دنبال‌كننده‌های اختصاصی برای داستان‌تان جذب كنید. در ضمن شرایطی فراهم شده است تا امكان كپی شدن محتوای داستان‌ها وجود نداشته باشد. به‌عنوان مثال فایل متنی در اختیار كاربر قرار نمی‌گیرد و به‌زودی امكان گرفتن عكس از صفحه هم بسته خواهد شد. از طرفی چون مجموعه شخصیت حقوقی دارد، اگر محتوایی كپی شود نویسنده می‌تواند با استناد و پیگیری، حقوق خود را پس بگیرد. كاربران نیز می‌توانند ضمن دنبال كردن داستان‌ها، نظر یا نقد و بررسی برای آنها بفرستند.
در بخش كتابخوانی لوكوبوك نیز اطلاعات كتاب‌های چاپی از جمله ناشر، قیمت، مقدمه و… در دسترس كاربران قرار داده شده است. در حال حاضر كتاب‌های رایگان قابلیت دانلود و مطالعه دارند و به‌زودی با رونمایی از فاز جدید لوكوبوك امكان خرید نسخه الكترونیكی كتب چاپی نیز فراهم خواهد شد.
بخش شبكه اجتماعی نیز با داشتن امكانات متداول شبكه‌های اجتماعی (همچون ارسال پست، دوست‌یابی، مكالمه خصوصی و…) به‌عنوان راهكار ارتباطی و جذاب در لوكوبوك در دسترس است و كاربران می‌توانند با دیگر دوستان یا نویسندگان فعال در سیستم در ارتباط باشند.
آرش یزدانیان می‌گوید: «لوكوبوك در دو نسخه اندروید و iOS در دسترس است و به‌صورت محدود از طریق وب‌سایت نیز قابلیت مرور اطلاعات داستان‌ها و كتاب‌ها فراهم شده است. ما در تلاشیم با استفاده از فناوری‌های هوش مصنوعی و همچنین یادگیری عمیق، شبكه را به سمت هوشمند شدن پیش ببریم تا سیستم قادر به درك سلایق و علایق كاربران باشد و محتوای مناسب و مورد علاقه را به آنها پیشنهاد دهیم.»
نویسندگان و خوانندگان كتاب برای استفاده از لوكوبوك می‌توانند برنامه این شبكه اجتماعی را از كافه‌بازار و سیب اپ دانلود كنند و پس از ثبت‌نام فعالیت كنند.
آرش یزدانیان در مورد رایگان بودن امكانات لوكوبوك می‌گوید: «لوكوبوك یك استارت‌آپ كاملا فرهنگی است و ما سعی می‌كنیم از ظرفیت شبكه‌های اجتماعی برای تولید محتوای فاخر، حمایت از نویسندگان و همچنین ترویج فرهنگ مطالعه بهره بگیریم. جذابیت لوكوبوك برای كاربران تا جایی بوده است كه طبق آمار موجود ما توانسته‌ایم به رقم روزانه بیش از صد هزار دقیقه مطالعه توسط كاربران شبكه دست پیدا كنیم. استفاده از لوكوبوك رایگان است و رایگان خواهد ماند، اما در مواردی همچون دریافت امكانات و خدمات حرفه‌ای‌تر و بارگذاری نسخه الكترونیكی كتب چاپی هزینه‌هایی دریافت خواهد شد.»

آمار هیجان‌انگیز
معرفی محصولاتی كه در حوزه فرهنگی پیشقدم شده‌اند می‌تواند موجب انگیزه بخشیدن به افرادی باشد كه در آن حوزه در حال فعالیت هستند. آرش یزدانیان در مورد وضعیت فعلی آمار استفاده از لوكوبوك می‌گوید: «لوكوبوك با تبلیغ نه‌چندان زیاد و تنها با تكیه بر كاربران خود توانسته است طی 15ماه اخیر بیش از 41هزار كاربر جذب كند و هر كاربر به‌طور میانگین روزانه بیش از 30دقیقه در این شبكه حضور دارد. همچنین بیش از 200 نویسنده در شبكه حضور دارند كه روز به روز بر تعداد آنها افزوده می‌شود. از جمله آمار قابل توجه لوكوبوك می‌توان به روزانه صد هزار دقیقه مطالعه توسط كاربران و اضافه شدن یك‌كاربر در هر 10دقیقه اشاره كرد.»
لوكوبوك طی 15ماه در رویدادهای ایرانی و بین‌المللی مختلفی حضور داشته و برنده چند جایزه ارزنده شده است. از جمله دستاوردهای لوكوبوك می‌توان به كسب مقام سوم در دومین رویداد استارت‌آپ میتاپ تبریز، كسب مقام اول در رویداد بین‌المللی SilkRoad از شهر تبریز، كسب مقام دوم رویداد INOTEXPitch تهران، حضور در جمع 10 استارت‌آپ منتخب رویداد الكام‌استارز، حضور در جمع 10 استارت‌آپ ایرانی منتخب در رویداد SeedStars سوئیس، حضور در جمع استارت‌آپ‌های منتخب ایرانی در رویداد Slush فنلاند، كسب مقام سوم رویداد سامیكس، كسب نشان شركت خلاق و دانش‌بنیان از سوی معاونت علمی ریاست جمهوری و اعزام به نمایشگاه‌های بین‌المللی باكوتل آذربایجان و جیتكس دبی اشاره كرد.

دلنوشت
امروز كشور بیش از هر زمانی به حضور افرادی نیاز دارد كه دغدغه فعالیت‌های فرهنگی و سازنده دارند و حمایت از شركت‌های نوپا در این حوزه می‌تواند كمك‌كننده باشد. آرش یزدانیان به‌عنوان سخن آخر می‌گوید: «پیشنهادهایی از كشورهای اروپایی برای مهاجرت به این كشورها داریم، اما ما می‌خواهیم این شبكه به‌عنوان یك شبكه با هویت ایرانی در بازارهای جهانی حضور پیدا كند و در این زمینه از دوستانی كه قادر به همكاری با ما هستند دعوت به همكاری می‌كنیم. ما نمونه داخلی و خارجی مطرحی در این حوزه نداریم و شاید شبكه‌های مرتبط با كتاب Goodreads، فیدیبو، طاقچه و… نمونه‌های نزدیك به شبكه اجتماعی لوكوبوك باشند.»

(152)

یک پاسخ برای ldquo;جمع مجازی دوست‌داران كتاب”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *