.: محسن سمسارپور :.

وب سایت شخصی محسن سمسارپور

یکبار رمز یا OTP چیست ؟

otp یک بار رمز چیست

چند روزی هست که با یکی از دوستان وب سایتی رو راه اندازی کردیم که در اونجا مطالب مربوط به زندگی دیجیتال رو قرار می دیم، دیجی متد digimethod.ir سایت جدید ماست. البته من سعی می کنم مقالاتی که اونور گذاشته می شه و نوشته خودم هست اینجا برای دوستان به صورت خلاصه بیارم و اگر کسی دوست داشت می تواند اطلاعات بیشتر رو از لینک انتهای متن مشاهده کنند.

یک بار رمز یا OTP چیست ؟

خدا رو شکر ترجمه خوبی انجام شده و (One Time Password) به (یک بار رمز) ترجمه شده است. پس همین ابتدای امر متوجه می شیم که یک بار رمز نوعی رمز هست که فقط یک بار مورد استفاده قرار می گیره و بعد از اون کارایی خودش رو از دست میده. پس این نوع رمزها به ما کمک می کنند که امنیت بیشتری داشته باشیم. در واقع این رمزها حالت ایستا و ثابت ندارند و بسته به زمانی که شما از دستگاه استفاده می کنید و پارامترهای دیگر رمز خاصی ایجاد می کنند. این رمزها در هر بار استفاده از بین رفته و رمز جدید رمز متفاوتی است.

یک مثال ساده:

در حال حاضر یکسری از بانک های ایرانی مثل بانک ملت از سرویس یک بار رمز استفاده می کنند. فرض کنید می خواهید وارد اینترنت بانک شوید، وب سایت بانک الکترونیک شما از شما یک نام کاربری و یک رمز عبور را خواهد پرسید، حال فرض کنید به هر علتی کسی از رمز اصلی شما با خبر باشد، در صورتی که یک بار رمز نداشته باشید او می تواند به حساب شما دسترسی داشته باشد. اما دستگاه تولید کننده یک بار رمز به شما کمک می کند تا در لحظه ای که می خواهید وارد سایت یک رمز تولید کرده و تا آن را در سایت در قسمت یک بار رمز وارد نکنید نتوانید وارد سایت شوید.

ادامه مطلب رو در سایت دیجی متد مطالعه کنید

(1415)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *