.: محسن سمسارپور :.

وب سایت شخصی محسن سمسارپور

گوگل با اندروید P آمد

سیستم عامل اندروید هوشمند‌تر از همیشه

گاهی محصولات جدید با ورود به بازار، مناسبات بازار موجود را بر هم می‌زنند. 

اندروید پی چیست

شاید در زمان اوج فعالیت سیستمهای عاملی چون ویندوز و سیمبین برای گوشیهای همراه کمتر کسی فکر موفقیت یک تازه وارد به نام اندروید را در سر داشت، اما گوگل برنامه منسجم و قاطعی برای حضور خود در حوزه تلفن همراه در نظر گرفته بود. با حضور اندروید بهعنوان سیستمعامل برخی از گوشیهای هوشمند، با سرعت بینظیری شرکتهای مختلف تولیدکننده تلفن همراه شروع به استفاده از این سیستمعامل کردند. نگارشهای پیاپی از اندروید گوی سبقت را از رقبا ربود و امروز سرسختترین رقیب سیستمعامل iOS شرکت اپل است. نهمین نگارش از این سیستمعامل در راه است و پیشبینی میشود هدف اصلی سازندگان آن ترغیب کاربرانiOS به استفاده از گوشیهای مبتنی بر سیستمعامل اندروید باشد.

لباس نو مبارک!

طی سالهای اخیر معمولا شاهد تغییرات محدود در ظاهر گرافیکی و حرکات انیمیشنی صفحات مختلف اندروید بودیم. کلیدهای جابهجایی در پایین (کلیدهای ناوبری) شکل و فلسفه یکسانی را در نگارشهای مختلف دنبال میکردند.

اندروید p چیست

اندروید P امکانات جدیدی را از نظر ظاهری در این نگارش به کاربران ارائه میدهد. با فعالسازی امکان جدید از مسیرSettings>System> Gestures>Swipe up on home button کلید نسبتا کشیدهای در پایین صفحه نمایان میشود و خبری از کلیدهای ناوبری قبلی نیست. این آیکون فلسفهای شبیه تک کلید گوشیهای بر پایه iOS دارد و کاربران میتوانند با استفاده از فشردن آن به صفحه اصلی برگردند. اگر کلید ظاهرشده را به سمت بالا بکشید فهرستی از برنامههای در حال اجرا نمایش داده میشود. با جابهجایی این کلید به سمت چپ و راست میتوان بین برنامههای در حال اجرا جابهجا شد. همچنین با کشیدن و رها کردن پنجرههای نمایش داده شده از برنامهها میتوان به اجرای آنها پایان داد.

هوشمندتر از همیشه

از ظاهر که بگذریم، گوگل با استفاده از هوش مصنوعی (A.I) و یادگیری ماشین (ML) در بسیاری از بخشهای سیستمعامل یک سیستم هوشمند را برای کاربران به ارمغان آورده است. همه رفتارهای کاربران ثبتشده و با استفاده از امکان جدیدی به نام داشبورد به کاربران نمایش داده میشود. در داشبورد شما میتوانید میزان مصرف خود از گوشی، مدتزمان تماسها، استفاده از برنامههای مختلف، اینترنت و… را مشاهده کنید، اما هوشمندی اندروید P به همینجا ختم نمیشود. ویژگی دیگری به نام Wind Down Mode به شما کمک میکند تا زمان استراحت را به یاد آورید. با این امکان زمانی که ساعت خواب شما فرا رسیده باشد، صفحهنمایش بهصورت سیاهوسفید درآمده تا جذابیت استفاده از گوشی برای شما کمتر شده و سراغ استراحت بروید. سیستم بهصورت هوشمند و براساس مصرف کاربر، ساعات استراحت را با استفاده از یادگیری ماشین محاسبه میکند. در نگارش جدید اندروید، تنظیمات نور صفحهنمایش هم بهصورت هوشمند مدیریت میشود. با استفاده از امکان Adaptive Brightness و براساس هوش مصنوعی، سیستم با بررسی نور محیط بهصورت خودکار نور صفحهنمایش را تنظیم میکند.

امکانات جانبی بیشتر

یکی از بخشهایی که در نگارشهای مختلف اندروید بهمرور زمان بهتر شده، اعلانهای اندروید است. در اندروید P بخش اعلانها کاملا متفاوت شده است. با توجه به اینکه اندروید در تلاش برای کاربرپسند شدن سیستمعامل خود است، سعی میکند راههای کوتاهتر برای انجام کارهای مختلف در نظر بگیرد. در نگارش جدید اندروید مانند نگارشهای قبلی شما میتوانید اعلانها را مشاهده کنید و به آنها پاسخ دهید، اما این بار امکان جدیدی در اختیار شما قرار گرفته است، شما میتوانید بدون باز کردن اعلان در برنامه موردنظر خود تصاویر و فایلهای مختلف را به پاسخ خود ضمیمه کنید. این امکان سرعت عمل به پاسخگویی را بالا برده و نیازی به جابهجایی در برنامهها نیست. همچنین امکانات بیشتری به کاربران برای مدیریت نمایش یا عدم نمایش اعلانها داده شده است.

اندروید p چیست

با استفاده از این امکان کاربران میتوانند اعلانهای برنامه خاصی را فعال یا غیرفعال کنند. گرفتن عکس از صفحهنمایش هم چالشی است که در نگارشهای قبلی با استفاده از کلیدهای ترکیبی فیزیکی به آن پاسخ داده شده بود، اما در اندروید P این گزینه به گزینههای مربوط به فشردن کلید پاور اضافه شده است. حضور در جلسات، کتابخانه یا فضاهایی که نیاز است صدایی از تلفن همراه درنیاید نیز یکی از دغدغههای مهم کاربران است. گوگل در اندروید P به این دغدغه پاسخ داده است و شما با برگرداندن فیزیکی گوشی خود میتوانید حالت سکوت را فعال کنید. امکان جدید و جذاب دیگری که در این نگارش از اندروید در نظر گرفتهشده App Action نام دارد. با استفاده از این امکان، گوگل با استفاده از هوش مصنوعی توانایی تشخیص رفتار کاربر را دارد و پیشنهادهای مناسبتری را به کاربران ارائه میدهد. بهعنوانمثال در زمان جست وجو بین برنامهها با توجه به اینکه کاربر کدام برنامهها را بیشتر استفاده کرده نتایج جست وجو به کاربر نمایش داده میشود. در کنار این امکان، ویژگی دیگری به نام Slices به اندروید P اضافه شده که به توسعهدهندگان این امکان را میدهد که بتوانند درون برنامهها به امکانات دیگر برنامهها دسترسی داشته باشند. بهعنوانمثال در زمانی که کاربر در حال اجرای برنامه نقشه است، بتواند برای جابهجایی خود از یک مکان به مکان دیگر یک ماشین درخواست دهد بدون اینکه از برنامه نقشه خارج شود.

با توجه به اینکه در گوشیهای جدید از دو لنز برای عکسبرداری استفاده میشود، در اندروید P امکان استفاده همزمان از این دو لنز برای عکسبرداری لحاظ شده که در نگارشهای پیشین این امکان وجود نداشت.

بهبود عمر باتری

اندروید P تلاش زیادی در راستای بهبود مصرف باتری داشته است. امکان جدیدی به نام Adaptive Battery  با استفاده از هوش مصنوعی و یادگیری ماشین، رفتار کاربر را مورد بررسی قرار داده و با توجه به استفاده کاربر از سیستمعامل سعی در بهینهسازی مصرف باتری دارد. این امکان با بستن برنامههایی که کاربر کمتر به آنها سر میزند در پس زمینه به بهینهتر شدن مصرف کمک خواهد کرد.

اندروید p چیست

همچنین در اندروید P برخلاف نگارشهای پیشین، کاربر توانایی انتخاب فعال شدن ذخیرهسازی باتری به جز در 5 تا 15 درصد باقیمانده به پایان شارژ را خواهد داشت. بهعنوانمثال کاربر میتواند زمانی که 75 درصد از شارژ باتری باقیمانده این گزینه را فعال کند تا ذخیرهسازی باتری سریعتر شروع شود. گوگل مدعی شده که با استفاده از این امکانات میتواند تا 30 درصد عمر باتری را افزایش دهد. همچنین با استفاده از هوش مصنوعی به کار گرفتهشده در اندروید P و به کمک یادگیری ماشین، بهمرور زمان و با استفاده از تجربه استفاده کاربر از گوشی، امکان حدس زمان به پایان رسیدن شارژ باتری توسط سیستمعامل اندروید P وجود دارد. البته نمایش این زمان برخلاف نگارشهای پیشین بهصورت مدتزمان باقیمانده به دقیقه نیست و به کاربر اعلام میشود که تا چه ساعتی (بهصورت دقیق بر اساس ساعت و دقیقه) میتواند از گوشی خود استفاده کند.

(48)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *