.: محسن سمسارپور :.

وب سایت شخصی محسن سمسارپور

گرمای فناوری در سرمای المپیک

تحلیل فناوری‌های به کار رفته در المپیک زمستانی 2018 کره جنوبی
نمایندگان ایران و کره شمالی در مسابقات المپیک زمستانی 2018 کره‌جنوبی، هدیه خود را از شرکت تولیدکننده گوشی‌های همراه کره‌جنوبی به علت قرار گرفتن در فهرست تحریم دریافت نکردند.
شاید این روزها داغ‌ترین خبر المپیک سرد زمستانی 2018 کره‌جنوبی این خبر بود که به عذرخواهی شرکت تولیدکننده تلفن همراه کره‌جنوبی منجر شد، اما ما خارج از بحث‌های اقتصاد سیاسی، قصد داریم از تکنولوژی‌های جدید به‌کار رفته در این مسابقات صحبت کنیم.

اینترنت پرسرعت

کاربرد اینترنت همراه در سال‌های اخیر بر کسی پوشیده نیست و کره جنوبی یکی از قوی‌ترین کشورها در حوزه ارائه خدمات اینترنت است. امسال در مسابقات المپیک زمستانی، کره‌جنوبی زیرساخت‌های قدرتمندی برای ارائه کامل اینترنت نسل پنجم فراهم کرده است. آزمایش‌های انجام شده نشان می‌دهد سرعت 1.7 گیگابایت بر ثانیه در سرعت صد کیلومتر در ساعت قابل‌دسترسی است، اما کره‌جنوبی در کنار پیست بازی‌ها، اینترنت و دوربین‌های اینترنتی حرفه‌ای نصب کرده است که با اینترنت پرسرعت می‌توانند تصاویر را برای تماشاگران باکیفیت بسیار بالا و از زوایای مختلف مخابره کنند. همچنین تبلت‌هایی در اختیار کاربران قرار می‌گیرد تا بتوانند تصاویر مختلف را با سرعت بالا در شبکه‌های اجتماعی منتشر کنند.

تصویربرداری همراه با واقعیت مجازی

تصویربرداری همه مسابقات المپیک زمستانی 2018 کره‌جنوبی با استفاده از دوربین‌های فوق‌پیشرفته و باکیفیت UHD که چهار برابر کیفیت Full HD را ارائه می‌دهد، انجام می‌شود. در کنار کیفیت بالا، فیلمبرداری از زوایای مختلف انجام خواهد شد که قابلیت نمایش 360 درجه حرکات ورزشکاران را با استفاده از تکنولوژی واقعیت مجازی (Virtual Reality) می‌دهد. این برای اولین بار است که از این تکنولوژی در مسابقاتی با این سطح استفاده می‌شود. همچنین با استفاده از دوربین‌هایی که روی لباس‌ها و کلاه‌های ورزشکاران تعبیه‌شده امکان مشاهده حرکات ورزشکاران به‌صورت اول‌شخص و زوایای خاص دید ورزشکار برای تماشاگران مسابقات وجود دارد که حس جدید و خاصی را بین تماشاگران ایجاد خواهد کرد.

واقعیت افزوده 4 ورزشکار

بجز کشور کره‌جنوبی که در این مسابقات از تکنولوژی‌های مختلفی استفاده کرده نیویورک‌تایمز با ایجاد برنامه‌ای خاص درگوشـی‌های iPhone و با استفاده از تکنولوژی واقعیت افزوده، (Augmented Reality) چهار ورزشکار مطرح این دوره از مسابقات را شبیه‌سازی کرده و این امکان را در اختیار کاربران این برنامه قرار داده که بتوانند آنها را از دریچه دوربین تلفن همراه خود به‌صورت واقعیت افزوده مشاهده کنند. این برنامه به‌صورت کاملا تعاملی بوده و امکانات جذابی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

امنیت بیشتر

امسال و در مسابقات المپیک زمستانی کره‌جنوبی، حفظ امنیت برگزاری مسابقات از اهمیت بالایی برخوردار بود، به همین دلیل کشور کره‌جنوبی از سامانه‌ای برای تشخیص چهره به‌صورت دسته‌جمعی استفاده کرده است. با استفاده از کارت‌هایی که به هر یک از افراد درگیر در بازی‌های المپیک زمستانی (اعضای تیم، کادر فنی، تماشاگران، خبرنگاران و…) داده شده و اسکن چهره آنها، امکان تشخیص افراد خرابکار بسادگی امکان‌پذیر شده است. این تکنولوژی کمک خواهد کرد که زمان انتظار افراد برای حضور در مسابقات کمتر شود. همچنین برای جلوگیری از فعالیت پهپادهای خرابکار تعداد زیادی پهپاد مجهز به سیستم تشخیص چهره بر فراز آسمان کره‌جنوبی به حرکت درمی‌آیند و قابلیت دستگیری و شکار پهپادهای خرابکار را دارند. این پهپادها توسط نیروهای امنیتی کره‌جنوبی مدیریت می‌شوند.

حضور پهپادها به‌جای انسان

پیشرفت ربات‌ها باعث شده تعداد بسیاری ربات راهنما طراحی و تولید شود تا بتواند افراد شرکت‌کننده در مسابقات را از فرودگاه تا محل برگزاری مسابقات راهنمایی کند. این ربات‌ها امکان درک چند زبان زنده دنیا را داشته و می‌تواند مدارک را نیز اسکن کند. امکان ترجمه همزمان به اکثر زبان‌های زنده دنیا نیز با استفاده از برنامه‌های خاص تلفن همراه و برنامه‌های تعبیه شده در صفحه نمایشگر ربات‌ها برای راحتی و سهولت کار در نظر گرفته شده است.

همچنین در مراسم افتتـاحیـه امسـال رکوردشکنی کره جنوبی در زمینه پرواز پهپادها صورت گرفت. در این مراسم 1200پهپاد به‌صورت کاملا هماهنگ آرم پنج حلقه مسابقات المپیک را با نور سفید ساختند که در نوع خود رکورد جدیدی محسوب می‌شود. آلمان‌ها با 500 پهپاد در المپیک 2016 رکورددار بودند که رکورد جدید در المپیک زمستانی 2018 توسط کره جنوبی‌ها در گینس ثبت شد.

وسایل نقلیه خودران

کره جنوبی که یکی از مهدهای تکنولوژی به‌حساب می‌آید، در المپیک زمستانی امسال سنگ‌تمام گذاشته و سعی کرده در تمام زمینه‌ها از تکنولوژی‌های جدید و به‌روز استفاده کند. در این مسابقات برای جابه‌جایی مسافران در سطح شهر از وسایل نقلیه خودران و بدون‌راننده استفاده شده است. این اتوبوس‌ها با استفاده از زیرساخت‌های مناسب اینترنت 5G و سامانه‌های هوایی موقعیت جغرافیایی GPS مسئولیت جابه‌جایی بخشی از مهمانان مسابقات را دارد.

مدال طلا از آن کیست؟

مدال طلای استفاده از تکنولوژی را باید این بار بر گردن دست‌اندرکاران برگزاری مسابقات المپیک زمستانی در کره جنوبی آویخت. استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا برای سهولت و راحتی شرکت‌کنندگان در بخش‌های مختلف مسابقات المپیک و همچنین ارائه کیفیت بالای خدمات نشان از تمرکز بالای برگزارکنندگان در استفاده از تکنولوژی در این دوره از مسابقات دارد. تکنولوژی در خدمت برگزاری مسابقات قرار گرفته تا تجربه‌ای متفاوت را برای شرکت‌کنندگان این رویداد بزرگ رقم بزند.

شکست سرما با استفاده از فناوری

در مسابقات المپیک، رقابت بر سر صدم ثانیه‌هاست. چند صدم ثانیه می‌تواند سرنوشت نفرات اول تا سوم را عوض کند و این جذابیت رقابت موجب شده کشورهای مختلف به دنبال تجهیز هرچه بهتر ورزشکاران خود باشند تا شرایط مناسب‌تری را برای آنها جهت کسب مدال ایجاد کنند. آمریکا در این دوره از مسابقات از لباس‌های جدید ورزشکاران خود رونمایی کرده که با استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا طراحی شده است. این لباس‌ها دارای سیستم تنظیم دما بوده و به ورزشکار کمک می‌کند تا دمای مناسب بدن خود را حفظ کرده و بر سرمای هوای محل برگزاری مسابقات غلبه کند. در طراحی این لباس‌ها از یک دکمه ساده استفاده شده که با فشردن آن باتری لیتیومی (باتری شبیه به باتری گوشی‌های همراه) فعال‌شده و الکترون‌ها را به سمت بالا حرکت می‌دهد تا به صفحه کربنی برسد و گرمای مناسبی برای ورزشکاران ایجاد کند. نمای بیرونی این لباس‌ها با استفاده از سه رنگ پرچم این کشور طراحی‌شده و مانند لباس‌های معمولی است. این لباس خاص دارای سه سطح گرمایی است که با توجه به دمای موردنیاز ورزشکار قابلیت تنظیم دارد. این لباس از سرماخوردگی و منقبض شدن عضلات ورزشکاران هنگام انجام فعالیت‌های ورزشی جلوگیری کرده و بدن آنها را برای انجام هرچه بهتر حرکات ورزشی آماده نگه می‌دارد. امکانات دیگری که برای این لباس در نظر گرفته ‌شده، مقاومت بالا و ضدآب بودن است، درعین‌حال که در طراحی آن از قطعات الکترونیکی استفاده شده است.

محسن سمسارپور

(37)

یک پاسخ برای ldquo;گرمای فناوری در سرمای المپیک”

  1. با سلام و سپاس از مطلب زیباتون.
    فارغ از مسئله سیاسی همیشگی ما و دنیا مواردی در این نوشته شما وجود داره که واقعا تامل برانگیز هست. پر رنگترین مسئله این هست که تعداد گامها از view و vision که نگاه آینده روبرای هر مسئه و تکنولوژی در نظر میگیره، یا بهتره بگم از گام what، خیلی سریع داریم به قسمت how پیش میریم. معنای این حرف اینه که انسان امروز سعی داره خیلی سریع گام برداره و در این قدم برداشتن از ابزار تکنولوژی با سرعت سرسام آوری در حال استفاده هست.
    جدای این مسئله، اینکه ما از این تکنولوژیها بعضا اطلاع نداریم، یا استفاده نمیکنیم و حتی در مواردی از دسترسی بهشون جلوگیری میکنیم نشون میده با سرعت سرسام آوری در حال عقب افتادن و یا در مواردی برعکس رفتن و عقبگرد در حوزه های همگام با دنیا قرار داریم.
    در این حیطه زنگ خطر رو خیلی وقت هست ازش رد شدیم و از مرزهای بحران هم عبور کردیم.با تحسین مسئولین این کشور میزبان بازیها منتظر بودن تکنولوژیها جدید باید بگم متاسفم که دید ما به مسائل هنوز در حوزه آب کر و آب جاری موندگار شده.
    با سپاس از مطلب خوب شما.
    محمد حسینی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *