.: محسن سمسارپور :.

وب سایت شخصی محسن سمسارپور

فناوری در خدمت خانه‌داری

فناوری در خدمت خانه‌داری
استارتاپ‌های خدمات آنلاین منزل، زندگی را آسان‌تر کرده‌اند

کارهای زیادی در منزل وجود دارد که خودمان براحتی نمی‌توانیم انجام دهیم؛ از تعمیر و نگهداری وسایل مختلف منزل مانند لباسشویی، ظرفشویی و کولر گرفته تا لوله‌کشی و بازسازی دیوارهای منزل یا نگهداری از کودکان و سالمندان.
در کنار این موارد، کارهایی هست که شاید به دلیل کمبود زمان فرصت انجام آنها را نداشته باشیم. بخصوص در نسل جوان که مرد و زن بیرون از خانه کار می‌کنند، احتمالا انجام کارهای روزمره منزل مانند نظافت هم چندان ساده به نظر نمی‌رسد. این‌بار نیز فناوری اطلاعات و ارتباطات به کمک حل مشکل آمده است؛ وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌های خدماتی متعددی ایجاد شده تا مردم براحتی خدمات موردنظر خود را به‌صورت آنلاین سفارش دهند.

سفارش آنلاین خدمات

زندگی پر مشغله امروز، توان انجام تمام کارها را از خانواده‌ها سلب کرده و شاید بهترین گزینه استفاده از مراکز خدمت‌رسانی آنلاین باشد. کسب‌وکارهای نوپا این روزها خدمات متنوعی را در این حوزه ارائه می‌دهند. با نصب یک اپلیکیشن یا ورود به یک سایت مراکز خدمت‌رسانی آنلاین می‌توانید براحتی سفارش خود را ثبت کنید. امکان دسترسی به نیروهای حرفه‌ای خدماتی که کمترین فاصله را با شما دارند و به‌سرعت و با بالاترین کیفیت خدمت مد نظر شما را انجام می‌دهند از مزایای استفاده از چنین اپلیکیشن‌ها و وب‌سایت‌هاست.

به‌طور معمول این اپلیکیشن‌ها و وب‌سایت‌ها امکان سفارش آنلاین خدمات مختلف را در اختیار کاربران قرار می‌دهند. به‌فرض قصد دارید منزل خود را نظافت کنید و مشغله زیاد فرصت کافی به شما برای انجام چنین کاری نمی‌دهد، به روش سنتی احتمالا به مراکز نظافت منزل مراجعه می‌کنید یا با تماس تلفنی درخواست نیروی کار برای نظافت منزل می‌کنید، اما امروزه با نصب یک اپلیکیشن ساده می‌توانید به صورت آنلاین سفارش خود را ثبت کنید. این نوع از اپلیکیشن‌ها با بررسی نیروهای خدماتی موجود، نزدیک‌ترین فرد را به منزل شما می‌فرستند تا خدمت مورد نظرتان را انجام شود.

طیف وسیع خدمات

شاید ایده اولیه اکثر کسب‌وکارهای نوپای این حوزه با خدمات ساده نظافت منزل یا تعمیرات لوازم خانگی شکل گرفت، اما موج جدیدی از خدمات نیز در این کسب‌وکارها به وجود آمده است. اپلیکیشن «آچاره» یکی از این نمونه‌هاست که در آن می‌توانید به خدمات مختلفی دسترسی داشته باشید. نوسازی خانه و خدمات مربوط به باغچه، نمونه‌هایی از خدمات خاصی است که آچاره آنها را پوشش می‌دهد. این خدمات به همین‌جا ختم نمی‌شود، در آچاره شما توانایی سفارش خدمات آموزشی، آرایشی و زیبایی مخصوص بانوان و انجام آزمایش‌های ساده پزشکی را دارید.

البته اپلیکیشن‌های دیگری هم در این زمینه فعال شده‌اند؛ مثلا«هوم‌سرویز» طیف وسیعی از خدمات را پوشش می‌دهد. به عنوان مثال اگر قصد نصب و راه‌اندازی کولرهای آبی و گازی را دارید یا نیاز به لوله کشی شیرآلات و انجام کارهای برقی دارید می‌توانید از خدمات هوم سرویز استفاده کنید.

اگر دنبال خدمات خاص‌تر هستید اپلیکیشن‌های دیگری وجود دارد. برای مشاوره حقوقی و رفع مشکلات رایانه‌ای می‌توانید از اپلیکیشن «استادکار» استفاده کنید. استادکار هم مانند دیگر کسب‌وکارهای نوپا در این حوزه خدمات متنوعی را ارائه می‌دهد، اما این کسب‌وکار به سمت ارائه خدمت تخصصی‌تر نیز در حرکت است.

خدمات مربوط به رنگ‌آمیزی ساختمان و اسباب‌کشی، یکی دیگر از دغدغه‌های این روزهای افراد است. این نوع خدمات نیز به‌طور تخصصی در اپلیکیشن «خدمات‌سرا» قابل دسترسی است.

یکی دیگر از مواردی که شاید به چشم نیاید، ولی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است نگهداری از سالمندان و کودکان است. این روزها به‌دلیل دور بودن افراد از یکدیگر و مشغله زیاد ممکن است امکان حضور همیشگی بستگان در کنار سالمندانی که توانایی مراقبت از خود را ندارند، وجود نداشته باشد. خدمات‌سرا با داشتن نیروهای تخصصی در این حوزه می‌تواند خدمات مراقبت از سالمندان و کودکان را ارائه دهد.

خدمات مربوط به حمل و نقل وسایل منزل نیز به‌طور تخصصی مورد توجه کسب‌وکاری به نام «اوبار» قرار گرفته است. برای جابه جایی تخصصی وسایل منزل می‌توانید از این اپلیکیشن استفاده کنید. اپلیکیشن‌های دیگری چون شیفت، سرویس‌کاران، اسپارد و آچار فرانسه نیز در حوزه خدمات مختلف فعال هستند و هر‌یک خدمات عمومی و تخصصی متنوعی را ارائه می‌دهند.

یکی از خدماتی که سال‌هاست به‌صورت فیزیکی و با مراجعه به محل انجام می‌دهیم، بردن لباس‌ها به خشکشویی است که کار وقتگیری هم محسوب می‌شود. اگر شما هم مانند من از این‌که لباس دستتان بگیرید و جا‌به‌جا کنید، بیزار هستید حتما تاکنون با استارت‌اپ‌هایی که آنلاین این‌کار را انجام می‌دهند آشنا شده‌اید. زودشور، واش‌ماش، پاکلین، واش لین و حباب از جمله استارت‌اپ‌هایی هستند که برای گرفتن لباس‌ها به محلی که شما هستید مراجعه می‌کنند، لباس‌ها را با خود می‌برند و بعد از خشکشویی و اتوکشی، تمیز و مرتب در منزل تحویلتان می‌دهند. البته باید اشاره کرد که هر یک از این کسب‌وکارها خدمات مختلفی را ارائه می‌دهند که ما سعی کردیم به تخصصی‌ترین خدمت هر کسب‌وکار اشاره کنیم، اما با نصب و راه‌اندازی اپلیکیشن‌های مختلف می‌توانید به فهرست خدمات هر‌یک دسترسی داشته باشید.

مدل کاری و مزایا

همان‌طور که گفته شد با کمک این طیف از کسب‌وکارها شما براحتی، هر جا و هر زمان امکان سفارش خدمات مختلف را دارید. مثال مطرحی که خیلی اوقات همه دچار آن شده‌ایم نیاز به حضور بموقع یک کلیدساز است. وقتی پشت در منزل گیر افتاده‌اید و خواستار کمک یک کلیدساز ماهر هستید، شاید راحت‌ترین راه استفاده از تلفن همراه و سفارش آنلاین حضور یک کلیدساز ماهر باشد. اما چگونه مسیر ارائه خدمات این‌قدر ساده شده است؟ بررسی تحلیلی مدل کاری اینگونه کسب‌وکارها نشان می‌دهد نقش واسطه‌گری این دست از اپلیکیشن‌ها کمک کرده متخصصان و نیروهای فنی، حرفه‌ای حوزه‌های مختلف بتوانند در این فضا ثبت‌نام کنند و مشتریان که عموم مردم هستند نیز در ازای خدمت، درخواست سفارشی خود را ثبت کنند. در واقع با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات مرزهای زمانی و مکانی خدمت‌رسانی شکسته شده است. این موضوع کمک کرده بتوانید نزدیک‌ترین و حرفه‌ای‌ترین نیروی فنی در حوزه تخصصی مدنظرتان را انتخاب کنید. به عبارتی دسترسی کاربران به نیروهای فنی بسیار سریع‌تر شده است. از طرف دیگر تعداد افرادی که امکان خدمت‌رسانی به شما را دارند بسیار بیشتر از حالت سنتی است و این موضوع باعث رقابت سالم خواهد شد. یکی دیگر از مزایای این مدل کسب‌وکار، شفافیت آن است. البته خود شفافیت نیز جنبه‌های مختلفی دارد. در نگاه اول موضوع هزینه و بحث‌های مالی مطرح است.

زمانی که قصد سفارش دریافت یک خدمت را دارید قیمت خدمات محاسبه می‌شود و براساس فرمول مشخص عدد نهایی بسته به نیاز شما به خدمات مشخص خواهد شد. این امکان به شفافیت مالی خدمات کمک شایانی خواهد کرد. از طرف دیگر هر خدمت گیرنده در انتهای کار می‌تواند به خدمت دهنده امتیاز دهد و نظر خود را در مورد او بیان کند. این امکان موجب خواهد شد افراد دیگر بتوانند با استفاده از نظرات کاربران و خرد جمعی موجود در مورد هر یک از نیروهای فنی، بهترین تصمیم را بگیرند. در واقع با استفاده از مدل کاری این گونه کسب‌وکارها یک ارزیابی وسیع مردمی در مورد هر یک از نیروهای فنی شکل می‌گیرد و این مردم هستند که بهترین نیروی فنی را با کمک گرفتن از نظرات دیگران انتخاب می‌کنند. البته این موضوع به نیروهای حرفه‌ای خدمت‌دهنده هم کمک شایانی می‌کند. فرض کنید در روش سنتی، نیروهای خدماتی در بهترین حالت باید به صورت نوبتی و با تعرفه مشخص برای خدمت‌رسانی اعزام می‌شدند، اما با استفاده از روش امروزی ممکن است با کسب امتیازات بیشتر از مردم بتوانند سفارش کار بیشتری را دریافت کنند.

محسن سمسارپور

(55)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *