.: محسن سمسارپور :.

وب سایت شخصی محسن سمسارپور

آشنایی با GSAP

GSAP چیست ؟ greensock animation platform

امروز قصد دارم شما رو با یکی از کاربردی ترین کتابخانه های javascript برای ساخت انیمیشن های تحت وب آشنا کنم. شاید اکثر شما با javascript آشنا باشید این زبان برنامه نویسی به عنوان یک مکمل برای html کاربرد دارد. در سال های اخیر کتابخانه ای متشکل از چندین و چند فایل js به نام jquery جایگاه ویژه ای در بین طراحان سایت دارد. GSAP یک کتابخانه قوی است که از تکنولوژی های مختلف برای ساخت انیمیشن های تحت وب استفاده می کند. تکنولوژی هایی از قبیل HTML5 و CSS3 در کنار هم  قدرت عظیمی را برای تولید انیمیشن های تحت وب ایجاد نموده است.

GSAP چیست ؟

GSAP برگرفته از سر واژه های Green Sock Animation Platform بوده و محصولی از گروه GreenSock است. این گروه چندین سال است که بر روی پروژه های انیمیشن سازی با کد ادوبی فلش در اکشن اسکریپت 2 و 3 فعالیت می کنند. در حال حاضر با توجه به اینکه برخی از مرورگرها و دستگاه ها فلش رو ساپورت نمی کنند این گروه تصمیم گرفته اند در کنار توسعه موتورهای انیمیشن سازی مخصوص فلش ساختاری برای ساخت انیمیشن های HTML5 نیز فراهم کنند.

به گفته سایت تولید کننده این ابزار، GSAP ابزاری است کاربردی برای ساخت انیمیشن های HTML5 که هم به صورت اسکریپتی نوشته می شوند و هم دارای بازدهی بالایی هستند و در اکثر مرورگرها کار می کنند. این یعنی امکانی که اکثر کتابخانه های دیگر دارا نیستند. نه انیمیشن های خاص CSS و نه روش های دست و پا گیر jquery هیچ یک به اندازه GSAP کارایی و بازدهی بالایی ندارند.

چرا GSAP ؟

اما سوال این است که چرا GSAP مگر تکنولوژی های قبلی همین ویژگی ها را ندارند. پاسخ ساده است، با یک بررسی ساده می توانید متوجه تفاوت های GSAP با دیگر ابزارها و تکنولوژی های مرتبط شوید. در ادامه به برخی ویژگی های GSAP اشاره خواهیم کرد. حضور این امکانات در کنار هم پاسخ سوال چرا GSAP را آسان می کند !!!

  •  سرعت و کیفیت اجرای بالا – روی این لینک کلیک کنید تا بتونید مقایسه ای عملی رو داشته باشید
  •  قابلیت اجرا در اکثر مرورگرها
  •  امکان ایجاد حرکت های انیمیشنی به صورت تغییر اندازه، رنگ و چرخش
  •  امکان ایجاد حرکت انیمیشنی برای تمامی عناصر صفحه به سادگی
  •  امکان اعمال کنترل کامل بر روی انیمیشن به عنوان مثال شما می توانید حرکت انیمیشنی را نگاه دارید، مجدد اجرا کنید، حرکت های بازگشتی ایجاد کنید، سرعت حرکت انیمیشن را تنظیم کنید و امکانات دیگر از این قبیل

از کجا شروع کنیم ؟

خوب آقای سمسارپور تمام این توضیحات رو دادید حالا از کجا شروع کنیم ؟ پاسخ این سوال هم ساده هست، بهترین راهکار برای شروع کار با این موتور انیمیشن سازی قوی استفاده از سایت تولید کننده ابزار هست. با کلیک بر روی این لینک می تونید به سایت greensock دسترسی داشته باشید.

امید به خدا در آینده ای نزدیک و در صورت امکان یک پروژه عملیاتی رو بر روی وب سایتم براتون آموزش می دم. (البته قول نمی دم اگر شد)

موفق و پر امید باشید

یا حق

(2955)

11 پاسخ برای “آشنایی با GSAP”

  1. سلام مرد شریف
    با تشکر از مطلب مفیدی که در اختیار امثال بنده گذاشتید
    اگه ممکنه پروژه عملی هم بزاری ممنون میشیم
    با تشکر

    1. سپاس از اینکه مطلب رو مطالعه کردید، اگر وقت کنم حتما نمونه رو قرار می دم براتون

  2. تلاشهای شما در بالا بردن سطح سواد علمی جامعه ی فعال در زمینه وب و مالتی مدیا کاملا محسوس و قابل لمس بوده، کاش مسئولین بی کفایت سازمانهای مربوطه کمی قدر شما را میدانستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *