.: محسن سمسارپور :.

وب سایت شخصی محسن سمسارپور

اینترنت اشیاء (IOT) چیست؟

بنام حق

درود به دوستان عزیز و همراهان خوبم

 

بعد از گذشت چند وقت از آخرین مقاله ای که براتون نوشته بودم، امروز قصد دارم شما رو با اینترنت اشیاء آشنا کنم، شاید این عبارت مجموعه دو کلمه ای باشه که خیلی در موردش صحبت شده، اینترنت و اشیاء، اما کنار هم قرار گرفتن اون ها چه معنایی رو می دهد؟ اینترنت اشیاء (Internet of Thing) یا به صورت مخفف (IOT) یک تکنولوژی نسبتا جدید است که از آن در صنایع مختلف می توان استفاده نمود.

به طور کلی اینترنت اشیاء به سیستمی اشاره می کند که شامل دستگاه های محاسباتی، دستگاه های مکانیکی، دستگاه های دیجیتالی، اشیاء، حیوانات و انسان هایی است دارای یک کد شناسایی ویژگی منحصر به فرد بوده و توانایی ارسال داده ها را بر روی شبکه های بدون سیم (Wireless) بدون نیاز به ارتباطات تعاملی انسان با انسان و یا انسان با سیستم می باشد. در واقع اینکه بتوانیم به صورت خودکار داده هایی را از افراد، حیوانات و اشیاء دریافت کنیم اینترنت اشیاء شکل گرفته است.

همیشه توضیح دادن به این صورت بسیار سنگین و سخت جلو می کند، به همین دلیل قصد دارم با مثالی نمونه هایی ساده و ملموس از اینترنت اشیاء را برای شما توضیح دهم. به عنوان مثال ملموس ترین چیزی که دیده اید، دوربین های راهنمایی و رانندگی است، دوربین ها در روز تعداد بسیار بالایی تصویر از ماشین های در حال حرکت تهیه و به صورت خودکار آن ها را با استفاده از شبکه های بدون سیم برای مراکز راهنمایی و رانندگی ارسال می کنند. این یک نمونه کاربردی از اینترنت اشیاء است. البته اینترنت اشیاء به همین مورد ختم نمی شود و کاربردهای مختلفی در صنایع متفاوت دارد که به بیان برخی از آن ها خواهیم پرداخت.

هر شی در اینترنت اشیاء می تواند به مورد خاصی اشاره کند، به عنوان مثال یک انسان که دارای سنسورهای مانیتورینگ قلب است (سنسورهایی که علائم حیاتی را بررسی می کنند) یا یک حیوان در یک مزرعه که با استفاده از تزریق سنسور در بدنش در حال ارسال داده هاست و حتی یک ماشین که در آن سنسورهایی نصب شده تا در صورت کم شدن باد تایرها داده ارسال کند نمونه هایی از اشیاء هستند که در اینترنت اشیاء وجود دارند.

شهر هوشمند که در آینده ای نزدیک شاهد آن خواهیم بود نمونه ای متعالی است از اینترنت اشیاء، چیزی که در رویای بسیاری از مردم خیلی با آن فاصله داریم اما در واقعیت چندی بعد به آن خواهیم رسید. توجه به اینترنت اشیاء در دنیا چند سالی است که متمرکز شده است و در کشور خودمان برای مسائل امنیتی، راهنمایی و رانندگی، بهینه سازی مصرف سوخت و برخی موارد دیگر مورد استفاده قرار گرفته شده است.

نکته حائز اهمیت دیگر این است که با کمک تکنولوژی بدون سیم و پیشرفت اینترنت اشیاء شاهد تولید داده های عظیم هستیم، این داده ها که اکثرا ساختار مشخص ندارند بایستی جمع آوری شده و به صورت درست مورد استفاده قرار گیرند. شناسایی و کشف روابط، پیش بینی آینده، تشخیص جرائم و کمک به تصمیم گیری های کلان کشور نمونه هایی از کاربردهای داده های جمع آوری شده توسط اشیاء در اینترنت اشیاء است.

به هر حال در این مقاله قصد داشتم شما را با اینترنت اشیاء و برخی از کاربردهای عمده آن آشنا کنم، در صورت امکان مقالات دیگری با جزئیات مربوط به صنایع مختلف و کاربرد اینترنت اشیاء در آن ها خواهم نوشت که اطلاع رسانی می کنم. امیدوارم که این مطلب مورد استفاده و پسند شما قرار گرفته باشد. با اعلام نظر خود و نوشتن پیام های زیبا و دوست داشتنی منتظر دریافت انرژی از سمت شما هستم.

 

با سپاس

یا حق

(164)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *