.: محسن سمسارپور :.

وب سایت شخصی محسن سمسارپور

استاندارد اسکورم چیست ؟

استاندارد اسکورم

استاندارد اسکورم SCORM چیست ؟
این عنوان مقاله ای است که قبلا اون رو روی سایت قرار داده بودم ولی به خاطر پاره ای از مشکلات اون مطلب در حال حاضر وجود نداره، بنابراین تصمیم گرفتم که این موضوع رو کمی کامل تر کنم و یه بار دیگه اون رو روی وب سایت شخصی خودم قرار بدم.
از دیرباز تا کنون نقش آموزش بر هیچ کس پوشیده نبوده و نیست. روش های مختلف آموزش از سالیان گذشته تا به امروز دستخوش تغییراتی شده اند که هر کدام در نوع خود می توانسته تحولی شگرف را در زمینه های مختلف این موضوع ایجاد نماید.
یکی از پیشرفت های بشر در امر آموزش، مبحث آموزش مجازی یا آموزش الکترونیکی بوده است. این آموزش ها در راستای صرفه جویی در وقت و زمان و همچنین فراگیر شدن بحث آموزش طراحی و پیاده سازی شده اند و در حال حاضر هم در اکثر کشورهای جهان در سطوح مختلف دارای فعالیت هستند.
رفته رفته و با فراگیر شدن ارائه این گونه آموزش ها، استانداردهایی برای این نوع آموزش ها تعیین گردید. یکی از مهمترین و کاربردی ترین استانداردهای آموزش مجازی یا یادگیری الکترونیکی استاندارد اسکورم SCORM می باشد.


هدف اصلی این استاندارد ارائه آموزش های مناسب برای دانشجویان به صورت یکپارچه و قابل استفاده مجدد است. البته استاندارد اسکورم SCORM از سر واژه های Shareable Content Object Reference Model گرفته شده است.
در واقع این سیستم یه مدل منبع یا Reference Model رو تشکیل می دهد که با استفاده از اون می توان یک سری محتوای قابل اشتراک گذاری رو ایجاد کرد. در یک مثال ساده می توان به یک کلاس درس اشاره کرد که یک معلم انگلیسی زبان دارد، چند دانش آموز فارسی زبان، چند دانش آموز عرب زبان، چند دانش آموز فرانسوی زبان و … اگر در این کلاس استاد بخواهد به زبان هر یک از این افراد صحبت کند امکانش به صفر می رسد پس لازم هست یک مدل منبع برای اجرای اینگونه کلاس ها ایجاد بشود و یک سری محتوا ایجاد شود که قابلیت اشتراک گذاری بین سیستم های آموزشی و کلاس های درس دیگر را داشته باشد و مناسب کلیه کلاس ها باشد.
این سیستم را اگر بخواهیم بسط و گسترش دهیم و به صورت آنلاین و مجازی در نظر بگیریم به استانداردی شبیه به اسکورم خواهیم رسید. این استاندارد یکی از کامل ترین و قوی ترین استانداردها در زمینه آموزش مجازی است.
در واقع در حال حاضر اکثر سیستم های آموزش مجازی LMS یا Learning Management System ها از این استاندارد برخوردار هستند. با وجود این استاندارد در LMS ها اگر محتوایی که اساتید تولید می کنند هم بر همین پایه ایجاد شده باشد می تواند به راحتی بر روی LMS ها نصب و راه اندازی گردد.
یکی از LMS های مطرح و Open Source که در حال حاضر در اکثر کشورهای جهان از جمله ایران در حال استفاده است از این استاندارد یعنی اسکورم SCORM به طور کامل پشتیبانی می کند.
این استاندارد در واقع یک روش و یک منبع کامل برای ایجاد دروس و محتوای آموزشی، اشتراک گذاری، برگزاری آزمون و اعلام و بررسی نتایج و در نهایت گرفتن مدرک را شامل می گردد. در واقع این استاندارد می تواند رابط کاربری دانش آموزان یا دانشجویان، اساتید، سیستم های آموزشی آنلاین و … را شامل شود.
استفاده از این استاندارد امروزه در اکثر نرم افزارهای تولید محتوا مانند Adobe Flash Professional و Adobe Captivate و … نیز مرسوم شده است و اکثر نرم افزارهای تولید محتوا این استاندارد را به صورت کامل پشتیبانی می کنند.

(6762)

10 پاسخ برای “استاندارد اسکورم چیست ؟”

  1. سلام
    ببخشید یه سوال دارم.چطوری فایل های اسکورم رو میشه دانلود کرد؟اگه امکانش هست جواب رو برام ایمیل کنید.
    با تشکر

    1. بنام حق
      درود بر شما
      منظورتون از دانلود فایل های اسکورم چی هست می شه واضح تر توضیح بدید
      به طور معمول فایل های اسکورم بر روی یک ال ام اس قرار می گیرند و اجازه دانلود فایل ها توسط ال ام اس و کاربر ادمین این سیستم مشخص می شود که در صورت امکان به شما اجازه دانلود داده خواهد شد.
      یا حق

  2. سلام
    چجوری میشه با فایل های SWF اسکورم تولید کرد؟ ممنون میشم اگه پاسخ بدین
    با آرزوی موفقیت برای شما دوست عزیز

    1. درود بر شما دوست عزیز
      راه های زیادی هست که یکی از اون استفاده از نرم افزارهای اسکورم ساز هست
      در صورت نیاز به توضیحات بیشتر با من در تماس باشید

  3. سلام بر شما.
    من محتوای اسکرام را که مربوط به یک آزمون هست ایجاد کردم ولی نمی دونم چطوری از محتوای اسکرام استفاده کنم.
    لطفا راهنمایی بفرمائید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *