.: محسن سمسارپور :.

وب سایت شخصی محسن سمسارپور

آیا آموزش مجازی بزرگسالان می تواند سرگرم کننده باشد ؟

آموزش بزرگسالان سرگرم کننده است ؟

آیا آموزش مجازی بزرگسالان می تواند سرگرم کننده باشد ؟

این مقاله از ترجمه چندین مقاله در این زمینه و تجربه های شخصی بنده (محسن سمسار) و مطالعه کتاب های آموزشی، گرفته شده است. اغلب وقتی آموزش های بزرگسالان مطرح می شوند با توجه به سطح بالای علمی و سن و سال دانش پذیران بحث های سرگرم کننده جای خاصی در آموزش در نگاه اول ندارد. در واقع بیشتر این افراد به دنبال مباحث اقتصادی و کسب علم برای مقاصد تجاری هستند، حتی برگزار کننده گان دوره نیز همین تفکر را دارند. از باید بدانیم که یکی از مهمترین الگوها و المان های مورد نیاز هر محتوای آموزشی آنلاین بحث سرگرم کننده بودن آن است. در واقع با وجود سرگرمی و نکات طنزآمیز است که یک آموزش تبدیل به یک تجربه ماندگار خواهد شد و این تجربه ماندگار طبق مفاهیم روانشناسی تربیتی – روانشناسی پرورشی استاد علی اکبر سیف – یعنی یادگیری، که باید نکته اصلی آموزش مجازی باشد.

حال این مسئله مطرح می شود که چگونه باید به بررسی روش های مناسب پردازیم که چگونه می توان مباحث سرگرم کننده را به آموزش های مجازی بزرگسالان افزود. این روش ها به صورت تجربی بدست آمده اند و کارشناسان آموزشی و پرورشی در این زمینه دیدگاه های خود را مطرح نموده اند. بنابراین داشتن دانش در مورد این گونه روش ها می تواند کمک شایانی به جذاب شدن آموزش های الکترونیکی بزرگسالان داشته باشد.

در این مورد توجه داشته باشید که تعامل با بزرگسالان و نزدیک کردن دیدگاه ها به دیدگاه های مسئولین برگزار کننده و دانش پذیران می تواند نکته مثبتی در دیدگاه های شما ایجاد کند. پس حتما قبل از ایجاد این گونه آموزش ها جلساتی را با این افراد برگزار کنید تا در این راستا اطلاعات اولیه داشته باشید و بدون دانش شروع به تولید محتوا نکنید.

در اینجا بهتر است به جمع بندی نکاتی که می تواند به شما کمک کند بپردازیم و هر یک را با یک توضیح مختصر خدمت شما تشریح کنیم.

1. از عبارات و کلمات طنزآمیز عامیانه و عمومی استفاده کنید. توجه داشته باشید که این عبارات باید مورد پسند تمامی مذاهب و ملیت ها و قومیت های دانش پذیران شما باشند. در ضمن می توانید با توجه به محل برگزاری دوره ها و با توجه به دین و مذهب، ملیت، و قومیت دانش پذیران خود آموزش ها را متناسب با آن ها تغییر دهید که این موضوع نیز کمک بیشتری به دانش پذیران خواهد کرد تا خود را در موقعیت آموزش حس کنند. پس هر چقدر بتوانیم دانش بیشتری از دانش پذیران و نوع رفتار آن ها داشته باشیم می توانیم نکات طنزآمیز بهتری را انتخاب کنیم.

2. استفاده از تصاویر مناسب که طراحی شده اند یا به صورت عکس گرفته شده اند می تواند موثر واقع شود. تصاویر به یادماندی هستند و در ضمن مشاهده آن ها سرگرم کننده است اگر در انتخاب آن ها دقت شده باشد و هوشمندانه انتخاب شوند.

3.  هیچ وقت نباید فکر کنیم که طنزها برای بزرگسالان جذاب نیستند. باید درست انتخاب کنیم. فقط همین مهم هست فرض کنید یک سازمان برای موارد سازمانی خود یک دوره آنلاین برگزار می کند، اگر مدیر سازمان به ما کمک کند و با ما همراه باشد می توانیم یک کاراکتر جذاب از مدیر ایجاد کنیم که دروس را به کارمندان ارائه کند، این همکاری مدیر کمک بسیار زیادی به روند تولید جذاب دروس خواهد کرد. در ضمن این آموزش ها حتما تاثیر گذار خواهند بود چون به صورت طنز هستند و کاربران را به خود جذب می کنند. مثال های بسیار زیادی می تواند مطرح کرد اما نکته اصلی در این مورد ایجاد کاریکاتورهای متنی و تصویری است که می تواند تاثیرات را بیشتر کند.

4. نکته مهم و آخرین مطلبی که خدمت شما در این زمینه عنوان می شود بحث تعامل است. ایجاد قسمت های تعاملی می تواند بسیار جذاب باشد و به نظر می رسد ارتباط خوبی با دانش پذیران ایجاد می کند. تعامل باید در محل مناسب قرار بگیرد ایجاد تعامل در بین بخش های آموزشی کاربردی تر است تا اینکه کلیه تعامل ها را مانند آزمون به آخر درس منتقل کنیم. این روش با توجه به نیاز آن به کد نویسی یک مقدار زمان بر و هزینه بر خواهد بود اما وجود آن به نظر بنده (محسن سمسار) در آموزش های بزرگسالان الزامی است و نبود آن یک ضعف بزرگ محسوب می گردد.

امیدوارم نکات ساده ای که در بالا مطرح گردید بتواند کمک کننده و موثر باشد. کلیه مقالاتی که بنده تهیه می کنیم می تواند از نظر محتوایی قوی تر شود پس نظرات شما کمک شایانی به تکمیل مقالات دارد ما را از این نظرات کابردی مطلع سازید.

به امید موفقیت همه ایرانی های عزیز در سراسر جهان !

(1049)

9 پاسخ برای “آیا آموزش مجازی بزرگسالان می تواند سرگرم کننده باشد ؟”

  1. آقای محسن سمسار
    با سلام و تشکر از مطالب و مقالات سایت به ویژه آموزش مجازی و استاندارد اسکورم.
    تعدادی درخواست و پیشنهاد داشتم که گفتم شاید شما دسترسی بیشتری داشته باشید.
    یکی بحث اسکورم و نحوه پیاده سازی اون در وب سایت آموزش سازمان هست البته مباحث تخصصی و کد نویسی اون رو نمیخوام نمونه یا دمویی که سراغ داشته باشین که در اون استاندارد اسکورم رعایت شده باشه معرفی کنین
    دوم بحث تعبیه سرگرمی در اموزش بزرگسالان نمونه واقعی دارین بشه مشاهده اش کرد یه جایی در حال استفاده باشه چه ایران چه کشورهای دیگه
    با سپاس فراوان

    1. بنام حق
      درود بر شما

      لطفا با شماره تماس 09195165452 در تلگرام با بنده در ارتباط باشید

      با سپاس
      یا حق

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *