.: محسن سمسارپور :.

وب سایت شخصی محسن سمسارپور

فناوری در خدمت فوتبال

بررسی نوآوری‌های جام جهانی 2014 و 2018

گروه B، پرتغال، اسپانیا و کماکان ایران نباید در این گروه باشد، همه منتظر هستند و ایران، آقای کافو‌! و در انتها مراکش تکمیل‌کننده گروه B است.
این روزها حضور ایران در گروه مرگ جام جهانی صحبت بسیاری از مردم در ایران و جهان است. با آرزوی موفقیت برای تیم ایران و به همین بهانه تصمیم گرفتیم کمی در مورد فناوری‌های استفاده‌شده در جام جهانی 2014 و فناوری‌هایی که پیش‌بینی می‌شود در جام جهانی 2018 استفاده شود صحبت کنیم.

فناوری خط دروازه

جام جهانی 2014 اولین دوره‌ای بود که FIFA از فناوری جدید Goal-line technology یا به ‌اختصار GLT استفاده کرد. در بسیاری از بازی‌های فوتبال ضربات مشکوکی زده می‌شد که تشخیص این‌که توپ از خط دروازه رد شده یا نه برای تیم داوری بسیار سخت بود. سال 2010 بازی آلمان با انگلیس، گل درست فرانک لمپارد توسط تیم داوری تشخیص داده نشد و آلمان‌ها پیروز میدان شدند. فناوری GLT از ترکیب دو فناوری Hawk-Eye و GoalControl برای تشخیص گل و اعلام آن به داوران استفاده می‌کند.

فناوری Hawk-Eye در ورزش‌های مختلف ازجمله والیبال استفاده می‌شود و توانایی ذخیره کردن حرکت توپ را به‌صورت تصاویر شبیه‌سازی‌شده دارد. فناوری GoalControl با استفاده از 14 دوربین با سرعت تصویربرداری بالا و همچنین دستبندی که در دست داور قرار دارد می‌تواند رد شدن یا رد نشدن کامل توپ از خط دروازه را تشخیص دهد و به‌صورت لحظه‌ای داور را از این موضوع با استفاده از دستبند مطلع کند.

فناوری 4K

هر استادیوم فوتبال گنجایش مشخصی دارد و طبیعتا همه نمی‌توانند بازی را از نزدیک نگاه کنند، اما فناوری به کمک مردم آمده و سال‌هاست که فیلمبرداری مناسبی از بازی‌های جام جهانی انجام‌شده و به‌صورت زنده در شبکه‌های مختلف در سراسر جهان پخش می‌شود، اما سال 2014 برای اولین بار همه بازی‌ها باکیفیت تصویربرداری 4K فیلمبرداری و روی ماهواره‌ها ارسال شد. این فناوری جزئیات زیادی را در اختیار بینندگان قرار می‌دهد و تصاویر باکیفیت‌تری را دریافت خواهند کرد. حتی برای نمایش بازی‌های حساس روی پرده سینما یا تلویزیون‌های شهری می‌توان براحتی از این تصاویر بدون افت کیفیت استفاده کرد.

انرژی‌های برگشت‌پذیر

سال‌های اخیر بحث استفاده از انرژی‌های برگشت‌پذیر داغ است. سال 2014 و در جریان مسابقات جام جهانی بیشتر استادیوم‌های کشور برزیل به تجهیزات پنل خورشیدی مجهز بودند و با توجه به شرایط آب و هوایی این کشور بخش زیادی از انرژی برق مصرفی ورزشگاه‌ها توسط همین تجهیزات تأمین می‌شد. سقف ورزشگاه‌ها به پنل‌های خورشیدی مجهز بود که کار جذب انرژی خورشید و تولید برق را انجام می‌دادند.

فناوری توپ هوشمند

امسال شرکت آدیداس توپ جدید خود را برای استفاده در جام جهانی که الهام گرفته‌شده از طرح توپ سال 1970 است، رونمایی کرده و اعلام می‌کند این توپ دارای فناوری NFC‌ خواهد بود. ازآنجایی‌که آدیداس چندی پیش توپ هوشمند خود را معرفی کرده بود، پیش‌بینی می‌شود استفاده از این توپ داده‌های خاصی را برای بازیکنان و تماشاگران ارائه کند. این توپ دارای طراحی خاصی است که در بالای آن ‌یک تگ NFC قرار دارد.

برخی معتقدند این توپ می‌تواند به داوران در جهت تشخیص گل یا خروج توپ از زمین‌بازی کمک کند. برخی دیگر بر این عقیده هستند که این توپ می‌تواند اطلاعات خاصی ازجمله سرعت
ضربه زدن به توپ را بررسی کرده و با اتصال به تلفن همراه آن را اعلام کند، اما فیفا تاکنون جزئیاتی در مورد اطلاعاتی که قرار است این توپ ارائه کند بیان نکرده و تنها به ذکر این‌که این توپ می‌تواند با شناسه مخصوص خود اطلاعات را روی تلفن همراه نمایش دهد، بسنده کرده است.

فناوری VAR

رئیس فیفا برای جام جهانی 2018‌ از فناوری‌ای صحبت می‌کند که به «دستیار ویدئویی داور» معروف شده است. Video Assistant Referee یا به‌اختصار VAR فناوری جدیدی است که در چند لیگ قبل از جام جهانی توسط فیفا تست‌شده و امتحان خود را پس داده است. اگر بخواهیم به زبان ساده در مورد این فناوری صحبت کنیم می‌توان گفت چیزی شبیه به ویدئو چک مرسوم در بازی والیبال، قرار است در جام جهانی امسال مورداستفاده قرار گیرد.

فیفا اعلام کرده از آنجایی‌ که این طرح مخالفان زیادی دارد در این جام‌جهانی تنها برای تشخیص موارد خاص از این فناوری استفاده می‌شود. تشخیص گل، کارت قرمز، پنالتی و خطاهای سنگین مواردی هستند که مربیان تیم‌ها می‌توانند درخواست بازبینی تصاویر را بدهند. مخالفان این طرح با توجه به این‌که این موضوع موجب وقفه در بازی و به‌نوعی سرد شدن هیجان بازی می‌شود با این طرح مخالفت می‌کنند و اشتباهات داوری را جزئی از جذابیت مسابقات فوتبال می‌دانند، از طرف دیگر فیفا اعلام می‌کند فناوری‌های به‌کاررفته در این جام جهانی تجربه جدیدی از مسابقات را برای بازیکنان و تماشاگران به ارمغان خواهد آورد.

محسن سمسارپور

منبع: http://press.jamejamonline.ir/Newspreview/3099237403610085381

(33)

یک پاسخ برای ldquo;فناوری در خدمت فوتبال”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *