.: محسن سمسارپور :.

وب سایت شخصی محسن سمسارپور

داستان سرایی در خدمت بازاریابی دیجیتال

شماره خبر: 2814831565633054227

داستان سرایی در خدمت بازاریابی دیجیتال

 داستانت را بگو

با پیشرفت‌ فناوری، رفتار مشتریان متفاوت شده است. امروز مشتریان بیش ‌از پیش تشنه دانش هستند، اگر بتوان اطلاعات مناسب در هر زمینه‌ای به مشتریان ارائه کرد، می‌توان به وفاداری مشتریان و تبدیل آنها به خریدار محصولات و خدمات امیدوار بود.
از همین رو ایجاد محتوای مناسب در حوزه کسب‌وکار می‌تواند راهکاری مناسب برای جلب اعتماد و رضایت مشتریان باشد. فرض کنید مسئول بازاریابی و فروش محصولات یک شرکت یا سازمان بزرگ هستید یا قصد دارید خدمات یک موسسه را به کاربران آن معرفی کنید یا در ساده‌ترین حالت قصد فروش محصولات یا خدمات یک شرکت کوچک یا محصولات شخصی خود را دارید، روش‌های متفاوتی برای معرفی وجود دارد، اما قصد داریم در مورد روش داستان‌سرایی با هم صحبت کنیم و با استفاده از آن محصولات و خدمات را معرفی کنیم.

داستان از دیرباز تاکنون برای انتقال دانش، تجربه و آموزه‌های یک نسل به نسل دیگر مورد استفاده قرارگرفته است. بسیاری از داستان‌ها حکایت اتفاقاتی است که در گذشته رخ‌ داده و بسیاری دیگر براساس نیاز توسط افراد خلاق و باهوش ادبی طراحی ‌شده‌اند، هرچه باشد داستان به دلیل وجود قالب جذاب و دلنشین بیشترین تاثیر را بر ذهن و رفتار انسان داشته و موجب می‌شود همیشه در ذهن باقی بماند.

چرا داستان‌سرایی؟

برای معرفی خدمات و محصولات خود راهکارهای زیادی دارید، اما چرا داستان‌سرایی؟ شاید گذشته همه ما یادآور داستان‌هایی است که در سنین پایین برایمان تعریف ‌شده است. جذابیت داستان به حدی است که نه‌تنها در ذهن افراد باقی می‌ماند، بلکه به‌صورت طبیعی انسان‌ها داستان را به هم منتقل می‌کنند. اگر بخواهید از راهکار تبلیغات دهان‌به‌دهان کاربران سود ببرید، مطمئناً ساخت یک داستان برای محصول یا خدمت خود می‌تواند یکی از بهترین راهکارها باشد.

حال سازمان‌ها، شرکت‌ها و حتی افراد چطور باید داستان خود را بسازند؟ اگر شما هم به این موضوع علاقه‌مند هستید در ادامه با ما همراه باشید.

برای شروع یک برنامه داشته باشید

پیش از هر چیز باید برای ساخت داستان برنامه‌ای مشخص داشته باشید. باید مخاطبان خود را بشناسید، فرض کنید شما محصولی دارید که برای کودکان مناسب است، باید تصمیم بگیرید داستانی که قرار است تعریف کنید می‌خواهد کودکان را تحت تاثیر قرار دهد یا والدین آنها را؟ مساله دیگر این‌که چه مواردی از ویژگی‌های محصول باید در داستان وجود داشته باشد یا حتی مدت زمان داستانی که قرار است برای کاربران بیان شود باید چقدر باشد.

تمام مواردی که در این بخش بیان شد بستگی به مخاطبان شما دارد، پس سعی کنید ابتدا مخاطب داستان خود را شناسایی کرده و با ویژگی‌های او کاملا آشنا شوید، سپس ویژگی‌های محصول یا خدمات خود را فهرست کرده و با استفاده از آنها، برنامه‌ای مشخص برای چارچوب اصلی داستان خود تعیین کنید.

بخش‌های مناسب یک داستان خوب

در دنیای دیجیتال امروز، استفاده از محتوا برای فروش محصولات و خدمات امری ضروری است، از همین رو داستان‌سرایی یک راهکار عملی برای تولید محتوایی جذاب برای معرفی محصولات مطرح‌ شده است، حال قصد داریم بخش‌های یک داستان خوب را بررسی کنیم. پنج بخش اساسی و بنیادین برای یک داستان خوب وجود دارد که عبارت‌است از:

موضوع: اولین بخش هر داستان، موضوع آن است. باید بدانیم قرار است در مورد چه موضوعی با کاربران صحبت کنیم، اما این‌که راجع به چه موضوعی صحبت کنیم هم از اهمیت خاصی برخوردار است. باید دقت داشته باشید آیا در حال حاضر زمان مناسبی برای بیان یک موضوع خاص است؟ آیا این موضوع قابلیت بیان شدن در قالب یک داستان را دارد؟ آیا این موضوع به‌اندازه کافی برای کاربران جذاب است؟ و سؤالاتی از این ‌دست که به شما کمک می‌کند بهترین موضوع را انتخاب کنید. به‌عنوان‌مثال وقتی قصد دارید یک سایت خدماتی برای کودکان را به والدین معرفی کنید، داستان‌سرایی در مورد امکانات و فضاهای مناسب موجود در سایت برای رشد و شکوفایی کودکان می‌تواند موضوع مناسبی برای داستان‌سرایی باشد.

مرتبط بودن: میزان مرتبط بودن داستان به موضوع انتخابی و کاربران بستگی دارد، هیچ معیار مشخصی در این مورد وجود ندارد، اما با شناسایی مخاطبان می‌توان بیشتر میزان ارتباط را ایجاد کرد. درصورتی‌که چند دسته مخاطب دارید باید داستان‌هایی متفاوت ایجاد کنید تا بتوانید ارتباط بین مخاطبان و داستان طراحی‌شده برای آنها را ایجاد کنید. به‌عنوان‌مثال درصورتی‌که قصد معرفی محصولات یک شرکت تجهیزات ورزشی را دارید، می‌توانید در مورد سلامت و امکانات مناسب برای رشد یک ورزشکار داستانی را ایجاد کنید.

غیرمعمول بودن: مساله دیگری که در داستان‌سرایی حائز اهمیت است، نگاه خاصی است که داستان‌سرا به مساله دارد و هرقدر این نگاه با نگاه معمول افراد متفاوت باشد بر جذابیت داستان می‌افزاید. با نگاهی به افسانه‌های اساطیری خودمان می‌توانید بهتر این مساله را درک کنید. به‌عنوان‌مثال برای معرفی خدمات یک سایت سفارش غذای آنلاین، داستان می‌تواند حول محور خدمات جانبی آن باشد تا خود غذا، چراکه بیشتر افراد به کیفیت غذا فکر می‌کنند، اما بیان یک داستان از حس و حال خوب سفارش ساده و بی‌دردسر می‌تواند برای آنها جذابیتی ویژه‌ داشته باشد.

بیان مساله: معمولا داستان‌هایی که به بیان مسائل و مشکلات کاربران و روش‌های حل آن می‌پردازد، می‌تواند جذابیت بیشتری را ایجاد کند، به‌عنوان‌مثال اگر قصد معرفی یک خدمت حمل‌ونقل آنلاین را داشته باشید، بیان مشکلات احتمالی در صورت نبود این خدمت و رفع این مشکلات با استفاده از خدمات شما می‌تواند نظر کاربران را به شنیدن داستان جلب کند. اگر مشکلی از کاربر حل شود، مطمئنا این داستان را برای دوستان و آشنایان خود تعریف خواهد کرد و این موضوع به معرفی کم‌هزینه خدمات و محصولات شما کمک خواهد کرد.

شخصیت‌پردازی: مشتریان و افرادی که قرار است داستان سازمان یا محصولات شما را گوش کنند، معمولا با خود شرکت یا محصول به‌طور مستقیم ارتباط برقرار نمی‌کنند، برای رفع این مشکل شما باید برای داستان خود شخصیت‌پردازی داشته باشید، می‌توانید یک شخصیت خیالی ایجاد کنید، یا حتی از زبان محصول، خدمات، شرکت یا موسسه خود با آنها صحبت و امکانات و خدمات خود را بیان کنید.

ایجاد شخصیت در داستان کمک می‌کند ذهن کاربران بیشتر درگیر داستان شود. به‌عنوان‌مثال اگر قصد دارید سایتی را که خدمات خریدوفروش یا رهن و اجاره منزل را ارائه می‌کند با استفاده از داستان‌سرایی معرفی کنید، می‌توانید یک شخصیت برای سایت در داستان در نظر بگیرید که به‌عنوان راهنما و مشاور در تمام ساعات در کنار کاربران حضور دارد و به آنها کمک می‌کند بهترین انتخاب را داشته باشند.

نکته پایانی

مردم‌ دوست دارند چیزی را بشنوند که از شنیدن آن حس خوبی به آنها دست می‌دهد، پس تا حد امکان چیزی بنویسید که مردم ‌دوست دارند. این توصیه در عین سادگی حاوی نکته بااهمیتی است، اگر مخاطبان شما داستانتان را دوست نداشته باشند، نه آن را به خاطر می‌سپارند و نه این داستان را برای کسی بیان می‌کنند. درصورتی‌که اگر از داستان شما استقبال کنند، بدون این‌که هزینه‌ای برای شما داشته باشد، با بیان همین داستان ساده، برای شما در حال بازاریابی و معرفی محصولات و خدمات هستند.

یک ابزار محتوایی قدرتمند

داستان بهترین ابزار برای انتقال دانش و جلب نظر افراد برای آشنایی یا تفکر درباره موضوعی خاص است. استفاده از این ابزار نسبتاً سنتی در دنیای داده و اطلاعات امروزی می‌تواند راهکاری مناسب برای معرفی محصولات و خدمات یا حتی شناساندن یک شرکت، سازمان، موسسه یا حتی فرد باشد. استفاده از داستانی با چارچوب مشخص می‌تواند کمکی قابل‌توجه‌ به بازاریابی داشته باشد و می‌توان از آن به‌عنوان یک ابزار محتوایی برای بازاریابی محتوا در دنیای دیجیتال نام برد.

محسن سمسارپور

منبع: http://press.jamejamonline.ir/Newspreview/2814831565633054227

(113)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *