.: محسن سمسارپور :.

وب سایت شخصی محسن سمسارپور

انجمن‌ های آنلاین چیست؟

شماره خبر: 2831412453309555798

کسب و کار پویا با انجمن‌ های آنلاین

برقراری ارتباط با مشتریان، ایجاد رابطه دوستانه با آنها و همچنین مدیریت ارتباطات مشتریان با یکدیگر، نقطه قوت هر کسب ‌و کاری است.

این مهم در دنیای دیجیتال قابل ‌دسترس‌تر خواهد بود، اگر به نکات خاص و مهمی که می‌تواند ما را به داشتن انجمن‌های آنلاین برساند، دقت کنیم. یکی از مهم‌ترین نکات برای معرفی بهتر برندها و کسب‌وکارها، فعال‌سازی انجمن‌های آنلاین است که می‌تواند به ارتباط قوی بین مشتری و کسب‌وکار و همچنین ارتباط بین مشتریان کمک کند. یک جامعه آنلاین که در آن کاربران با یکدیگر در ارتباط هستند و شما به‌عنوان مدیر کسب‌وکار، خطوط مشخصی را برای بحث و تبادل‌نظر مشخص می‌کنید. مدیر انجمن‌ها باید اهداف کلی را مشخص کرده، آنها را تبیین کند و در نهایت میزان رسیدن به شاخص‌های با اهمیت را مورد بررسی قرار دهد تا در صورت نیاز بتواند آنها را بهبود بخشد.

ابزارهای مناسب رایگان و متن بازی با نام انجمن‌های گفت‌وگو یا تالارهای گفت‌وگوی آنلاین (به انگلیسی forum) وجود دارند که براحتی قابل پیاده‌سازی هستند. اگر از نیروهای فنی کمک بخواهید براحتی می‌توانند در کنار وب‌سایت کسب‌وکار شما، یک انجمن آنلاین نیز ایجاد کنند. تالارهای گفتمان یا انجمن‌های آنلاین درواقع یک فضای آنلاین هستند که کاربران و مشتریان شما در آن حضور پیدا کرده و با هم بحث و تبادل‌نظر می‌کنند. این شما هستید که باید خط‌‌مشی اصلی صحبت‌ها را مشخص کنید و به آن جهت دهید.

مشخص کردن شاخص‌های قابل‌اندازه‌گیری

باید بدانید در ساخت و مدیریت انجمن‌ها، چه چیزهایی برای شما از اهمیتی ویژه برخوردار است. در ادامه ما چند مورد از مهم‌ترین موارد مربوط به این شاخص‌ها را معرفی می‌کنیم اما بسته به نوع کسب‌وکارتان می‌تواند شاخص‌های دیگری نیز به این موارد اضافه شود.

ترافیک سایت: میزان بازدیدهای روزانه انجمن می‌تواند یک شاخص مناسب برای اندازه‌گیری باشد. برای روز، هفته، ماه و حتی فصل و سال می‌توانید میزان این شاخص را تعیین کنید و در تلاش باشید تا میزان بازدید کاربران به حد موردنظر شما برسد. برای رسیدن به این شاخص‌ها راهکارهایی ارائه خواهیم کرد.

سرگرمی: چه میزان از مخاطبان از این‌که به انجمن‌های شما سر می‌زنند سرگرم شده‌اند و این انجمن‌ها برای آنها جذاب است؟ چه بحث‌ها و تبادل‌نظرهایی بیشتر مورد استقبال کاربران قرار گرفته است؟ اینها می‌تواند سوالاتی باشد که برای میزان سرگرمی انجمن‌ها مورد بررسی قرار گیرد.

کاربران: تعداد کاربران می‌تواند شاخص بعدی شما باشد، این‌که در روز، هفته، سال، ماه و حتی فصل و سال چه تعداد کاربر جدید جذب کرده‌اید؟ آیا میزان کاربرانی که جذب می‌شوند مدنظر شماست؟ برای افزایش این تعداد به چه راهکارهای فنی و اجرایی نیاز دارید و … می‌تواند سوالاتی باشد که دراین‌باره باید از خود بپرسید.

داشتن دستورالعمل برای کاربران

سعی کنید یک دستورالعمل کلی شامل نحوه ثبت‌نام، مشارکت، ایجاد انجمن‌های جدید، تعاریف نقش کاربران (کاربر عادی، معاون انجمن، مدیر انجمن، مدیرکل انجمن‌ها و …) و همچنین بایدها و نبایدها داشته باشید. بهتر است این متن به‌صورت یک صفحه جداگانه با یک آدرس URL مجزا در بخش انجمن‌ها قرار گیرد تا کاربران بتوانند آن را برای دیگران به اشتراک بگذارند. این دستورالعمل درعین‌حال به شما جهت گوشزد قوانین و مقررات به کاربران خاطی کمک خواهد کرد.

اهمیت انجمن‌ها

در جامعه دیجیتال امروز، کاربران سرمایه اصلی کسب‌وکارها هستند و نباید از این موضوع غافل شویم. از طرفی وقتی شما انجمن‌ها را برای بهبود ارتباط با مشتریان و کاربران راه‌اندازی کرده‌اید، نباید آنها را به حال خود رها کنید. سعی کنید برای بازه‌های زمانی مشخص مثلا هر هفته یک موضوع برای بحث و تبادل‌نظر داشته باشید. از کارمندان بخش‌های مختلف کسب‌وکار خود بخواهید درگیر انجمن‌ها شده و بحثی را شروع کنند. به‌عنوان‌ مثال کارمند بخش فروش می‌تواند از نحوه رسیدن محصول به دست مشتریان صحبت کند و نظر کاربران را جویا شود: «من رضایی هستم کارمند فروش شرکت، امیدوارم از محصولات و خدمات ما رضایت کافی داشته باشید، این هفته از شما می‌خواهم که در مورد نحوه ارسال محصولات صحبت کنید، اگر از این خدمت ما راضی هستید خوشحال می‌شوم به ما بگویید، اگر هم به هر دلیلی از خدمات ارسال محصولات ما راضی نیستید لطفا مشکلات خودتان را بیان کنید.»

با این روش کاربران درگیر پاسخ به سوال می‌شوند و حس می‌کنند کارمندان بخش‌های مختلف کسب‌وکار شما با آنها ارتباط نزدیکی دارند. سعی کنید اطلاعات جمع‌آوری‌شده را ذخیره کرده و مورد تجزیه‌وتحلیل قرار دهید. این اطلاعات بسیار کاربردی و حائز اهمیت است، اگر بدرستی تحلیل شوند می‌توانید نقاط قوت و ضعف کار خود را متوجه شوید. همچنین در کارهای تبلیغاتی می‌توانید از همین اطلاعات کاربران و داستان‌هایی که برای شما تعریف کرده‌اند، استفاده کنید.

کمک زیر انجمن‌ها به پویایی انجمن‌ها

اگر کاربران شما به حد مناسبی از نظر تعداد رسیده‌اند، سعی کنید زیرانجمن‌هایی ایجاد کنید و از کاربران سایت بخواهید آنها را مدیریت کنند، برای هر زیرانجمن می‌توانید یک مدیر و یک معاون مشخص کنید، این موضوع به کاربران کمک می‌کند بیش‌ازپیش به کسب‌وکار شما اعتماد کنند. همچنین بحث‌های تخصصی‌تر در زیرانجمن‌ها باعث پویایی بیشتر انجمن‌ها خواهد شد، چراکه حس رقابت بین انجمن‌های مختلف که اعضای خاصی را در خود جای‌داده موجب فعالیت بیشتر کاربران می‌شود. از این موضوع غافل نشوید که شما با کمک کاربران خود در حال تولید محتوای عظیمی هستید که هم به سایت‌تان کمک خواهد کرد و هم داده‌هایی دارید که بسیار ارزشمند است.

شخصیت‌پردازی کسب‌وکار

همیشه جنبه طنز در بهبود ارتباطات کمک‌حال بوده است. سعی کنید به‌عنوان سوم شخص از زبان کسب‌وکارتان با کاربران سخن بگویید و چاشنی طنز این گفت‌وگوها را بیشتر کنید. شاید لازم باشد فردی را که متخصص تولید محتواست، استخدام کنید یا حداقل از افرادی با این تخصص مشورت بگیرید، اما مطمئن باشید این موضوع به جذب کاربران بیشتر و افزایش فعالیت کاربران فعلی منجر خواهد شد. برای این کار سعی کنید دو یا سه محصول یا خدماتی را که قابلیت شخصیت‌پردازی دارند، انتخاب کرده و از زبان این محصولات یا خدمات با کاربران صحبت کنید. به‌عنوان‌مثال اگر در حال تولید مواد شوینده هستید می‌توانید از زبان این محصول جملات جذابی مانند «ظرف‌ها با من تمیز شدند؟» یا «به دست‌تان آسیبی نمی‌رسانم؟» استفاده کنید. این جملات موجب خواهد شد کاربران بیش‌ازپیش به پاسخگویی علاقه‌مند باشند.

برگزاری کنفرانس حضوری یا آنلاین

امروزه شاید کمتر به این موضوع دقت می‌کنیم که ارتباطات حضوری یا چهره به چهره تا چه حد می‌تواند در ایجاد حس وفاداری و اعتماد کمک کند، همه‌چیز حتی ارتباطات جنبه دیجیتال پیدا کرده، اما اگر بتوانیم بین این دو موضوع مهم پیوند ایجاد کنیم، بهترین نتیجه را خواهیم گرفت. سعی کنید از دل انجمن‌های آنلاین، موضوعی حائز اهمیت را جدا کرده و برای آنها در بازه‌های زمانی مشخص (مثلا هر ماه) یک اجلاس حضوری با قابلیت مشاهده آنلاین (وبینار) ترتیب دهید. به‌این‌ترتیب تعدادی از کاربران از دل جامعه مجازی شما به محلی که شما برای آنها مهیا کرده‌اید، آماده و به‌صورت چهره به چهره با شما و دیگر کاربران ارتباط برقرار می‌کنند. قوت ارتباط بین کاربران در این جلسات بیشتر و بیشتر خواهد شد. همچنین با ایجاد فضای آنلاین برای سمینارها (وبینار) کاربرانی را که به هر دلیل نتوانسته‌اند در جلسه حضوری شرکت کنند به‌صورت آنلاین پوشش داده‌اید.

جمع‌بندی

کاربران ارزشمند هستند و دانشی که در انجمن‌های آنلاین تولید می‌کنند ارزشمندتر، پس سعی کنید برای کسب‌وکار خود انجمن‌های آنلاین راه‌اندازی کنید تا کاربران بیش‌ازپیش با شما در ارتباط باشند و درعین‌حال دانش تولید کنند.

محسن سمسارپور

منبع: http://press.jamejamonline.ir/Newspreview/2831412453309555798

(1148)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *