.: محسن سمسارپور :.

وب سایت شخصی محسن سمسارپور

پروفایل هویت مجازی هر ایرانی

آیا به شبکه اجتماعی متخصصان ایرانی نیازمندیم

با یک نگاه ساده به روند رو به رشد تحصیلکرده‌ها در جامعه می‌توان گفت روزبه‌روز بر تعداد متخصصان جامعه افزوده می‌شود البته متخصصانی که از نظر تئوری و تا حدی عملی در حال تحصیل بوده‌اند و امروز نیازمند ورود به بازارهای مختلف کار هستند تا بتوانند از تخصص خود برای یاری‌رساندن به مردم کشور استفاده کنند.
تجربه ثابت کرده حضور متخصصان مختلف در کنار هم می‌تواند پروژه‌های مختلف را به سرانجام برساند. برای در کنار هم قرار گرفتن متخصصان، به معرفی هرچه ‌بهتر این افراد به یکدیگر نیاز است و چه راهی بهتر از یک شبکه اجتماعی ویژه متخصصان؟

ایرانی یا خارجی؟

شبکه‌های اجتماعی مختلفی با رویکردهای متفاوت در سال‌های اخیر از ایرانی و خارجی وارد بازار حوزه فناوری اطلاعات شده که برخی پایدار ‌بوده و بعضی به کار خود پایان داده‌اند. شاید لینکدین مهم‌ترین شبکه ‌اجتماعی در زمینه معرفی متخصصان باشد. سال‌هاست مردم کشور‌های مختلف در شبکه‌های اجتماعی بین‌المللی در حال فعالیت هستند، اما جایگاه شبکه‌های اجتماعی بومی کجاست و چطور می‌توان نیاز به حضور یا عدم حضور آنها را بررسی کرد؟ سعید بیدرنگ، مؤسس شبکه اجتماعی پروفایل (شبکه متخصصان ایرانی) دراین‌باره می‌گوید: «شبکه‌های اجتماعی زیادی در خارج از کشور ایجاد شده‌اند و ایرانیان زیادی در این شبکه‌ها مشغول به فعالیت هستند، اما به نظر من نیاز به حضور یک شبکه‌ اجتماعی بومی که نیازهای کاربران ایرانی را پوشش دهد، احساس می‌شود. شاید یکی از مهم‌ترین عوامل، عدم‌اعتماد کامل به در دسترس بودن شبکه اجتماعی خارجی برای ایرانیان است، این‌که ممکن است به دلایل نقض برخی قوانین حاکم بر کشور این سایت‌ها مشمول فیلترینگ شوند یا از طرف دیگر تحریم‌هایی که علیه ایران در بسیاری از سایت‌های خارجی رخ‌ داده و باعث شده ایرانیان به این سایت‌ها دسترسی نداشته باشند، موجب شده اطمینان کامل در مورد بقای امکان استفاده از این شبکه‌ها برای ایرانیان وجود نداشته باشد.» همه دلایلی که سعید بیدرنگ اشاره می‌کند، نشان می‌دهد شاید حضور قدرتمند یک شبکه اجتماعی بومی بتواند خلأ موجود را پوشش دهد.

پس از 12 سال …

توانمندی جوانان ایرانی این مرزوبوم بر هیچ‌کس پوشیده نیست و اگر نیازمندی‌ها به‌درستی تعریف شوند، جوانان ایرانی می‌توانند این نیازها را پوشش داده و راه‌حل‌های مناسبی ارائه دهند. در سال‌های اخیر به علت نبود شبکه‌های اجتماعی مناسب بومی، کاربران ایرانی به سوی استفاده از شبکه‌های اجتماعی خارجی سوق پیدا کرده‌اند.

سعید بیدرنگ می‌گوید: «12سال پیش دامنه profile.ir را ثبت کردم و از همان روزها در فکر ایجاد شبکه‌ اجتماعی بودم که کاربران ایرانی بتوانند هویت خود را در آن ارائه دهند. یک شبکه اجتماعی که در آن اطلاعات تماس و کارهایی که هر فرد انجام داده به‌عنوان رزومه‌کاری در دسترس دیگر افراد باشد.» در این سال‌ها شبکه‌های اجتماعی مختلفی وارد حوزه فناوری اطلاعات شدند، شبکه‌هایی مثل اورکات، فیسبوک، گوگل پلاس و حتی شبکه‌های اجتماعی ایرانی مثل کلوب که هرکدام با چالش‌ها و مشکلاتی روبه‌رو بودند. او و هم‌تیمی‌هایش همه این شبکه‌ها را موردبررسی قرار داده و سال گذشته تصمیم می‌گیرد بالاخره پروفایل را ایجاد کند. البته قبل از این تصمیم برای این‌که بتواند بسنجد که مردم به این خدمت نیاز دارند، طرح کارت ویزیت آنلاین را پیاده‌سازی می‌کند و به‌عنوان یک محصول اولیه برای طرح بزرگ‌تر یعنی پروفایل، موردسنجش قرار می‌دهد. این ایده با موفقیت چشمگیری روبه‌رو شد و او و اعضای تیمش مطمئن شدند پروفایل باید اجرا شود.

حمایت؛ آری، نه

شروع هر کار سخت نیازمند حمایت ارگان‌ها و سازمان‌های مرتبط است، اگر بخواهیم یک شبکه‌ اجتماعی بومی و تخصصی داشته باشیم، بدون حمایت مسیر سختی در پیش خواهیم داشت. این حمایت‌ها می‌تواند مادی یا به‌صورت تسهیل‌گری در انجام فرآیند‌ها باشد. سعید بیدرنگ می‌گوید: «ما سال‌های گذشته پروژه‌های خوبی با شرکت‌های داخلی و خارجی ازجمله مایکروسافت داشتیم و انجام این پروژه‌ها موجب شد تجربه خوبی برای اجرا داشته باشیم و از طرفی در حوزه بحث مالی از سرمایه شخصی استفاده کرده و تمام هزینه‌های اولیه شروع این پروژه را تأمین کردیم. اما موضوع مهم‌تر قوانینی است که برای برخی از کسب‌وکارها باید تعریف شود. به‌عنوان‌مثال در حوزه پلتفرم که درواقع ارائه‌دهنده سرویس به کاربران است تعریف مناسبی وجود ندارد و بسیاری از شبکه‌های اجتماعی به علت تخلف کاربران خود جریمه می‌شوند و گاهی به تعطیلی آنها ختم می‌شود.» به نظر سعید بیدرنگ باید سازوکار مناسبی برای این موضوع در نظر گرفته شود. او این را مهم‌ترین حمایتی می‌داند که آنها و سرویس‌های شبیه نیازمند آن هستند. باید گفت برخی اوقات کسب‌وکارهای نوپا با رعایت اصول این نوع کسب‌وکارها در بحث هزینه‌ها توانسته‌اند نیاز خود در این حوزه را تأمین کنند، اما کمک به آنها در حوزه‌های قانونگذاری و انجام بهتر فرآیند‌ها موجب می‌شود فعالیت این کسب‌وکارها سرعت گرفته و تسهیل شود.

توصیه به علاقه‌مندان کسب‌وکارهای نوپا

تیم پروفایل متشکل از هفت جوان ایرانی است که با هم‌اندیشی و کارگروهی توانسته‌اند سرویس خود را ارائه کنند. سعید بیدرنگ به‌عنوان مؤسس پروفایل می‌گوید: «مهدی پرویز به‌عنوان مدیر برنامه‌نویسی و تیم او متشکل از مهدی سپاسه و سپیده خادمه پیر، نازنین رحیمی به‌عنوان مدیر روابط عمومی، مسعود سلیمی به‌عنوان گرافیست و علی محمدی به‌عنوان مسئول مارکتینگ تیم ارزشمند ما را تشکیل می‌دهند. صحبت ما با تیم‌ها یا افرادی که قصد ورود به این حوزه را دارند این است که بزرگ فکر کنید، اما کوچک انجام دهید. ما برای پروفایل ایده‌های بزرگ‌تری داریم. آنقدر بزرگ که هر ایرانی یک حساب در پروفایل داشته باشد و پروفایل از حالت تخصصی به عموم مردم گسترش پیدا کند، اما در حال حاضر با متخصصان شروع کرده‌ایم و امکانات اولیه‌ای مانند اضافه کردن آدرس دیگر شبکه‌های اجتماعی، اطلاعات تماس و همچنین رزومه کاری در کنار امکان دنبال کردن کاربران با استفاده از هشتگ به آنها ارائه ‌شده است»

شبکه‌سازی تخصصی

حضور مجازی افراد در شبکه‌های اجتماعی زمانی ارزشمند خواهد بود که بازدهی مناسبی در واقعیت داشته باشد. یکی از کارکردهای مناسب شبکه‌های اجتماعی بخصوص شبکه‌های اجتماعی تخصصی امکان جست‌وجو و یافتن افراد متخصص و تشکیل گروه‌های تخصصی اجرایی است. سعید بیدرنگ در این رابطه می‌گوید: «در حال حاضر در کنار معرفی افراد و رزومه آنها، دو امکان دیگر وجود دارد که می‌تواند به یافتن افراد کمک کند. ما در پروفایل، امکان ارسال مطالب به همراه هشتگ را داریم، درواقع کاربران می‌توانند مطالبی را که به نظرشان مفید است در بخشی شبیه بلاگ در پروفایل خود درج کنند و با استفاده از هشتگ‌هایی که برای این مطالب درج می‌کنند خود را در آن حوزه بیشتر مطرح کرده و دیگر کاربران بتوانند با جست‌وجوی این هشتگ‌ها با این افراد آشنا شده و حتی به‌صورت فیزیکی گروه تشکیل دهند. همچنین امکان دیگری به‌عنوان دنبال کردن در سیستم دیده‌شده که کاربران می‌توانند افراد مهم و موردتوجه خود را دنبال کنند و به مطالب آنها مانند دیگر شبکه‌های اجتماعی دسترسی داشته باشند.» به گفته او در کنار این دو امکان پروفایل از لحاظ حضور در موتور جست‌وجوی گوگل بسیار بهینه‌شده و درصورتی‌که شخصی در پروفایل حساب کاربری داشته باشد پس از بازه زمانی اندکی به‌زودی در صفحه اول گوگل در جست‌وجوها دیده خواهد شد.

محسن سمسارپور

منبع: http://press.jamejamonline.ir/Newspreview/3090614078524334885

(56)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *