.: محسن سمسارپور :.

وب سایت شخصی محسن سمسارپور

هارمونی سیستم عامل جدید هواوی

نگاهی به سیستم‌عامل جدید هوآوی
آهنگ موزون یك سیستم‌عامل
جنگ اقتصادی این روزهای چین و آمریكا در حوزه‌های مختلف تاثیرگذار بوده است، اما شاید در نگاه اول كمتر كسی فكر می‌كرد تحریم‌های آمریكا علیه چین موجب شود محصولات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری هم تحت تاثیر قرار گیرند. چندی پیش در پی صحبت‌های رئیس‌جمهور آمریكا، شركت‌های مختلف سخت‌افزاری و نرم‌افزاری آمریكایی اعلام كردند خدمات محدودتری نسبت به قبل به شركت‌های چینی ارائه می‌دهند و همین باعث شد كشور چین برنامه‌های خود را تغییر دهد تا بتواند جلوی تحریم‌های اولیه و تحریم‌های احتمالی آتی قدرت مقابله داشته باشد. هوآوی هفته گذشته سیستم‌عامل جدید خود را با نام هانگ منگ برای همه دستگاه‌ها معرفی كرد، سیستم‌عاملی كه در صورت قطع همكاری اندروید با هوآوی ممكن است روی گوشی‌های این شركت نیز دیده شود.
نویسنده : محسن سمسارپور

خودكفایی چینی
هانگ منگ یا هارمونی، نام اولین سیستم‌عاملی است كه چینی‌ها برای جایگزینی دیگر سیستم‌های‌عامل در حال توسعه آن هستند. چینی‌ها مدعی شده‌اند از سال 2012 دنبال توسعه یك سیستم‌عامل بومی بودند كه بتوانند به جای دیگر سیستم‌های عامل در دستگاه‌های مختلف از آن استفاده كنند. هارمونی این‌روزها قد علم كرده و به‌عنوان یك سیستم عامل برای پشتیبانی از تمام سناریوهای ممكن در حال توسعه است. تولیدكنندگان این سیستم‌عامل مدعی شده‌اند هارمونی فقط یك جایگزین برای اندروید نیست و از آن می‌توان روی دستگاه‌های مختلف مثل تلویزیون‌های هوشمند، ساعت‌های هوشمند و حتی دستگاه‌های اینترنت اشیاء استفاده كرد.
اولین نگارش هارمونی برای تلویزیون‌های هوشمند به بهره‌برداری رسیده و تست شده است. این سیستم‌عامل در كانادا، مكزیك، اسپانیا، كره جنوبی، استرالیا، نیوزیلند، پرو، تركیه و فیلیپین به ثبت رسیده است. هانگ منگ در دسته‌بندی سیستم‌عامل قرار گرفته و در توضیحات آن اشاره شده كه می‌تواند روی دستگاه‌های مختلف اجرا شود.

رقابت با غول‌ها
جدای سخت‌افزار، سال‌هاست صنعت نرم‌افزار شاهد ظهور و محو شدن بسیاری از برندهای مختلف بوده و در هر حوزه یكی دو شركت بزرگ به‌عنوان رهبر بازار به فعالیت خود ادامه می‌دهند. اگر نگاهی گذرا به سیستم‌های‌عامل داشته باشیم درمی‌یابیم كه حضور سیستم عامل ویندوز مایكروسافت به‌عنوان سیستم‌عامل موفق بر كسی پوشیده نیست. اگرچه در سال‌های حضور این سیستم‌عامل، دیگر سیستم‌های‌عامل چون مك، لینوكس و حتی در سال‌های اخیر كروم سعی در گرفتن سهم از بازار داشته‌اند، اما همچنان ویندوز مایكروسافت در حوزه پی‌سی و لپ‌تاپ پیشتاز است.
هوآوی كه در كنار تولید گوشی به تولید لپ‌تاپ هم روی آورده است، حالا نگران است نتواند تجهیزات سخت‌افزاری خود را با سیستم‌عامل مناسب روانه بازار كند. باید دید آیا هارمونی می‌تواند جایگزین مناسبی برای ویندوز باشد یا خیر.
از سوی دیگر سیستم‌عاملی كه بیشترین سهم از بازار تلفن‌های همراه و تبلت را دارد، اندروید است. چند سالی است كه اندروید توانسته با داشتن این سهم كاربران را بیش از پیش به سمت خود سوق دهد. در این مدت شركت‌های مختلفی چون سامسونگ سعی داشتند با راه‌اندازی سیستم‌عامل جدید گوی سبقت را از گوگل گرفته و كاربران را به استفاده از برنامه‌های تلفن‌همراه كه در اپ استور خودشان است سوق دهند، اما نتایج تمام این تلاش‌ها نشان داده كه حتی ویندوز كه در بحث لپ‌تاپ و رایانه‌های شخصی رهبر بازار است و بیشترین سهم را دارد در بخش گوشی‌های همراه نتوانسته سهم خوبی را كسب كند و بسیاری از شركت‌هایی كه از ویندوزفون به‌عنوان سیستم‌عامل استفاده می‌كردند، دیگر از آن استفاده نمی‌كنند و به اندروید روی‌آورده‌اند. اگر بخواهیم عوامل این موضوع را بررسی كنیم، احتمالا مهم‌ترین عامل، وجود نرم‌افزارهای جانبی است كه گوگل روی اندروید ارائه می‌دهد.  به عنوان مثال دو خدمت ساده گوگل مانند ایمیل و گوگل داك می‌تواند افراد را به این سیستم‌عامل بسیار علاقه‌مند كند، چراكه روزانه بسیاری از كارهای شخصی و اداری روی همین دو خدمت در سراسر جهان انجام می‌شود.
این اتفاقات موجب شده در حال حاضر بسیاری از برنامه‌های تلفن‌همراه روی این بستر توسعه یافته باشند و همین امر احتمال ظهور یك سیستم‌عامل جدید و موفقیت را بسیار كم كرده است. حالا هوآوی در مسیری قرار گرفته كه باید اول یك سیستم‌عامل مناسب با گوشی‌های همراه ارائه كند و دوم بتواند توسعه‌دهندگان را به سمت تولید برنامه‌های متناسب با سیستم‌عامل جدید خود سوق دهد. هوآوی در حال حاضر سهم زیادی از فروش گوشی در جهان دارد و طبق آمارهای جدید بیش از ۲۰ میلیون تلفن‌ همراه فروخته است. هوآوی قصد دارد بعد از نهایی كردن نگارش اولیه هارمونی برای تلفن همراه، یك میلیون گوشی با این سیستم‌عامل را عرضه كند كه احتمالا بیشترین استفاده‌كنندگان آن چینی‌ها هستند.

هارمونی سیستم عامل هواوی
هارمونی سیستم عامل هواوی

ویژگی‌های هارمونی
اولین ویژگی و تفاوت اساسی هارمونی با اندروید در هسته یا كرنل آن است. سیستم‌عامل اندروید از كرنل یا هسته لینوكس بهره می‌برد، در حالی كه هارمونی در حال توسعه كرنل جدید برای سیستم‌عامل خود است. به گفته كارشناسان و ادعای مدیران هوآوی، این هسته بسیار از هسته لینوكس سریعتر است و 25.7 درصد در پاسخگویی و 55.6 درصد در نوسانات پاسخگویی با سرعت بالاتری عمل می‌كند. ویژگی مهم دیگری كه از نظر تئوری می‌توان برای این سیستم‌عامل متصور شد سرعت بالای اجرای برنامه‌هاست كه باید تا زمان دقیق عرضه و اولین آ‌زمایش‌ها منتظر بمانیم. البته گفته می‌شود این سرعت فقط در اجرای نرم‌افزار‌هاست و در مواردی چون كار با فایل‌ها و استفاده از حسگرها و امكانات گوشی تفاوت چندانی بین هارمونی و اندروید دیده نخواهد شد.
هارمونی امكان دسترسی به روت سیستم را به كاربران نمی‌دهد و از این‌رو شبیه برخی نگارش‌های اندروید است. این سیستم‌عامل در حال حاضر امكان اجرای برنامه‌های اندروید را ندارد و این شاید یكی از مشكلاتی باشد كه ممكن است از محبوبیت هارمونی كم كند. هوآوی برای رفع این مشكل و اطمینان دادن به توسعه‌دهندگان در حال حاضر SDKهایی آماده كرده است كه توسعه‌دهندگان بتوانند برنامه‌های خود را با كمی تغییرات برای هارمونی آماده كنند. همچنین هوآوی در تلاش است با بهینه‌سازی SDK خود امكاناتی را برای توسعه‌دهندگان ایجاد كند كه تنها با یك بار كامپایل جدید بتوانند برنامه‌های تحت سیستم‌عامل اندروید را به برنامه‌های تحت سیستم‌عامل هارمونی تبدیل و آن را روی App gallery Huawei  منتشر كنند.
هنوز اطلاعات كاملی در مورد ویژگی‌های دقیق هارمونی منتشر نشده است، ولی مدیران هوآوی معتقدند این سیستم‌عامل جایگزین اندروید نیست و فعلا اولین انتخاب آنها برای گوشی‌های تولیدی اندروید است، اما هر زمان كه اندروید و گوگل خدمات خود را برای چین محدود کرده هوآوی هارمونی را جایگزین اندروید خواهد كرد.

تلویزیون یا گوشی هوشمند
honor vision و honor vision pro دو تلویزیونی هستند كه برای اولین بار از سیستم‌عامل اختصاصی هوآوی یعنی هارمونی استفاده می‌كنند. هوآوی خبر داده كه در‌صورت دریافت بازخورد مناسب از این تلویزیون‌ها احتمالاً تمام تلویزیون‌های تولیدی خود را با همین سیستم‌عامل به بازار عرضه خواهد كرد. از‌سوی دیگر اولین گوشی هوآوی با سیستم‌عامل هارمونی به زودی به بازار عرضه خواهد شد.
بسیاری از كارشناسان بر این باورند كه با توجه به ادعاهای تولیدكنندگان هارمونی مبنی بر این‌كه سرعت این سیستم‌عامل بسیار بالاتر از سیستم‌های عامل اندروید و آی‌اواس است، اما این سیستم‌عامل نمی‌تواند جای خود را بین كاربران در سراسر جهان باز كند. هوآوی اعلام كرده اگرچه این روزها تلویزیون و گوشی‌های دارای سیستم‌عامل هارمونی برای كاربران چینی عرضه می‌شود، ولی برنامه بلند‌مدت هارمونی عرضه در سراسر جهان است.

تكلیف كاربران ایرانی
در میان كاربران بی‌شمار گوشی‌های هوآوی، تعداد تلفن‌های همراه فروخته شده به كاربران ایرانی هم كم نیست و تنش‌ها بین آمریكا و چین ممكن است نگرانی‌هایی برای كاربران ایرانی هم داشته باشد. با توجه به قیمت مناسب گوشی‌های هوآوی نسبت به دیگر محصولات، استقبال كاربران ایرانی به این محصول هم بد نبوده است، اما باید گفت با توجه به این‌كه تاكنون خبری مبنی بر عدم دسترسی كاربران فعلی به خدمات ارائه شده گوگل و اندروید منتشر نشده، جای نگرانی برای كاربران ایرانی نیست. البته در‌حال حاضر هم برندهای دیگری در بازار وجود دارند كه به طور معمول به برنامه‌های اصلی گوگل روی اندروید دسترسی ندارند، ولی كاربران ایرانی با استفاده از راهكارهای جایگزین توانسته‌اند به این برنامه‌ها وصل شده و از آنها استفاده كنند. سوال مهمی كه این‌روزها مطرح شده این‌است كه تكلیف گوشی‌های قبلی هوآوی كه از سیستم‌عامل اندروید استفاده می‌كردند، چه خواهد شد؟ مسؤولان و توسعه‌دهندگان اندروید اعلام كرده‌اند به‌روزرسانی و پشتیبانی از گوشی‌های قبلی همچنان ادامه دارد و بنا نیست ارائه خدمات به مشتریان قبلی قطع شود. البته در صورتی كه این خدمات توسط گوگل ارائه نشود، با توجه به این‌كه این سیستم‌عامل متن باز است احتمالا با یك فاصله زمانی كوتاه هوآوی به‌روزرسانی‌های گوشی خود را برای كاربران قدیمی ارائه خواهد داد.

(19)

2 پاسخ برای “هارمونی سیستم عامل جدید هواوی”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *