.: محسن سمسارپور :.

وب سایت شخصی محسن سمسارپور

مقایسه 5 سیستم مدیریت پایگاه داده

در این مقاله قرار هست که امکانات مختلف ۵ سیستم بانک اطلاعاتی را با هم مقایسه کنیم. با توجه به رتبه بندی برنامه های مدیریت پایگاه داده (DBMS)، در وب سایت http://db-engins.comبنده تصمیم گرفتم که رتبه های بالای این جدول را با هم مقایسه کنم.

 

سیستم های مدیریت پایگاه داده

 

همانطور که می بینید رتبه های ۴ و ۵ شاید برای ما خیلی شناخته شده نباشند و حتی نوع حالت ۴ از نوع Document Store است و حالت آن با دیگر موارد متفاوت می باشد به همین دلیل بنده گزینه های ۱و۲و۳و۶و۷ که معروف تر هستند را برای مقایسه انتخاب کردم.

برای بررسی کلیه امکاناتی که در سوال مطرح شده بود و محدودیت ها بنده از آدرس زیر استفاده کردم که در ویکی پدیا بوده و خود دارای منابع بی شماری است که درستی و راستی این موارد را تایید می کند.

https://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_relational_database_management_systems

 

در ادامه در مورد ۵ سیستم مدیریت بانک اطلاعات صحبت خواهیم کرد که به ترتیب امکانات و محدودیت های هر یک را بررسی خواهیم کرد.

 

Oracle:

این سیستم مدیریت بانک اطلاعاتی، محصولی از شرکت اوراکل است، اولین بار در سال ۱۹۷۹ توسط شرکت RSI منتشر شد که در آن زمان از تراکنش پشتیبانی نمی کرد. در سال ۱۹۸۲ شرکت RSI نام خود را به اوراکل تغییر داد. نسخه ۵ اوراکل در سال ۱۹۸۵ منتشر شد و از مدل کلاینت – سرور پشتیبانی می کرد. در سال ۲۰۰۱ نسخه ۹i با ۴۰۰ قابلیت جدید منتشر شد که یکی از آن توانایی ها خواندن و نوشتن فایل های XML بود. در ضمن i به معنای اینترنت و اولین حرف آن بود و در واقع نشان دهنده این موضوع بود که این نسخه بهتر با اینترنت سازگار است.

نسخه ۱۰g در سال ۲۰۰۳ منتشر شد و حرف g از ابتدای grid به معنای پردازش شبکه ای استفاده شد. نسخه بعدی اوراکل در سال ۲۰۱۱ با نام ۱۱g به بازار معرفی گردید.

آخرین نسخه اوراکل در سال ۲۰۱۳ با نام ۱۲c به بازار معرفی شد. این نرم افزار در سیستم عامل های لینوکس و ویندوز به خوبی کار می کند و یکی از قوی ترین سیستم های مدیریت بانک اطلاعاتی از نوع رابطه ای می باشد.

در این قسمت و در جدول زیر امکانات مختلف یک سیستم مدیریت بانک اطلاعاتی را برای نرم افزار اوراکل بررسی کرده ام. شما می توانید با مقایسه این جداول برای هر یک از این سیستم ها نتیجه گیری منطقی و صحیح را انجام دهید. اوراکل بر اساس نتایج امروز در بالاترین رتبه قرار دارد.

 

اوراکل

 

MySQL:

این برنامه یک سیستم مدیریت پایگاه داده متن باز است. در واقع امکان اعمال تغییرات در آن توسط برنامه نویسان دیگر وجود دارد. توسط شرکت اوراکل توسعه و پشتیبانی می شود. توسعه این برنامه در سال ۱۹۹۴ آغاز شد و در سال ۱۹۹۵ و در ۲۳ می اولین نسخه آن عرضه شد.

در سال ۲۰۰۸ سان میکروسیستمز آن را خریداری کرد و در سال ۲۰۱۰ شرکت اوراکل شرکت سان میکروسیستمز را خریداری کرد.

این برنامه داده ها را با موتورهای مختلفی ذخیره سازی می کند که از معروف ترین آن ها می توان InooDB و MyISAM را نام برد.

 

مای اس کیو ال

 

Microsoft SQL Server:

این سیستم مدیریت بانک های اطلاعاتی توسط شرکت ماکروسافت عرضه و پشتیبانی می شود. یکی از پرکاربردترین نرم افزارهای حال حاضر در این زمینه بوده و در نسخه های مختلفی عرضه می شود.

امکانات و فضایی که پشتیبانی می کند تقریبا نامحدود بوده و از اکثر موارد مورد نیاز سیستم های مدیریت بانک های اطلاعاتی پشتیبانی می کند.

این سیستم هم از مدل رابطه ای تبعیت کرده و قابلیت کار با فایل های XML را داراست. در جستجوها سرعت بسیار بالایی داشته و قابلیت جستجوی کامل متن یا full text search را داراست.

 

Microsoft SQL Server

 

DB2:

این سیستم مدیریت بانک های اطلاعاتی توسط شرکت بزرگ IBM توسعه و پشتیبانی می شود. برای اولین بار در سال ۱۹۸۳ به بازار عرضه شد و آخرین نسخه پایدار آن چیزی حدود دو سال پیش یعنی در ۲۳ آوریل ۲۰۱۳ روانه بازار گردید.

این سیستم هم بر پایه مدل رابطه ای بوده و با استفاده از زبان های برنامه نویسی سی، سی پلاس پلاس و اسمبلی کد نویسی شده است.

در حال حاضر رتبه ۶ سیستم های مدیریت بانک های اطلاعاتی را در دست دارد. محدودیت های آن مختصر بوده و طبق ادعای IBM این سیستم Cross Platform می باشد.

 

DB2

 

Microsoft Access:

ماکروسافت اکسس را اکثر مردم می شناسند، حتی کسانی که خیلی با کد نویسی سر و کار ندارند شاید به خاطر حضور این نرم افزار در پکیج ماکروسافت آفیس باشد که اکثر مردم در جهان با نام آن آشنا هستند.

این سیستم مدیریت بانک های اطلاعاتی هم از نوع رابطه ای بوده و در حال حاضر رتبه ۷ را در بین تمامی این نرم افزارها در جهان دارد.

این نرم افزار نسبت به رقبای خود دارای محدودیت هایی هست اما در کل نرم افزار قدرتمند و پرکاربردی است. همانطور که گفته شد تعداد افراد زیادی با استفاده از آن کارهای روزمره خود را سازمان دهی کرده و اطلاعات را دسته بندی و ذخیره سازی می کنند.

این نرم افزار توسط شرکت ماکروسافت در پیکج آفیس ارائه و پشتیبانی می گردد. در حال حاضر آخرین نسخه آن اکسس ۲۰۱۳ است.

 

Microsoft Access

 

خوشحال می شم نظرتون رو در مودر این مقاله بدونم …

(3445)

16 پاسخ برای “مقایسه 5 سیستم مدیریت پایگاه داده”

  1. سلام
    خیلی خوب و عالی بود مرسی.
    سوالی که واسه من پیش میاد اینه که با وجود دیتابیس های کامل و راحت الاستفاده ای مثل مورد 1 و2 چرا هنوز بعضیا اصرار دارند که از مونگو استفاده کنند؟

    1. بنام حق
      درود بر شما

      سپاس از اینکه مطالعه کردید.
      اما در مورد پاسخ سوالتون باید بگم که MongoDB از سیستم مدیریت پایگاه داده ای هست که به صورت رابطه ای عمل نکرده و در واقع اطلاعات به صورت JSON در اسناد مختلف ذخیره می شود، البته خود MongoDB اون ها رو BOSN معرفی می کنه، این ساختار چیزی شبیه به آرایه ای از اطلاعات هست که ویژگی های خاص خودشون رو دارن. در برخی موارد سرعت دسترسی به اطلاعات در این سیستم به مراتب بالاتر از حالت رابطه ای هست، در این ساختار یک فیلد می تواند دارای زیر مجموعه هایی باشد که قابل دسترسی هستند مثلا آدس رو در مثال زیر ببینید.


      {
      "_id": ObjectId("4efa8d2b7d284dad101e4bc7"),
      "Last Name": "PELLERIN",
      "First Name": "Franck",
      "Date of Birth": "09-19-1983",
      "phoneNumber": [
      {
      "type": "home",
      "number": "212 555-1234"
      },
      {
      "type": "fax",
      "number": "646 555-4567",
      "verified": false
      }
      ],
      "Address": {
      "Street": "1 chemin des Loges",
      "City": "VERSAILLES"
      },
      "Months at Present Address": 37
      }

      به این ترتیب شما می توانید داده های خود را به صورت متنی در دسترس داشته باشید و این اطلاعات که به صورت جفت هستند را به راحتی در دسترس داشته باشید. به عنوان مثال هر کدام از فیلد ها با علامت : از مقدار خود متمایز هستند.

      امیدوارم توضیحاتم کافی بوده باشه بازم اگر موردی بود من در خدمتم

      با سپاس
      یا حق

    1. سپاس از نظر شما
      اول اینکه کاش ایمیلتون رو نوشته بودید
      دوم اینکه علت ضعیف بودن رو بگید ممنون میشم

  2. سلام خوب بود می خواستم بدونم اطلاعات بیشتری در مورد mongo db موجود نیست ؟ یا یک منبع خوب

  3. باسلام

    ممنونم خیلی مطالبتون عالی بود
    بنده دانشجوی دکترای مدیریت اطلاعات هستم
    خیلی استفاده کردم
    متشکرم

  4. سلام محسن جان عالی بود
    داشتم دنبال یه تحقیق در مورد چگونگی کارکرد دیتابیس های پیشرفته و جدید میگشتم که اینجا اومدم .
    امیدوارم منو شناخته باشی .

    1. بنام حق
      درود بر شما

      مگه می شه آدم دوست قدیمی و استاد خودش رو نشناسه آقا، خیلی مخصلم خوشحالم که به این طریق حداقل یاد ما کردی

      با سپاس
      یا حق

      1. سلام
        مخلصیم منم خیلی خیلی خوشحال شدم
        راستی با ادامه تحصیلم موافقت شد البته بعد از سه ما دوندگی
        اگه از بچه ها کسی رو میبینی سلامم رو برسون
        در ضمن سایتت خیلی عالیه

    1. بنام حق
      درود بر شما

      خدا رو شکر که استفاده کردید و مفید بود

      با سپاس
      یا حق

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *