محتوا چیست؟ آشنایی با خدمات نویسش
محتوا قلب تپنده عصر فناوری اطلاعات
تیم نویسش از راهکار برونسپاری تولید محتوا میگوید
با حضور فناوریهای جدید در سالهای اخیر شاید شکل نگارش متون کمی تغییر کرده باشد، اما هنوز نگارش و تهیه محتوا یکی از مهمترین بخشها در حوزههای مختلف بهحساب میآید. درواقع مستند کردن موارد مختلف و تبدیل دانش پنهان به دانش آشکار با نگارش متن امکانپذیر میشود.
اما آیا هرکسی توانایی تولید و نگارش متن را دارد؟ از زمانی که رقابت بین سازمانها و شرکتها وارد فضای مجازی شد، اهمیت محتوای باکیفیت و مرتبط با کسبوکار بیشازپیش نمایان شده است.
محتوا چیست؟
هر متنی (یا ترکیبی از متن، عکس، صدا و فیلم) که بتواند دانشی را منتقل کند، محتوا محسوب میشود. البته محتواهای جدیدی نیز امروز مطرح هستند، بهعنوانمثال میتوان گفت محتوایی که توسط کاربران در سایتهای مشارکت جمعی مثل ویکیپدیا تولید میشود یا محتوایی که در شبکههای اجتماعی و پیامرسانها با حجم و سرعتبالا در حال تولید هستند هم نوعی محتوا محسوب میشوند. تعاریف زیادی از محتوا وجود دارد، ولی در بیان ساده میتوان گفت محتوا همه آن چیزی است ـ شامل متن، عکس، صدا و فیلم ـ که برای هدف خاصی و در مورد مساله یا مفهوم خاصی بیان و منتشر میشود.
شکست انحصار نشر
روزگاری تعداد کمی بهعنوان ناشر توانایی نشر محتوا را داشتند، اما امروز با فراگیر شدن وبلاگها، سایتها، شبکههای اجتماعی و پیامرسانها، دیگر محدودیت چندانی برای نشر محتوا وجود ندارد. البته نقش سواد رسانهای در تشخیص درست از نادرست نیز بااهمیت است، اما باید گفت این شکست انحصار موجب شده تا هر فرد یا گروهی بتواند محتوای موردپسند خود را منتشر کرده و با توجه به بازخوردی که از جامعه مخاطب دریافت میکند موفقیت یا عدم موفقیت خود را متوجه شود.
فرآیندهای تولید محتوا
همانطور که گفته شد بهطورمعمول راهکارهای مشخصی برای تولید محتوای موردنیاز شرکتها و سازمانها وجود دارد (تولید توسط نیروهای مختلف شاغل در شرکت، استخدام نیروی متخصص در این حوزه و برونسپاری) که یکی از این راهکارها تولید محتوا توسط افراد بیرونی است. اما برخلاف دیگر حوزهها مانند برنامهنویسی یا مثلا ترجمه متون تخصصی و… که شاید برونسپاری آن بهسادگی امکانپذیر است، شرکتها و سازمانها در حوزه تولید محتوا با چالشهای جدی روبهرو هستند.
راهکار برونسپاری تولید محتوا
با توجه به مسائل و دغدغههایی که بیان شد باز هم راهکار برونسپاری تولید محتوا یکی از بهترین راهکارهاست، اما باید بهدرستی انجام شود. در کشورهای دیگر برای ساماندهی این راهکار، وبسایتهایی بهعنوان واسط بین تولیدکننده محتوا و درخواستدهنده محتوا در حال فعالیت هستند.
در کشور ما نیز بتازگی استارتآپی به نام «نویسش» در این حوزه شروع به فعالیت کرده است. میلاد اسلامیزاد، بنیانگذار استارتآپ نویسش میگوید: «طی چند سال گذشته که بهعنوان مدیر بازاریابی در شرکتهای مختلف مشغول به کار بوده و هستم، محتوا یکی از اصلیترین دغدغههای من و تیمهای همکارم بوده است. در اختیار داشتن محتوای باکیفیت و همتراز با استراتژیهای کلان بازاریابی سازمان، کار سادهای نیست و علاوه بر هزینه بالا، زمان و انرژی زیادی را طلب میکند. کمبود نیروی متخصص، یکی از اصلیترین دلایلی است که سازمانها به این عنصر کلیدی در فرآیندهای بازاریابی کمتر توجه میکنند.»
معیار انتخاب سفارشدهنده و تولیدکننده محتوا
واسطهگری بین دو طرف یک معامله نیازمند شناخت و انتخاب درست طرفین است، از همین رو نیاز است معیارهای مشخصی برای هر یک از طرفین در نظر گرفته شود. در مورد این معیارها میلاد اسلامیزاد میگوید: «مهمترین چالش نویسش، کیفیت محتوای تولیدی توسط کپیرایترهای همکار است، به همین دلیل دقت زیادی را صرف طراحی سازوکار جذب، تائید و نگهداشت این گروه از کاربران کردهایم. هرکسی میتواند بهعنوان کپیرایتر درخواست عضویت خود را ثبت کند، اما تعداد خیلی کمی از درخواستها تائید میشود و افراد متقاضی باید توانایی و تخصص خود را طی فرآیندی ارائه کنند. این فرآیند شامل ارائه نمونه کار، نگارش متون درخواستی و گاهی مصاحبه تلفنی یا مکاتبهای است.» میلاد اسلامیزاد در صحبتهایش از امیر فلاح بهعنوان مسئول فنی پروژه یاد میکند که از بدو کار کنار او بوده است. دوستان دیگری بهصورت پروژهای و در بازههای زمانی کوتاه، بخشهای مختلف پروژه را انجام و تحویل دادند. علاوه بر میلاد و امیر، مانی رادی بهعنوان کارشناس بازاریابی و پشتیبانی نیز به این تیم کمک میکند.
نقش دولت در حمایت از تولید محتوا
دولتها نقش کلیدی در حمایت از حقوق افراد در جامعه دارند و این موضوع باعث میشود نقش دولت در حمایت از تولید محتوا بسیار بااهمیت باشد. نظر میلاد اسلامیزاد را در مورد حمایتهای دولتی از محصولشان جویا شدیم که او اشاره کرد: «تا به این لحظه که حدود شش ماه از تولد نویسش میگذرد، ما برای جذب حمایت به هیچ نهاد یا ارگانی، چه خصوصی و دولتی رجوع نکردیم. نویسش با صبر و حوصله تولید شد و توسعهاش نیز از این قاعده مستثنا نیست، اما نمیتوان نقش نهادهای دولتی و خصوصی را در این حوزه نادیده گرفت.»
آینده تولید محتوا در ایران و جهان
میلاد اسلامیزاد درباره آینده تولید محتوا میگوید: «محتوا، سیطره گستردهای دارد و فارغ از گونههای مختلف محتوایی، با اهداف متنوعی تولید و استفاده میشود. طی یکی دو سال گذشته، جایگاه محتوا در بازاریابی بسیار تقویتشده و بر مبنای روندهای جهانی و اتفاقاتی که در عرصه بازاریابی دیجیتال در حال شکلگیری است، نیاز به محتوا را بسیار بیشتر از وضع فعلی متصور هستیم. همین حالا هم بازاریابی محتوایی بهعنوان یک تخصص شناخته میشود و اتفاقاً در بسیاری از سازمانهای ایرانی هم افرادی با این تخصص مشغول بهکار هستند.» با توجه به صحبتهای میلاد و بررسی پیشبینیهای جهانی به نظر میرسد تولید محتوا یکی از ده شغل برتر در جهان باشد که ایران نیز از این قاعده مستثنا نیست.
قیمتگذاری محتوای تولیدی
یکی از مهمترین دغدغههای سفارشدهندگان و تولیدکنندگان محتوا، بحث قیمتگذاری است، درواقع داوری در مورد قیمتگذاری، چراکه چالشهای بیشتر از این هم وجود دارد. دراینباره بنیانگذار نویسش میگوید: «قیمتگذاری نویسش بهصورت نیمههوشمند صورت میگیرد، این به آن معناست که هر سفارش بر اساس نوع محتوا، حجم و موضوع محتوا قیمتگذاری میشود. در کنار این موضوع، کیفیت محتوا که بر مبنای سابقه کار نویسنده تعیین میشود در قیمت تأثیرگذار است. در تعیین نرخ خدمات تمام سعیمان را به کار بستهایم که هر دو سمت معامله از اعداد و ارقام رضایت داشته باشند. خوشبختانه با فرمولهای موجود، هزینه تولد محتوا برای یک سازمان توسط نویسش بهطور میانگین 40 درصد کاهش پیدا میکند و در همین حالت یک نویسنده تماموقت در نویسش میتواند تا ماهی سه میلیون تومان درآمد خالص داشته باشد.» در مواردی که اختلافی وجود داشته باشد نویسش بهعنوان رابط موضوع را بررسی کرده و سعی میکند از پایمال شدن حق جلوگیری کند. اسلامیزاد میگوید: «بهعنوان نمونه متنی که توسط یکی از سفارشدهندگان تائید نشده بود با جستوجوی تخصصی یافت شد که توسط درخواستدهنده مورداستفاده قرارگرفته و موجب شد پرداخت به نویسنده توسط درخواستدهنده صورت بگیرد.»
محسن سمسارپور
http://press.jamejamonline.ir/Newspreview/3159587934741651481
(54)
چرا گروهی رو معرفی می کنید که به وضوح حق فریلنسرها رو نمیدن و اخلاق زشتی دارند و با بدترین نوع برخوردها با افراد مواجه میشن؟ من تجربه بسیار بدی از کار باهاشون دارم و قطعا همه جا و همیشه این تجربه رو منتقل می کنم تا کمتر کسی به دامشون بیفته
سلام این سایت هیچ حقوقی برای تولیدکننده محتوا قائل نیست. بله در پنل کاربری نویسنده اعتبار ریالیش اضافه میشه ولی در زمان پرداخت وجه مبلغی به نویسنده پرداخت نمیشه و نویسنده باید بیخیال پول و کارش بشه. اصلاً توصیه نمیکنم در این پلتفرم کار کنید.