.: محسن سمسارپور :.

وب سایت شخصی محسن سمسارپور

علم نت، جویشگر مقالات علمی پارسی

بنام حق

درود بر شما

 

دوستان عزیز، همه آماده باشید، یک سیستم جستجوی مقالات علمی پارسی رو می خوام بهتون معرفی کنم، موتور جستجویی که تا امروز چیزی حدود 2000000 مقاله علمی به زبان پارسی رو ایندکس کرده، و شما می تونید از اون برای تحقیقات خودتون استفاده کنید. فرض کنید می خواین یه تحقیق انجام بدین و نیاز به یه مرجع مناسب دارین که به دنبال مقالات و پایان نامه های پارسی رو تو خودش داشته باشه، این سایت رو بهتون پیشنهاد می کنم. صفحه اول سایت به صورت زیر هست و بدون اینکه زمانی رو سپری کنیم شروع می کنیم پس آماده باشید …

جویشگر علمی پارسی

اما نکته مهم در مورد این موتور جستجوگر یا به قول خودشون جویشگر اینکه، امکانات فوق العاده جذابی رو برای شما فراهم کرده که می تونید جستجوی خودتون رو خیلی دقیق روی مقالاتی که می خواین انجام بدین، اما برای شروع باید یک کلمه یا عبارت رو تو قسمت جستجو نوشته و کلید اینتر رو بزنید.

علم نت

 

اولین چیزی که بعد از جستجو می بینیم، صفحه ای شبیه به تصویر بالاست، اما به جز نتایج جستجو، موارد خاص دیگه ای هم تو تصویر می بینیم که یکم با بقیه جستجوها و نتایج اون ها متفاوت هست، خوب اجازه بدید کار رو از یکی از نتایج جستجو شروع کنیم.

 

1. نتیجه جستجو

هر یک از نتیجه های جستجو شامل موارد مختلفی هست که سعی می کنم تک تک اون ها رو براتون توضیح بدم.

تک نتیجه جستجو علم نت

1.1. عنوان

اولین چیزی که در هر یک از نتایج جستجو مهم هست و نمایش داده می شه، عنوان مقاله هست که در اینجا با رنگ سرمه ای مشخص هست، خوب خیلی از دانشجوها در انتخاب عنوان مقاله مشکلاتی دارند، مطمئنا دیدن این تعداد عنوان مقاله می تونه به اون ها کمک کنه که به راحتی عنوان مناسب رو برای مقاله خودشون انتخاب کنند.

1.2 مشخصات استاد راهنما، استاد مشاور، دانشجو، نویسندگان و …

با توجه به اینکه مقاله به عنوان نتیجه نمایش داده شده یا پایان نامه شما می توانید اسامی افرادی که در تهیه مقاله یا پایان نامه نقش داشته اند را مشاهده کنید. این موارد در خط دوم و زیر عنوان نمایش داده می شوند. نکته مهم اینکه اسامی افراد لینک شده است و اگر بر روی آن ها کلیک کنید تمامی مقالات و پایان نامه های مرتبط با این افراد برای شما نمایش داده خواهد شد.

1.3 محل علمی

یکی دیگر از موارد با اهمیت در مقالات محلی است که این مقاله در آنجا کار شده است، به عنوان مثال دانشگاهی که دانشجو در آن تحصیل می کرده، یا موسسه ای که کار تحقیقاتی انجام می دهد و …، این محل با رنگ سبز در خط سوم نمایش داده می شود.

1.4 کلید واژه

کلید واژه ها بسیار پر اهمیت هستند، هر مقاله یا پایان نامه چندین کلید واژه دارد، مشاهده این کلید واژه ها در نتیجه جستجو از دو جهت می تواند به جویندگان علم کمک کند، اول اینکه می توانند لیست زیادی از مقالات و کلید واژه های آن ها را در یک نگاه ببینند، دوم اینکه می توانند بر روی هر یک از کلید واژه ها کلیک کرده و کلیه مقالات مرتبط با کلید واژه مد نظر خود را مشاهده کنند.

1.5 ارجاع

اما ارجاع، خیلی وقت ها مقالات مختلفی رو مطالعه می کنیم، اما بعضی اوقات قصد داریم به این مقاله آدرس بدیم و در واقع بگیم که فلان متن رو از فلان مقاله انتخاب کردیم، در واقع منابع تحقیق خودمون رو می خوایم مشخص کنیم، اگه روی کلید ارجاع بزنید پنجره ای مثل شکل زیر براتون نمایش داده می شه که در اون می تونید آدرس دهی دقیق به مقاله خودتون رو مشاهده کنید. در ضمن می تونید از امکانات خاص این بخش استفاده کنید و به عنوان مثال از آدرس دهی با استفاده از EndNote بهره ببرید.

ارجاع در علم نت

2. آمار مقالات

اما اتفاق بسیار جذاب این سایت، آمار دقیق مقالات مرتبط با کلید واژه ای که شما انتخاب کرده اید است. خوب اول با دقت به شکل زیر توجه کنید.

آمار مقالات در علم نت

همانطور که مشاهده می کنید، در قسمت سمت راست تعداد 171 مقاله با کلید واژه خلق دانش نمایش داده شده است. همچنین تعدادی از کلمات کلیدی و کلید واژه های مرتبط با “خلق دانش” را به صورت هوشمند برای شما نمایش داده است. اما بخش جذاب سمت چپ و نمودار سالیانه تحقیقات است، شما می توانید در بخش سمت چپ نمودار میله ای سال به سال تحقیقات انجام شده در مورد واژه “خلق دانش” را مشاهده نمایید.

3. فیلترهای جستجو

اما آخرین قسمتی که قرار هست در مورد آن صحبت کنیم، فیلترهای جستجوست که در بخش سمت راست صفحه قابل مشاهده است.

فیلتر جستجوها در علم نت

همانطور که مشاهده می کنید در سمت راست، سال و نوع سند با رنگ قرمز مشخص شده و شما می توانید سال خاص خودتان یا نوع سند خودتان را مشخص کنید، اگر صفحه را اسکرول کنید، می توانید گزینه های بیشتر از جمله (سال، نوع سند، وضعیت فایل، محل نشر، پدیدآور، کلیدواژه) را نیز محدود و به نتایج دلخواه خود دست یابید.

 

به هر حال به نظر بنده علم نت، یک وب سایت مناسب برای کارهای تحقیقاتی و علمی برای دانشجویان، و یک سایت مناسب برای مطالعه آزاد همه افراد می باشد، نکته جالبی که در این موتور جستجوگر لحاظ شده این است که شما می توانید به لینک دانلود مقالاتی که به صورت رایگان عرضه شده اند دسترسی داشته باشید.

(558)

3 پاسخ برای “علم نت، جویشگر مقالات علمی پارسی”

    1. بنام حق
      درود بر امیر عزیز

      درست می گی، البته اینکه پارسی ها رو خوب می گرده می ارزه

      با سپاس
      یا حق

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *