.: محسن سمسارپور :.

وب سایت شخصی محسن سمسارپور

سئو چیست ؟ 10 نکته کلیدی در بهینه سازی سایت

سئو چیست ؟

بنام حق

درود بر همه دوستان و همراهان گرامی

از آخرین مقاله تا امروز زمان زیادی گذشته، البته یه مقدار گرفتار بودم که به هر حال امروز وقت کردم دوباره یه متن کوتاه براتون بنویسم. تو این مقاله سعی دارم شما رو با سئو آشنا کنم. خیلی از دوستان در مورد این موضوع اطلاعاتی دارند. من قصد دارم کاملا کاربردی این موضوع رو مورد بررسی قرار بدم.

خوب اول شروع کنیم از اینکه سئو چیست ؟

این کلمه از سر واژه سه کلمه دیگر درست شده است یعنی SEO مخفف Search Engine Optimization  هست، در واقع بهینه سازی برای موتورهای جستجو، اما چرا باید سایت را برای موتورهای جستجوگر بهینه کنیم.

برای این مسئله بهتر است یه توضیحات کوتاه در مورد عملکرد موتورهای جستجوگر خصوصا گوگل ارائه نماییم. موتورهای جستجوگر با استفاده از هوش مصنوعی و یکسری اطلاعات اولیه که از سایت ها دریافت می کنند، تعداد بازدیدها و … سعی دارند تا همیشه بهترین سایت را در اختیار کاربری که جستجو را انجام داده است ارائه دهند. در واقع موتورهای جستجوگر سعی دارند با رتبه بندی سایت ها بهترین گزینه ها را ارائه دهند.

اما وظیفه ما چیست ؟

مانند زندگی عادی شما باید در وب هم اعتماد سازی کنید، رقابت کنید و به نتیجه دلخواه برسید. پس باید تلاش کنید تا با قدرت خود را به موتورهای جستجوگر معرفی کنید تا آن ها به شما اعتماد کنند و در نتیجه این اعتماد شما را در صفحات ابتدایی به کاربران خود نشان دهند.

به نظر می رسد تا همینجا توضیحات برای مشخص شدن اصطلاح سئو کافی باشد. حال به چندین نکته مهم و عملی در این مبحث می پردازیم. اما قبل از آن باید بدانیم که چرا سئو مهم است.

علت اهمیت سئو چیست ؟

هر سایتی با هر هدفی نیاز به معرفی شدن و بازدید دارد تا بتواند به حیات خود ادامه دهد. از آنجایی که بیش از 90 درصد کاربران اینترنتی برای دسترسی به اطلاعات مورد نظر خود از موتورهای جستجوگر استفاده می کنند و در کنار این موضوع اکثر این افراد صفحات اول یا نهایتا دوم موتورهای جستجوگر را مورد بررسی قرار می دهند موضوع سئو بسیار پر اهمیت خواهد بود. در واقع در کنار طراحی سایت، ایده پردازی برای بالا بردن بازدهی و … بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو هم از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

نکات عملی در بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجوگر چیست ؟

مواردی که اینجا ذکر می کنم برخی از تجربیات شخصی است و برخی از ترجمه مقالات خارجی و جمع بندی چندین مقاله کاربردی ایرانی، در نهایت ذکر اینکه مهم است که ترتیب ارائه شده به هیچ وجه نشانه اهمیت و اولویت نیست، در واقع هر یک از این موضوعات به خودی خود حائز اهمیت اند.

1. مدت زمان ثبت دامنه و مطالب:

مطمئنا همه این موضوع را قبول داریم که در بازار بزرگ تهران هم در هر صنفی هر کس قدیمی تر است معتبر تر است، به همین جهت موتورهای جستجوگر از این واقعیت در دنیای مجازی استفاده می کنند و از نظر آن ها کسی که سالیان سال است دامنه خود را تمدید می کند و مالک آن است پس حتما سابقه خوبی دارد. البته نگران نباشید اگر تازه کار هم هستید می توانید با استفاده از روش های خاص خود را مطرح کنید. همچنین اگر مطالب شما زمان زیادی باشد که در سایت موجود باشد نیز امتیاز محسوب خواهد شد.

2. اطلاعات کلیدی یا متا تگ ها – Meta Tags:

سه دسته اطلاعات کلیدی برای موتورهای جستجوگر بسیار حائز اهمیت است. اول عنوان صفحات، دوم کلمات کلیدی و سوم توضیحات مختصر در مورد سایت یا صفحات

2.1 – عنوان یا title:

عنوان صفحات مختلف سایت برای موتورهای جستجوگر مهم است، اکثر موتورهای جستجوگر اولین موردی را که بررسی می کنند نام و عنوان صفحات است. دقت داشته باشید حتما برای تک تک صفحات عنوان مناسب انتخاب کنید، نه فقط صفحه اصلی، تک تک مطالب سایت بایستی دارای عنوان منحصر به فرد و مرتبط با مطلب باشند.

2.2 – کلمات کلیدی یا keywords:

احتمالا اکثر شما در مورد این که کلمات کلیدی چه هستند اطلاع دارید، ولی به طور مختصر باید عرض کنم که کلمات کلیدی در واقع کلمات مهمی هستند که به موضوع مطالب شما بستگی دارند. سایت شما دارای یک هدف یا چند هدف مرتبط و مشخص است، برای رسیدن به این اهداف مطمئنا شما برنامه های زیادی را باید بچینید و از آن ها استفاده کنید. یکی از این برنامه ها تعیین کلمات کلیدی مناسب خواهد بود. خود را جای کسی که جستجو می کند در نظر بگیرید، به نظر شما برای رسیدن به مطلب شما باید چه کلماتی را جستجو کند، این کلمات مناسب ترین کلمات کلیدی خواهند بود.

نکته مهم: از کلمات کلیدی غیرمرتبط پرهیز کنید موتورهای جستجوگر فریب نمی خورند.

2.3 – توضیحات یا descriptions:

برای بهینه سازی کامل صفحه از نظر اطلاعات کلیدی که خودتان به موتورهای جستجوگر می دهید آخرین مورد توضیحات است، این بخش نیز اهمیت خاص خود را دارد، در واقع این توضیحات کوتاه کمک می کند تا موتور جستجوگر درک کند که مطلب شما چیست، اگر توضیحات مختصر شما با مطلب هماهنگی نداشته باشد در ظاهر موتورهای جستجوگر را فریب داده اید اما مطمئن باشید این به ضرر شماست و نتیجه مطلوبی ندارد. نکته مهم در این بخش این است که 160 کاراکتر حداکثر توضیحات مختصر خواهد بود پس سعی کنید چیکیده ای از مطلب را در 160 کاراکتر ارائه نمایید.

اگر همه موارد خوب پیش رفته باشد شما نتیجه خواهید گرفت، به عنوان مثال عبارت “آموزش مجازی چیست” را جستجو کنید. همانطور که می بینید این مطلب در صفحه اول سایت گوگل نمایان شده است. (سایت شخصی بنده) پس خیلی دور از ذهن نیست که به سرعت نتایج را بدست آورید.

3. مطلب منحصر به فرد:

یکی از نکات کلیدی در افزایش بازدید سایت ایجاد مطالب منحصر به فرد خواهد بود، به عنوان مثال عبارت “existDB چیست” را در گوگل جستجو کنید. همانطور که می بینید این مطلب فقط در سایت بنده موجود بوده و گوگل این سایت را معرفی می کند، بقیه سایت ها به زبان انگلیسی هستند، اطلاعات این چنینی کمک خواهد کرد که شما اعتبار مناسبی را کسب کنید.

عبارت های دیگر مثل “آموزش existDB” یا “آشنایی با existDB” نیز همین نتیجه را خواهد داشت.

4. کپی برداری ممنوع:

به هیچ عنوان کپی برداری نکنید، اعتبار شما هم بین موتورهای جستجوگر و هم در بین کاربران اینترنتی کمرنگ خواهد شد، سعی کنید در صورتی که مطلبی را از جایی کپی می کنید حتما لینک مطلب اصلی را در سایت خود قرار دهید. این به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید به راحتی برای خود اعتبار ایجاد کنید. در ضمن به نظر می رسد این کار ارزشی هم نداشته باشد شاید کمی بازدید کننده جذب کنید اما در نهایت همان معدود افراد هم شما را دنبال نخواهند کرد.

5. لینک ها مهم هستند:

لینک ها بسیار مهم هستند، اما یعنی چه؟ اگر سایتی مطلب شما را به کاربران خود معرفی کند، این یک امتیاز مثبت برای شما خواهد بود، هر چقدر تعداد این افراد بالاتر باشد شما معتبرتر هستید و بیشتر به شما اعتماد می شود، چون دیگران بیشتر به شما اعتماد کرده اند. چند نکته مهم در این مورد وجود دارد که توضیحات آن را در پایین آورده ام.

5.1 – بک لینک: 

خوب نکته اول این که بک لینک چیست؟ در واقع اگر سایتی به یکی از مطالب سایت شما لینک بدهد یک بک لینک برای سایت شما آماده شده است. بهتر است بک لینک ها از سایت هایی باشد که حدودا با شما در یک زمینه فعالیت دارند.

5.2 – لینک بیلدینگ:

همانطور که در مورد قبل گفتم بک لینک ها بسیار پر اهمیت هستند، اما باید بدانیم که اگر بخواهیم منتظر سایت های دیگر باشیم تا لینک سایت ما را در سایتشان قرار دهند باید خیلی زمان صبر کنیم، به همین جهت بهتر است خودمان هم دست به کار شویم و لینک هایی به سایت خودمان در دیگر سایت ها ایجاد کنیم.

به عنوان مثال سایت هایی که عمومی هستند فضای های مناسبی هستند تا ما بتوانیم بک لینک های خوب بسازیم، مثلا تالارهای گفتمان، شبکه های اجتماعی، ایمیل و … می تواند گزینه های مناسبی باشند. اینجا می توانید یک مقاله کامل در این زمینه را ببینید. یک بک لینک برای سایت این دوستمون ایجاد کردیم همین الان 🙂

5.3 – لینک های شکسته و ناقص:

فرض کنید مطلبی را یک سال پیش بر روی سایت قرار داده اید و در حال حاضر دیگر این مطلب روی سایت شما قرار ندارد، اگر شخصی از طریق موتورهای جستجو وارد این لینک شود به یک لینک شکسته یا ناقص رسیده است، این یک امتیاز منقی برای شماست. مثل اینکه یک نفر آدرس مغازه قبلی شما را دارد و شما هم اعلام نکرده اید که جای خودتون رو عوض کردید بنده خدا در گرمای تابستان برای خرید از شما به محل قبلی مراجعه می کند وقتی متوجه شود که شما نیستید بسیار ناراحت خواهد شد. مثال واضح بود ؟؟

5.4 – لینک های داخلی:

در متون خود به قسمت های دیگر سایت لینک دهید، این کار هم بسیار به اعتبار شما کمک خواهد کرد. سایت هایی مثل ویکی پدیا این گونه عمل می کنند. در واقع در صورتی که مطالبی مرتبط با متن وجود داشته باشد لینک خواهد شد. دقت داشته باشید این موضوع در ظاهر اهمیتی ندارد اما از نظر موتورهای جستجوگر از اهمیت بالایی برخوردار است.

6. خوب طراحی کنید:

یک استاندارد بین المللی برای طراحی سایت وجود دارد و آن W3C است. اگر در گوگل جستجو کنید اطلاعات جامع و کاملی را بدست آورید. فقط دقت داشته باشید که هر چقدر به این استاندارد نزدیک تر باشید امتیاز بالاتری خواهید داشت.

7. خودتان را به موتورهای جستجوگر معرفی کنید:

از طریق وب سایت های موتورهای جستجوگر می توانید خودتان را به موتورهای جستجوگر معرفی کنید، شاید اگر دوستان علاقه مند باشند یک مقاله کوتاه در این زمینه نوشتم. در حال حاضر می توانید با استفاده از یک جستجوی ساده به روش های ثبت سایت خود به موتورهای جستجوگر پی ببرید.

8. عکس ها مهم اند:

دقت کنید که عکس ها مهم هستند، فقط چون موتورهای جستجوگر قابلیت شناسایی عکس ها را به صورت عادی ندارند بهتر است از تگ های alt استفاده کنید. این تگ به شما کمک می کند تا بتوانید اطلاعات متنی را برای عکس ها مشخص نمایید. در نتیجه جستجوگر می تواند عکس را بهتر تشخیص دهد.

9. به روز رسانی سایت:

با یک برنامه ریزی مرتبط سایت خود را به روز کنید، به روز کردن سایت نشان دهنده پویایی و زنده بودن سایت است پس موتورهای جستجو بسیار به این موضوع اهمیت می دهند.

10. با صداقت عمل کنید:

دو نوع روش سئو سایت وجود دارد، کلاه سفید و کلاه سیاه، در حالت کلاه سفید از روش های منطقی و اصولی استفاده می شود ولی در روش کلاه سیاه کمی به دنبال دور زدن موتورهای جستجو باید باشیم. نظر شخصی بنده استفاده از روش کلاه سفید است.

 

این مطالب بسیار ابتدایی بودند و شما باید بیشتر و بیشتر در این زمینه اطلاعات کسب کنید. یکی از سایت های ایرانی مناسب در این زمینه وب سایت http://1admin.ir/category/seo  می باشد.

 

در انتها باید بگم که منتظر شنیدن نظرات شما هستم.

با سپاس

یا حق

(1073)

25 پاسخ برای “سئو چیست ؟ 10 نکته کلیدی در بهینه سازی سایت”

  1. خیلی عالی بووووود.
    مختصر و مفید و خیلی کاربردی.
    برای شروع تازه کارها فکر کنم خیلی خوب باشه

    با سپاس بیکران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *