.: محسن سمسارپور :.

وب سایت شخصی محسن سمسارپور

جمع مجازی دوست‌داران کتاب

جمع مجازی دوست‌داران کتاب
گرانی کاغذ، کمبود وقت، افزایش مشغله مردم و مشکلات دیگر موجب شده سرانه مطالعه کشور ما نسبتا پایین باشد. گرچه لذت در دست گرفتن کتاب و ورق زدن صفحات کاغذی در دنیای مجازی قابل درک نیست، اما این روزها یکی از راه‌های مطالعه کتاب استفاده از همین دنیای مجازی است. با افزایش تعداد کاربران شبکه‌های اجتماعی، تغییری محسوس در سبک زندگی افراد دیده می‌شود و آن هم استفاده بیش از پیش از شبکه‌های اجتماعی است. در این گزارش سراغ توسعه‌دهنده اپلیکیشن ایرانی لوکوبوک، اولین شبکه اجتماعی نویسندگی و کتابخوانی رفته‌ایم و با او درباره محصولی که عرضه کرده گپ زدیم.

داستان لوکوبوک
اردیبهشت سال ۱۳۹۵ آرش یزدانیان، کارشناس ارشد مهندسی تجارت الکترونیکی همراه سه نفر از دوستان خود با توصیه اطرافیان و براساس تجربه در حوزه راه‌اندازی و مدیریت انجمن‌های گفت‌وگو، تصمیم به راه‌اندازی انجمن گفت‌وگویی به نام «کافه قلم» می‌گیرد. کافه قلم خیلی سریع‌تر از چیزی که آرش فکرش را می‌کند بزرگ می‌شود و در کمتر از شش ماه پس از راه‌اندازی، ۱۴ هزار عضو و صدها نویسنده به‌دست می‌آورد. این اتفاق و مشکلاتی که در این انجمن‌ها بیان می‌شود از یک سو و افزایش میل کاربران به استفاده از شبکه‌های اجتماعی در سال‌های اخیر موجب می‌شود آرش و تیمش اولین شبکه اجتماعی نویسندگی و کتابخوانی را راه‌اندازی کنند. آرش یزدانیان همراه امیرحسین حسام، فرشته بابایی و امید پورپناه، تیم اصلی این شبکه اجتماعی را تشکیل می‌دهند.

لوکوبوک چیست؟

حق کپی‌رایت؛ بزرگ‌ترین مشکل نویسندگان
رعایت نکردن حق کپی‌رایت به‌خصوص در فضای مجازی موجب شده نویسندگان اعتماد کافی به این فضا نداشته و بیشتر به چاپ کتاب به‌صورت فیزیکی مایل باشند. آرش یزدانیان بنیانگذار لوکوبوک می‌گوید: «با بررسی مشکلات موجود متوجه شدیم نویسنده‌ها نگرانی‌های فراوانی بابت کپی شدن نوشته‌های خود دارند و از سوی دیگر خواننده‌ها و کاربران نیز با فضای انجمن‌گونه کافه قلم مشکل داشتند و فضای موجود به هیچ وجه امکانات اختصاصی برای کتابخوانی را نداشت، بنابراین ایده راه‌اندازی یک شبکه اجتماعی با محوریت نویسندگی و کتابخوانی به ذهنمان رسید. آذر ۹۵ مستندسازی‌های اولیه ایده را آغاز و ضمن نظرسنجی از جمعی از کاربران و نویسندگان سعی کردیم با ادغام امکانات جذاب شبکه‌های اجتماعی با سرویسی اختصاصی برای نویسندگی و کتابخوانی، یک بستر منحصربه‌فرد را راه‌اندازی کنیم تا کمبودهای موجود در این زمینه را پوشش دهیم.»

نویسنده‌ها، خوره‌های کتاب
شبکه‌های اجتماعی فرصت کنار هم قرار گرفتن افراد و گروه‌های مختلف را فراهم می‌کنند، اما یک شبکه اجتماعی خاص برای گروه خاصی از افراد می‌تواند جذابیت‌های ویژه‌ای داشته باشد. به گفته آرش، لوکوبوک از سه بخش مجزا تشکیل شده که در مجموع به‌صورت یک سیستم یکپارچه عمل می‌کند. قسمت‌های کلیدی لوکوبوک شامل سرویس نویسندگی و کتابخوانی است. در این سیستم اگر نویسنده باشید، کافی است درخواست نویسندگی ارسال کنید (از طریق سایت www.lookobook.com) تا پس از تایید درخواست‌تان امکان شروع داستان به شما اعطا شود و بتوانید داستان‌تان را قسمت به قسمت منتشر کرده و دنبال‌کننده‌های اختصاصی برای داستان‌تان جذب کنید. در ضمن شرایطی فراهم شده است تا امکان کپی شدن محتوای داستان‌ها وجود نداشته باشد. به‌عنوان مثال فایل متنی در اختیار کاربر قرار نمی‌گیرد و به‌زودی امکان گرفتن عکس از صفحه هم بسته خواهد شد. از طرفی چون مجموعه شخصیت حقوقی دارد، اگر محتوایی کپی شود نویسنده می‌تواند با استناد و پیگیری، حقوق خود را پس بگیرد. کاربران نیز می‌توانند ضمن دنبال کردن داستان‌ها، نظر یا نقد و بررسی برای آنها بفرستند.
در بخش کتابخوانی لوکوبوک نیز اطلاعات کتاب‌های چاپی از جمله ناشر، قیمت، مقدمه و… در دسترس کاربران قرار داده شده است. در حال حاضر کتاب‌های رایگان قابلیت دانلود و مطالعه دارند و به‌زودی با رونمایی از فاز جدید لوکوبوک امکان خرید نسخه الکترونیکی کتب چاپی نیز فراهم خواهد شد.
بخش شبکه اجتماعی نیز با داشتن امکانات متداول شبکه‌های اجتماعی (همچون ارسال پست، دوست‌یابی، مکالمه خصوصی و…) به‌عنوان راهکار ارتباطی و جذاب در لوکوبوک در دسترس است و کاربران می‌توانند با دیگر دوستان یا نویسندگان فعال در سیستم در ارتباط باشند.
آرش یزدانیان می‌گوید: «لوکوبوک در دو نسخه اندروید و iOS در دسترس است و به‌صورت محدود از طریق وب‌سایت نیز قابلیت مرور اطلاعات داستان‌ها و کتاب‌ها فراهم شده است. ما در تلاشیم با استفاده از فناوری‌های هوش مصنوعی و همچنین یادگیری عمیق، شبکه را به سمت هوشمند شدن پیش ببریم تا سیستم قادر به درک سلایق و علایق کاربران باشد و محتوای مناسب و مورد علاقه را به آنها پیشنهاد دهیم.»
نویسندگان و خوانندگان کتاب برای استفاده از لوکوبوک می‌توانند برنامه این شبکه اجتماعی را از کافه‌بازار و سیب اپ دانلود کنند و پس از ثبت‌نام فعالیت کنند.
آرش یزدانیان در مورد رایگان بودن امکانات لوکوبوک می‌گوید: «لوکوبوک یک استارت‌آپ کاملا فرهنگی است و ما سعی می‌کنیم از ظرفیت شبکه‌های اجتماعی برای تولید محتوای فاخر، حمایت از نویسندگان و همچنین ترویج فرهنگ مطالعه بهره بگیریم. جذابیت لوکوبوک برای کاربران تا جایی بوده است که طبق آمار موجود ما توانسته‌ایم به رقم روزانه بیش از صد هزار دقیقه مطالعه توسط کاربران شبکه دست پیدا کنیم. استفاده از لوکوبوک رایگان است و رایگان خواهد ماند، اما در مواردی همچون دریافت امکانات و خدمات حرفه‌ای‌تر و بارگذاری نسخه الکترونیکی کتب چاپی هزینه‌هایی دریافت خواهد شد.»

آمار هیجان‌انگیز
معرفی محصولاتی که در حوزه فرهنگی پیشقدم شده‌اند می‌تواند موجب انگیزه بخشیدن به افرادی باشد که در آن حوزه در حال فعالیت هستند. آرش یزدانیان در مورد وضعیت فعلی آمار استفاده از لوکوبوک می‌گوید: «لوکوبوک با تبلیغ نه‌چندان زیاد و تنها با تکیه بر کاربران خود توانسته است طی ۱۵ماه اخیر بیش از ۴۱هزار کاربر جذب کند و هر کاربر به‌طور میانگین روزانه بیش از ۳۰دقیقه در این شبکه حضور دارد. همچنین بیش از ۲۰۰ نویسنده در شبکه حضور دارند که روز به روز بر تعداد آنها افزوده می‌شود. از جمله آمار قابل توجه لوکوبوک می‌توان به روزانه صد هزار دقیقه مطالعه توسط کاربران و اضافه شدن یک‌کاربر در هر ۱۰دقیقه اشاره کرد.»
لوکوبوک طی ۱۵ماه در رویدادهای ایرانی و بین‌المللی مختلفی حضور داشته و برنده چند جایزه ارزنده شده است. از جمله دستاوردهای لوکوبوک می‌توان به کسب مقام سوم در دومین رویداد استارت‌آپ میتاپ تبریز، کسب مقام اول در رویداد بین‌المللی SilkRoad از شهر تبریز، کسب مقام دوم رویداد INOTEXPitch تهران، حضور در جمع ۱۰ استارت‌آپ منتخب رویداد الکام‌استارز، حضور در جمع ۱۰ استارت‌آپ ایرانی منتخب در رویداد SeedStars سوئیس، حضور در جمع استارت‌آپ‌های منتخب ایرانی در رویداد Slush فنلاند، کسب مقام سوم رویداد سامیکس، کسب نشان شرکت خلاق و دانش‌بنیان از سوی معاونت علمی ریاست جمهوری و اعزام به نمایشگاه‌های بین‌المللی باکوتل آذربایجان و جیتکس دبی اشاره کرد.

دلنوشت
امروز کشور بیش از هر زمانی به حضور افرادی نیاز دارد که دغدغه فعالیت‌های فرهنگی و سازنده دارند و حمایت از شرکت‌های نوپا در این حوزه می‌تواند کمک‌کننده باشد. آرش یزدانیان به‌عنوان سخن آخر می‌گوید: «پیشنهادهایی از کشورهای اروپایی برای مهاجرت به این کشورها داریم، اما ما می‌خواهیم این شبکه به‌عنوان یک شبکه با هویت ایرانی در بازارهای جهانی حضور پیدا کند و در این زمینه از دوستانی که قادر به همکاری با ما هستند دعوت به همکاری می‌کنیم. ما نمونه داخلی و خارجی مطرحی در این حوزه نداریم و شاید شبکه‌های مرتبط با کتاب Goodreads، فیدیبو، طاقچه و… نمونه‌های نزدیک به شبکه اجتماعی لوکوبوک باشند.»

(۴۴)

دانلود

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *