.: محسن سمسارپور :.

وب سایت شخصی محسن سمسارپور

صعود اکشن اسکریپت 3 به رتبه 14 برترین زبان های برنامه نویسی

صعود اکشن اسکریپت 3

بنام حق

دوستان همراه درود

چند وقتی هست که مقاله ای رو آماده نکردم براتون از این بابت عذرخواهی می کنم، آخه طبق آخرین قرار تصمیم گرفته بودم اتفاق های خاص رو براتون بنویسم برای همین تو این چند وقته چیز خاصی به نظرم نرسید که عجیب و جدید باشه که روش کار کنم. اما امروز با یک خبر از یکی از دوستان تصمیم گرفتم کمی در مورد اکشن اسکریپت 3 زبان برنامه نویسی فلش صحبت کنم.

در تازه ترین رده بندی زبان های برنامه نویسی پرکاربرد و محبوب اکشن اسکریپت 3 با صعود باور نکردنی به رتبه 14 رسیده است. این زبان در سال گذشته همین زمان در رتبه 42 جدول رده بندی سایت http://www.tiobe.com  قرار داشت. موارد بسیار زیادی لحاظ می شود و این رتبه بندی به اطلاعات و پارامترهای خاصی وابسته است اما بحث ما اصلا مربوط به جزیئات نمی شود.

من تصمیم گرفتم در این مقاله توضیحات کوتاه در مورد اکشن اسکریپت درج کنم و این خبر خوب رو بدم که در حال حاضر این زبان رتبه 14 زبان های برنامه نویسی را دارد.

رتبه اکشن اسکریپت 3 بین دیگر زبان های برنامه نویسی
رتبه اکشن اسکریپت 3 بین دیگر زبان های برنامه نویسی

این زبان برنامه نویسی در ابتدا امکانات ساده و کمی را داشت و بیشتر به جهت حرکت بین انیمیشن ها، متوقف کردن انیمیشن و اجرای مجدد آن و … مورد استفاده قرار می گرفت اما رفته با پیشرفت تر شدن نرم افزار و استفاده بیشتر افراد از آن، ماکرومدیا تصمیم گرفت تا این زبان را ارتقاء دهد. نسخه 2 زبان برنامه نویسی اکشن اسکریپت امکانات بیشتری را نسبت به نسخه قبلی داشت. این امکانات به کاربر اجازه می داد تا کلیه مواردی را که در یک زبان برنامه نویسی مورد استفاده قرار می گیرد بتواند در نرم افزار فلش داشته باشد و این یعنی یک قدرت بی نظیر، انیمیشن، گرافیک، گرافیک وکتور، صدا، فیلم و حالا یک زبان برنامه نویسی نسبتا خوب همه و همه در کنار هم در نرم افزار فلش کمک می کرد تا کاربر بتواند هر چیزی را می خواهد در فلش ایجاد نماید.

رفته رفته باز هم استفاده از نرم افزار فلش بیشتر شد، در مواردی استفاده از آن در ایجاد نرم افزارها و سایت های آموزشی فول اینتراکتیو موجب شد تا ادوبی شرکتی که محصولات ماکرومدیا را خریداری کرده بود تصمیم به استفاده از نسخه جدید اکشن اسکریپت بگیرد. نسخه 3 کامل ترین نسخه این زبان تا کنون است، البته بعید به نظر می رسد که این نسخه به نسخه جدیدتر تبدیل شود، چون اکشن اسکریپت 3 همه جوانب را در نظر گرفته است. ساختارهای شی گرائی OOP کاملا در آن دیده می شود. امکانات مختلف مثل ایجاد حرکت های دو بعدی و سه بعدی با استفاده از کد، امکان رسم اشکال با کد، امکانات استفاده از فایل ها و بایت ها، استفاده از بانک های اطلاعاتی، استفاده از فایل های جانبی مثل فایل های xml و … همه و همه بهیته تر شده اند.

حالا دیگر برنامه نویسان حرفه ای که با c و #c و … کد نویسی می کنند با اکشن اسکریپت بیگانه نیستند، استفاده خوب از اکشن اسکریپت در ساخت کلاس ها و کتابخانه های اکشن ایجاد شده مناسب  در این زمینه خود نشان دهنده قدرت این زبان برنامه نویسی است.

به هر حال ادوبی در آخرین نسخه خود دیگر از اکشن اسکریپت 2 پشتیبانی نمی کند و این احتمال می رود که در نسخه های بعدی پسوند 3 حذف شود و زبان برنامه نویسی فلش تبدیل شود به نام اکشن اسکریپت و فقط در ورژن های مختلف امکانات آن افزوده شود.

امیدوارم این متن مورد پسند و استفاده شما قرار گرفته باشد. از این که در پست های قبلی نظرات خوب خودتون رو برام درج کردید کمال تشکر رو دارم،  امیدوارم که اینبار هم با نظراتتون من رو همراهی و راهنمایی کنید.

یا حق

(1068)

4 پاسخ برای “صعود اکشن اسکریپت 3 به رتبه 14 برترین زبان های برنامه نویسی”

  1. ممنون از اطلاعاتی که دادین. ولی اینکه در آینده از اکشن 2 پشتیبانی نشه یکمی بده. (برای کسایی که زیاد 3 بلد نیستن!!!!)

    1. بله، شاید اینطور باشه ولی خیلی سال هست که دیگه اکشن 3 اومده و کامل و جامع هست، این زمان زمان خیلی خوبی بوده برای پشتیبانی از ورژن قبلی کدها، شاید شرکت های دیگه هیچ وقت اینقدر زمان رو به کاربرانشون ندن

  2. سلام
    مسئله ای که ذهنمو درگیر کرده : تفاوت زبان برنامه نویسی اسکریپت جاوا با اکشن اسکریپت در چیست آیا اکشن اسکریپت از جاوا اسکریپت گرفته شده است ؟ آیا با تسلط در جاوا اسکریپت میتوان در اکشن اسکریپت کار کرد ؟ ممنون تگه کامل جواب بدین 🙂

    1. بنام حق
      درود بر شما دوست عزیز

      از اونجایی که سوال شما در مورد برنامه نویسی هست باید بگم که برنامه نویسی در کل یک ماهیت واحد داره، پس شما خیلی نگران اسامی زبون ها نباشید و سعی کنید برنامه نویسی و مفاهیم اون رو خوب یاد بگیرید، اما در مورد جاوا اسکریپت و اکشن اسکریپت باید بگم که این دو زبون متفاوت هستند، شباهت هایی که به هم دارن دقیقا مثلا شباهت همه زبون های برنامه نویسی به هم هست. البته از نظر نوع نگراش هم کمی شبیه به هم هستند. اکشن اسکریپت از جاوا اسکریپت گرفته نشده ولی با دونستن جاوا اسکریپت می تونید اکشن اسکریپت رو به راحتی یاد بگیرید، در ضمن اگر برای وب سایت می خواین از فلش استفاده کنید در نسخه جدید زبون برنامه نویسی جاوا اسکریپتی هم بهش اضافه شده که خیالتون رو راحت کرده حسابی
      اگر مورد دیگه ای بود بپرسین من در خدمتم – موفق باشید و پیروز

      با سپاس
      یا حق

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *