.: محسن سمسارپور :.

وب سایت شخصی محسن سمسارپور

وب سرویس چیست ؟ web service

وب سرویس ها چه هستند و چه کمکی به ما می کنند ؟

ساختار اصلی وب سرویس ها چیست ؟ وب سرویس ها چگونه کار می کنند ؟ درود مجدد خدمت همه دوستان، اگر تا کنون اسم وب سرویس رو شنیدید یا اینکه با اون آشنا هستید بد نیست این مطلب رو هم سریع نگاه کنید ولی اگر نمی دونید که وب سرویس ها چه هستند و دوست دارید پاسخ سوالات بالا رو بشنوید پیشنهاد می کنم که با من همراه بشید …

وب سرویس ها همون طور که از اسم شون مشخص هست سرویس هایی هستند که تحت وب در اختیار مردم قرار گرفتند. این تعریف عامیانه و خودمونی از وب سرویس ها بود ولی به طور رسمی می شه اینطور مطرح کرد که

وب سرویس ها برنامه (قطعه کد) هایی هستند که تحت وب قابل دسترسی اند و از طریق پروتکل های استانداردی مانند Http به انتقال و مبادله دیتا با سایر برنامه های کاربردی می پردازند. اساس کار وب سرویس (Web Service) ها بر پایه دریافت و تولید پیغام بنیان گذاری شده است. بدین معنی که آنها منتظر می مانند کهکلاینت ها به آنها وصل شده و بنا به درخواست کلاینت ها به آن ها پاسخ می دهند. (نقل از پارس دیتا)

توضیح کمی فنی بود اما طبق روال قبل و معمول وب سایت من بایستی با هم به وسیله یک مثال ساده این موضوع رو بررسی کنیم. فرض کنید که شما وارد اداره راهنمایی و رانندگی شدید و قصد دارید که خلافی ماشین خودتون رو بگیرید اگر دقت کرده باشید متصدی از شما شماره WIN خودرو تون رو می پرسه و بعد کلیه اطلاعات مربوط به شما رو براتون آماده می کنه و براتون چاپ می کنه … اما واقعا چه اتفاقی افتاده یعنی اطلاعات همه مردم در سیستم ها هست ؟ مطمئنا نه یک سیستم که اونجا قرار داره نمی تونه کلیه اطلاعات رو داشته باشه، پس داستان چیه که با این سرعت متصدی امور تونست اطلاعات خودروی شما رو بدست بیاره ؟ پاسخ ساده است استفاده از یک وب سرویس کمک کرده تا این فرد بتونه به راحتی به اطلاعات شما دسترسی داشته باشه، در واقع وقتی شما شماره WIN ماشین رو برای ایشون خوندید ایشون این شماره رو از طریق اینترنت و توضیحات مربوط به یک وب سرویس برای سرور اصلی ارسال می کنه و اون سرویس اطلاعات مربوط به ماشین شما رو برای ایشون بر می گردونه، باید دقت داشت که در این رفت برگشت کلیه دسترسی ها و موارد امنیتی نیز لحاظ شده است.

همون طور که در مثال دیدید در واقع وب سرویس ها اطلاعات مختلف رو از طریق درخواست کلاینت به سرور در اختیار کلاینت قرار می دهند. پس وب سرویس ها بر پایه داده ها پایه گذاری شده اند و رفت و برگشت اطلاعات رکن اصلی وب سرویس هاست.

بخش های داخلی و معماری دقیق وب سرویس ها رو هم در یک مقاله دیگه به صورت مفصل و کامل توضیح خواهم داد.

وب سرویس ها از پروتکل های مختلفی برای انقال اطلاعات استفاده می کنند که در یک مقاله جداگانه به این موضوع خواهم پرداخت. امیدوارم توضیحات اولیه در مورد وب سرویس ها مورد استفاده شما دوستان قرار بگیره و مفید باشد.

منتظر شنیدن نظرات شما هستم

(928)

2 پاسخ برای “وب سرویس چیست ؟ web service”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *