.: محسن سمسارپور :.

وب سایت شخصی محسن سمسارپور

واقعیت مجازی عاشورا

شنیدن کی بود مانند دیدن
متخصصان جوان ایرانی با استفاده از واقعیت مجازی, واقعه عاشورا را شبیه سازی کردند

هر سال ایام محرم، داستان واقعه کربلا بخش اصلی و مهم عزاداری، روضه‌خوانی و تعزیه است. تا امروز تاثیرگذارترین حالت بیان داستان به‌صورت نمایشی بوده و در واقعه عاشورا، تعزیه‌خوانی قدیمی‌ترین و موثرترین شیوه بوده است.
در واقع همان‌طور که از قدیم گفته‌اند شنیدن کی بود مانند دیدن. اما امروز دنیای فناوری و تکنولوژی همه‌چیز را تغییر داده است. تصور کنید خود را در میان یاران امام حسین(ع) ببینید و در کنار آنها با دشمنان بجنگید. شاید فکر کنید این‌ها در خیال می‌گنجد، اما باید گفت امروز این خیال به واقعیت تبدیل ‌شده و با کمک تکنولوژی VR و هنر و تخصص جوانان کشور می‌توانید این حس را تجربه کنید. اکنون که به روزهای اربعین حسینی نزدیک می‌شویم، پای صحبت‌های تیمی نشستیم که واقعه کربلا را با کمک واقعیت مجازی برای کاربران شبیه‌سازی می‌کند.

واقعیت مجازی در خدمت فرهنگ

واقعیت مجازی یا Virtual Reality که به اختصار VR نامیده می‌شود نتیجه تلاش بشر برای برداشتن مرزهای بین فضای واقعی و فضای مجازی است. فناوری واقعیت مجازی یک محیط شبیه‌سازی رایانه‌ای است که حضور فیزیکی را در یک محل و در یک دنیای واقعی یا یک دنیای مجازی شبیه‌سازی می‌کند. بیشتر محیط‌های واقعیت مجازی، تجربه‌های دیداری هستند که از طریق یک صفحه کامپیوتر یا یک عینک مخصوص دیده می‌شوند. برخی از شبیه‌سازها دارای اطلاعات حسی دیگری مانند تولید صدا هم هستند. در موارد پیشرفته‌تر، اطلاعات لمسی نیز به کاربر منتقل می‌شود.

شبیه‌سازی واقعیت مجازی پیشرفته یکی از بخش‌های واقعه عاشورا، با استفاده از تجهیزات شامل یک عینک مخصوص و هدفن کوچک توسط متخصصان جوان ایرانی انجام‌ شده است. وقتی شما عینک را به چشم می‌زنید پویانمایی از واقعه شب عاشورا را مشاهده می‌کنید که با حرکت خود امکان حضور در آن واقعه را به‌صورت مجازی دارید. شما به‌صورت مجازی در کنار امام حضور دارید و به سخنان او گوش می‌دهید و یارانش را می‌بینید.

برنامه این تیم برای تکمیل پروژه خود ساخت کامل واقعه عاشورا در فضایی بزرگ است. تمام المان‌های موردنیاز به‌صورت سه‌بعدی طراحی می‌شوند، شما به‌عنوان کاربر یک عینک به چشم خود می‌زنید و یک لباس مخصوص شامل حسگرهای گرمایی، حرکتی و… را می‌پوشید. این لباس که نمونه اولیه آن در کشور با همت جوانان ایرانی ساخته‌ شده به عنوان مثال با انتقال گرما، سوزش ناشی از شمشیر خوردن را به شما منتقل می‌کند. به گفته توسعه‌دهندگان این محصول، نسخه بعدی با قابلیت حس تمام شرایط و حرکت در همه فضاهای واقعه عاشورا به‌زودی و در صورت حمایت عرضه خواهد شد.

تولیدات فرهنگی، ملی و مذهبی

شرکت دانش‌بنیانی که تولیدکننده این محصول فرهنگی است چند سالی است به‌عنوان یک شرکت دانش‌بنیان در این عرصه حضور دارد و پیش‌ازاین و به‌طور همزمان روی محصولات دیگری با رویکرد فرهنگی، ملی و مذهبی کار کرده است. ازجمله این محصولات می‌توان به تولید محتوای گردشگری با داستان‌های بومگردی عروسکی به نام شازده مسافر و تولید نرم‌افزار تلفن همراه
اخلاقی – مذهبی به‌صورت تعاملی برای رده سنی کودک و نوجوان اشاره کرد.

شروعی جذاب، سرمایه‌گذاری مهربان

همیشه شروع کار برای تیم‌های جوان و کوچک سخت است، اما تیمی که امروز محصولاتی باکیفیت جهانی تولید می‌کند برای شروع کار خود، با چاشنی شانس همراه بوده است. برکت پولی که با عشق برای فعال شدن یک گروه جوان در نظر گرفته شود چنین شکوفایی را موجب خواهد شد. روزهای اولیه تشکیل این تیم، مردی میانسال صاحب یکی از کارخانه‌ها در شهرستان چهاردانگه، سفارش تولید فیلمی را به این تیم جوان می‌دهد و واریز بدون دردسر مبلغ این قرارداد شروعی می‌شود برای کارهای بزرگ، در همین راستا صورح واحدزاده، مدیرعامل این تیم می‌گوید: «امروز مشکل بسیاری از کسب‌وکارهای نوپا سرمایه‌گذارانی هستند که دانش کافی از مسائل فنی ندارند. افرادی که سرمایه خود را از کارهایی چون سرمایه‌گذاری در ساخت مسکن، خریدوفروش ماشین و… به دست آورده‌اند، بااین‌که سرمایه خوبی دارند، اما معمولا گزینه‌های مناسبی برای کسب‌وکارهای نوپا نیستند. ازنظر ما صاحبان کسب‌وکارهای نوپا باید در این زمینه هوشمندانه‌تر تصمیم بگیرند.»

ایران، زادگاه من

ایرانی بودن برای خیلی از ایرانی‌ها افتخار است و خدمت به مردم در کشور افتخاری مضاعف، صورح واحدزاده می‌گوید: «جوایز زیادی از جشنواره‌های خارجی داشته‌ایم، چند بار پیشنهاد‌هایی از کشورهای مطرح جهان داشتیم، ولی ترجیح می‌دهیم در ایران باشیم و به مردم خدمت کنیم.» امروز در کشور شاهد پیشرفت‌های زیادی هستیم، سطح حمایت‌ها هم نسبت به قبل بیشتر شده، اما ممکن است با سهل‌انگاری برخی موجب شویم کسانی که حتی به کشور و وطن خود علاقه‌مند هستند تصمیم به رفتن بگیرند. صورح واحدزاده می‌گوید: «من و همسرم سینا عادلی که مسئولیت کارهای فنی شرکت را برعهده دارد، با عشق کار خود را شروع کردیم و امروز تیمی 27 نفره داریم، سعی کردیم در کار خود پیشرفت کنیم و برنامه داریم تا آخر امسال تلاش خود را بیشتر کنیم، همه‌چیز خوب است فقط باید بیشتر حمایت شویم و خوش‌بین هستیم، اگر اتفاقات خوب حمایتی نیفتد شاید آخر سال مجبور به ترک کشور شویم.» به نظر می‌رسد مشکل خیلی از کسب‌وکارهای نوپا حتی گرفتن وام و تزریق پول نیست، مهم این است که محصولاتشان فروش برود و بتوانند چرخه تولید تا عرضه محصول را به‌درستی طی کنند.

نیروی خوب، نیروی بد

نیروی باتجربه و شاخص بهتر است یا نیروی جوان و علاقه‌مند به تحقیق و توسعه؟ این سوالی است که شاید زیاد مطرح ‌شده باشد و هر کس پاسخ خاصی به آن بدهد. صورح واحدزاده می‌گوید: «ما تجربه کار با هر دو گروه خبره و تازه‌کار را داشته‌ایم، اما بازدهی همیشه زمانی است که شخص حس کند هیچ‌وقت دانای کل نیست و باید همیشه تحقیق و پژوهش کند. گذشت زمان نشان داده بهتر است نیروهای جوان و علاقه‌مند به پژوهش را استخدام کنیم تا نیروهایی که در کاری خبره هستند.»

البته باید دید در شرایط مختلف کدام گروه از افراد می‌توانند مفید‌تر واقع شوند. در نگاه اول کار تیمی و علاقه‌مندی به کار پژوهشی شاید مفید‌تر باشد، اما واقعیت این است که گاهی برای کارهای خاص نیاز به افراد باتجربه و خبره داریم. شاید تعادل بین این دو گروه بهترین گزینه ممکن باشد.

محسن سمسارپور

منبع: http://press.jamejamonline.ir/Newspreview/3056128031479696487

(64)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *