.: محسن سمسارپور :.

وب سایت شخصی محسن سمسارپور

هفت خوان توسعه وب

شماره خبر: 2796874487515532656

هفت خوان توسعه وب

راهکار عملی 7 مرحله‌ای برای رسیدن به شغل توسعه‌دهندگی وب

امروزه وب‌سایت‌ها نقشی بسیار بااهمیتی در زندگی روزمره ما بازی می‌کنند. بسیاری از کسب‌وکارها دارای وب‌سایت هستند، خیلی از کارهای روزمره با استفاده از سایت‌ها انجام می‌شود؛ از ثبت‌نام در دانشگاه گرفته تا انجام عملیات بانکی.
این موضوع باعث شده شغلی نسبتاً جدید به نام توسعه‌دهندگی وب بیش‌ازپیش موردنیاز شرکت‌های نرم‌افزاری باشد و کارجویان از آن استقبال کنند. تجربه مهم‌ترین مساله‌ای است که امروزه مورد توجه قرار می‌گیرد، اما دانشجویان تازه فارغ‌التحصیل شده‌ تجربه ندارند، از طرف دیگر شرکت‌ها نیازمند افراد باتجربه هستند. برای جبران این مساله بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌ها به سمت افرادی رفته‌اند که بدون گذراندن دوره‌های دانشگاهی در این زمینه تجربه کسب کرده‌اند. این راهکار اگرچه می‌تواند تا حدی مشکل را حل کند، ولی یک راهکار اصولی و منطقی نیست، اما برای انتخاب این شغل چه مهارت‌هایی نیاز است؟ چطور می‌توان در این زمینه تجربه کسب کرد؟ راهکارهای کسب شغل توسعه‌دهنده وب چیست؟ اگر شما هم قصد انتخاب یا آشنایی با این شغل را دارید، با ما همراه شوید. در ادامه راهکار هفت مرحله‌ای ساده در این زمینه ارائه خواهیم کرد.

1.انتخاب کار موردنظر

شما باید بدانید به‌طور دقیق قرار است چه شغلی را انتخاب کنید. وب‌سایت‌ها از دو بخش اصلی تشکیل‌شده‌اند؛ بخش رابط کاربری (Frontend) که کاربران نهایی آن را مشاهده می‌کنند مانند صفحات فروشگاه‌های آنلاین، صفحات ثبت‌نام کاربران در دانشگاه‌ها و دیگر موارد و بخش دوم هسته مرکزی وب‌سایت (Backend) که مربوط به کدنویسی عملیاتی وب‌سایت است و کاربر نهایی آن را مشاهده نمی‌کند. شما باید انتخاب کنید قصد دارید یک توسعه‌دهنده رابط کاربری باشید یا توسعه‌دهنده هسته مرکزی سایت؟ این موضوع به خود شما بستگی دارد و شناخت بیشتری که در هریک از این زمینه‌ها به دست می‌آورید، پیشنهاد می‌کنیم با همین کلیدواژه‌ها در وب جست‌وجو کرده و اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب کنید.

2.جست‌وجو در مورد کار و شرکت‌های مربوط

راهکارهایی مختلف برای انجام این کار وجود دارد، شما می‌توانید تبلیغات داخل روزنامه‌ها و مجلات مرتبط را رصد کنید یا از وب‌سایت‌های کاریابی کمک بگیرید. باید بدانید شرکت‌های توسعه وب چه نیروهایی در این زمینه نیاز دارند و میزان درآمد این‌گونه نیروها را ارزیابی کنید. راهکار دیگر پیدا کردن افراد خبره در این زمینه است. معمولاً وب‌سایت‌های معتبر قسمت تماس با ما دارند که با استفاده از این قسمت می‌توانید با توسعه‌دهندگان وب‌سایت‌ها آشنا شده و با آنها در ارتباط باشید تا از تجارب ارزشمند آنها بهره ببرید.

3.کسب اطلاعات درباره مهارت‌های موردنیاز

اگر بدرستی آگهی‌های استخدامی را مورد بررسی قرار دهید، می‌توانید مهارت‌های موردنیاز برای کسب شغل مدنظرتان را بیابید. همچنین می‌توانید با تماس‌های تلفنی و پرسش و پاسخ در مورد شغل مدنظرتان اطلاعات بیشتری کسب کنید. در این مرحله باید تلاش کنید ویژگی‌های فردی مربوط به شغل توسعه‌دهندگی وب را شناسایی کنید.

4.تقویت مهارت‌های خود

در مراحل قبل شناخت نسبی در مورد مهارت‌های خود و شغل مدنظرتان کسب کرده‌اید. در این مرحله باید مهارت‌های خود را نسبت به مهارت‌های موردنیاز برای کسب شغل مدنظرتان بررسی کرده و مواردی را که در آن ضعف دارید شناسایی کنید. برای انجام این کار می‌توانید از یک جدول دوبخشی استفاده کنید، درصورتی‌که قصد دارید به‌صورت دیجیتال این کار را انجام دهید، می‌توانید از نرم‌افزار اکسل یا نرم‌افزارهای مشابه استفاده کنید. در بخش اول این جدول مهارت‌های موردنیاز و در بخش دوم میزان توانایی خود در هر زمینه را یادداشت کنید. در زمینه طراحی وب‌سایت به‌طور معمول در بحث هسته مرکزی سایت آشنایی با پایگاه‌های داده‌ای چون SQL، MySQL و همچنین زبان‌های برنامه‌نویسی مانند PHP، aps.net یا Java و در بحث رابط کاربری آشنایی با HTML، CSS و JavaScript در کنار نرم‌افزارهای گرافیکی مانند Photoshop می‌تواند حائز اهمیت باشد.

5. آماده کردن خود و کسب تجربه

همان‌طور که گفته شد، تجربه کاری مهم‌ترین موضوع در استخدام آینده شما خواهد بود، پس سعی کنید داشته‌های خود را به تجربه تبدیل کنید. توجه داشته باشید تلاش و پشتکار شما را برای رسیدن به این مهم کمک خواهد کرد. برای این کار می‌توانید یکی از راهکارهای زیر را انتخاب کنید:

سایت‌های رایگان برای دوستان و آشنایان تولید کنید.

پروژه‌های مدنظر خود را اجرا کنید.

به‌صورت داوطلب برای یک شرکت غیرانتفاعی کار کنید.

کدهای خود را با دیگران به اشتراک بگذارید و آنها را معرفی کنید.

با استفاده از روش‌های بالا، شما به‌صورت رایگان در حال اجرای پروژه هستید، اما نکته حائز اهمیت این‌که شما به‌صورت رایگان در حال تولید تجربه کاری برای خود هستید و نگران کار رایگان نباشید، چون در آینده‌ای نزدیک نتیجه آن را خواهید دید.

6. شبکه‌سازی را فراموش نکنید

از قدرت فوق‌العاده شبکه‌سازی غافل نشوید، در جلسات استارت‌آپی، نشست‌هایی که توسعه‌دهندگان حرفه‌ای و تازه‌کار در آن حضور پیدا می‌کنند و سمینارهای رایگان شرکت کنید. سعی کنید از تجربیات توسعه‌دهندگان حرفه‌ای استفاده کنید، در صورت امکان گپ و گفتی با آنها حتی در حد پنج دقیقه داشته باشید. اطلاعات تماس آنها را جمع‌آوری کرده و در یک فایل مشخص (می‌توانید از اکسل استفاده کنید) ذخیره کنید. همچنین گروه‌ها و کانال‌های شبکه‌های اجتماعی نیز می‌توانند بستری مناسب برای آشنایی بیشتر شما با توسعه‌دهندگان تازه‌کار و حرفه‌ای در این حوزه باشد. شناخت صحیح اصول و فنون مذاکره می‌تواند کمکی شایان در سرعت بخشیدن به شبکه‌سازی داشته باشد.

7. ایجاد رزومه

مرحله نهایی ایجاد یک رزومه کامل و به‌روزرسانی شده از خودتان است. شما در مراحل ارائه‌شده سعی کرده‌اید با توجه به نیازمندی‌هایی که داشته‌اید توانایی‌های خود را بهبود ببخشید. در این مرحله دارای نمونه کار هستید و از توانی بالاتر نسبت به قبل برخوردار هستید؛ پس وقت آن رسیده با یک بازنگری اساسی رزومه کاری جدید برای خود تهیه و نمونه کارهای خود (هرچند ساده و ابتدایی) را در آن درج کنید. باید دقت داشته باشید ارائه رزومه کاری مناسب یکی از مهم‌ترین عوامل استخدام یا استخدام نشدن شماست. هرقدر بیشتر به رزومه‌تان توجه داشته باشید، نشان از اهمیت دادن شما به شغلی است که قصد کسب آن را دارید و این موضوع از چشم مدیران ارشد سازمان‌ها یا شرکت‌های مدنظر شما پوشیده نخواهد بود.

کلام آخر

با گذراندن مراحل هفت گانه‌ای که به آن اشاره شد، شما توانایی حضور در یک مصاحبه کاری را خواهید داشت. برای شرکت در مصاحبه کاری با توجه به اطلاعاتی که در زمینه شغل موردنظر خود کسب کرده‌اید و این‌که مهارت‌های موردنیاز خود را بهبود بخشیده‌اید، می‌توانید پرقدرت حاضر شوید. در این مرحله شما دارای نمونه کار هستید و می‌توانید از کارهایی که انجام داده‌اید بدرستی دفاع کنید. درواقع با راهکار ارائه‌شده مشکل فاصله موجود بین دانشگاه تا کسب شغل تا حد زیادی حل ‌شده است.

تازه‌کارها ناامید نشوند

امروزه مشکل اساسی بسیاری از دانشجویان ایرانی نداشتن توانایی و تجربه کاری در کسب شغل موردنظر است. از طرف دیگر این مشکل برای سازمان‌ها و شرکت‌ها نیز وجود دارد، نداشتن تجربه کاری دانشجویان موجب خواهد شد سازمان‌ها و شرکت‌ها به نتایج دلخواه خود پس از استخدام دانشجویان نرسند. به نظر می‌رسد یک راهکار مناسب برای تولید تجربه کاری برای دانشجویانی که دارای تحصیلات دانشگاهی هستند می‌تواند گره‌گشای این مشکل باشد. دانشجوی فارغ‌التحصیل دارای تجربه کاری نیست و سازمان‌ها و شرکت‌ها کارمند بی‌تجربه نمی‌خواهند، اما دانشجویان فارغ‌التحصیل با استفاده از راهکارهای خاص مانند تولید و طراحی سایت برای دوستان و آشنایان، حضور داوطلبانه در سازمان‌های غیرانتفاعی یا اجرای پروژه‌های شخصی می‌توانند تجربه کسب کرده، توانایی‌های خود را افزایش داده و نقاط ضعف خود را بهبود ببخشند، سپس با ارائه نمونه کار وارد حوزه کسب‌ و کار شوند.

محسن سمسارپور

منبع: http://press.jamejamonline.ir/Newspreview/2796874487515532656

(9)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *