.: محسن سمسارپور :.

وب سایت شخصی محسن سمسارپور

استاندارد اسکورم چیست؟ (SCORM)

SCORM چیست؟
اسکرم یا اسکورم (SCORM) که مخفف عبارت Sharable Content Object Reference Model است، مجموعه‌ای از استانداردهای فنی برای محصولات نرم‌افزاری آموزش الکترونیکی است. SCORM به برنامه نویسان می‌گوید که چگونه کد خود را بنویسند تا بتواند با سایر نرم‌افزارهای آموزش الکترونیکی “به خوبی هماهنگ شوند”. این استاندارد مخصوص یادگیری الکترونیکی است. به طور خاص، SCORM نحوه ارتباط محتوای یادگیری آنلاین و سیستم‌های مدیریت یادگیری (LMS) را با یکدیگر کنترل می‌کند. SCORM از طراحی آموزشی یا هر نگرانی آموزشی دیگری صحبت نمی‌کند و فقط یک استاندارد فنی است.

 

مثال برای درک بهتر استاندارد اسکورم

به عنوان مثال دی‌وی‌دی‌ها را در نظر بگیریم. وقتی فیلم جدیدی را روی DVD می‌خرید، لازم نیست بررسی کنید که آیا با مارک دستگاه پخش DVD شما کار می‌کند یا خیر. یک DVD فیلم معمولی مانند د‌ی‌وی‌دی پاناسونیک، روی دستگاه توشیبا پخش می‌شود. به این دلیل که فیلم‌های DVD با استفاده از مجموعه‌ای از استانداردها تولید می‌شوند. بدون این استانداردها، استودیویی که فیلم جدیدی را بر روی DVD منتشر می‌کند، مشکل بزرگی خواهد داشت. آن‌ها باید برای هر مارک دستگاه پخش دی‌وی‌دی، دی‌وی‌دی‌هایی با فرمت‌های متفاوت بسازند. قبل از ایجاد SCORM، یادگیری آنلاین هم این‌گونه بود.

استاندارد SCORM اطمینان حاصل می‌کند که تمام محتوای آموزش الکترونیکی و LMS‌ها می‌توانند با یکدیگر کار کنند، درست مانند استاندارد DVD که مطمئن می‌شود همه DVD‌ها در همه پخش‌کننده‌های DVD پخش می‌شوند. اگر یک LMS منطبق با SCORM باشد، می‌تواند هر محتوایی را که مطابق با SCORM است پخش کند و هر محتوای منطبق با SCORM می‌تواند در هر LMS منطبق با SCORM پخش شود.

چرا باید از استاندارد اسکورم استفاده کنیم؟

برای برخی، SCORM مانند یک مانع در مسیر تولید محتواست. افرادی که سنتی فکر می‌کنند و تولید محتوای سنتی انجام می‌دهند. برای بعضی دیگر، SCORM ابزاری است که آموزش آنلاین مؤثر و کارآمد را امکان‌پذیر می‌کند. در هسته خود، SCORM به تولیدکنندگان محتوا اجازه می‌دهد تا محتوای خود را در انواع سیستم‌های مدیریت یادگیری (LMS) با کمترین دردسر ممکن توزیع کنند.

انواع استاندارد اسکورم کدامند؟

از نظر فنی پنج نسخه SCORM وجود دارد:

  • SCORM 1.1
  • SCORM 1.2
  • SCORM 2004 2nd Edition
  • SCORM 2004 3rd Edition
  • SCORM 2004 4th edition

وقتی نوبت به این می‌رسد که از چه نسخه‌هایی باید استفاده کنید، به‌واقع به آنچه از محتوای خود نیاز دارید یا اینکه مشتریان شما چه نوع محتوایی دارند که باید در LMS خود از آن پشتیبانی کنید، بستگی دارد.

SCORM 1.2 و SCORM 2004 3rd Edition پرکاربردترین نسخه های SCORM هستند. برای جزئیات بیشتر در مورد نسخه‌های SCORM، از جمله ویرایش‌های متنوع SCORM 2004، از سایت استاندارد اسکرم دیدن کنید.

(162)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *