.: محسن سمسارپور :.

وب سایت شخصی محسن سمسارپور

آمار جهانی استفاده از اینترنت 2019

بررسی میزان پراكندگی استفاده از اینترنت در سراسر جهان
ریز و درشت های یک شبکه

اینترنت كه سی‌امین سال حضور خود را در جهان جشن می‌گیرد، امروز در تار و پود زندگی بسیاری از مردم جهان رخنه كرده است. شبكه‌ای جامع از اطلاعات كه روزگاری فقط در صنایع نظامی مورد استفاده قرار می‌گرفت، اكنون تا تلفن‌های‌همراه نفوذ كرده و كمتر كسی است كه از آن استفاده نكند. البته سهم همه كشورها از سرعت اینترنت و ساعاتی كه برای آن وقت می‌گذارند، یكی نیست. در این گزارش، میزان پراكندگی استفاده از اینترنت در سراسر جهان تحلیل شده است.

گزارش جهانی از اینترنت
عصر اطلاعات بدون داده‌ها بی‌معناست. در خصوص داده‌های مربوط به استفاده از اینترنت، دو موسسه بزرگ در سطح جهانی آمارهایی را منتشر كرده‌اند كه تامل برانگیز است. موسسه وی‌آرسوشال و موسسه هوت‌سوییت به‌صورت رسمی آمارهای جالبی از فعالیت مردم جهان روی اینترنت منتشر كرده‌اند. طبق این آمارها روزانه بیش از نیم میلیون نفر برای اولین بار به اینترنت متصل می‌شوند و از آن استفاده می‌كنند. البته این آمار در یك سال اخیر بیشتر است و روزانه یك میلیون نفر برای اولین بار اینترنت را تجربه می‌كنند. برای این‌كه دید بهتری نسبت به اعداد و ارقام داشته باشیم بهتر است نگاهی كلی به آمار جهان و انسان‌هایی كه در آن زندگی می‌كنند بیندازیم كه حدود 7.6 میلیارد نفر هستند. جالب است بدانید حدود 4.3 میلیارد نفر از اینترنت استفاده می‌كنند. آمار جالب دیگر این‌كه از این تعداد حدود 5.1 میلیارد نفر تلفن‌همراه دارند.

جمعیت جهان کاربران تلفن‌همراه کاربران اینترنت
7.767 میلیارد نفر 5.112 میلیارد نفر 4.388 میلیارد نفر

جالب است بدانید از كل جمعیت جهان حدود 56درصد شهرنشین هستند. ضریب نفوذ تلفن همراه 67درصد و ضریب نفوذ اینترنت 57درصد است. گرچه بسیاری از روستاییان در جهان و حتی در كشور ما از اینترنت استفاده می‌كنند، ولی هنوز كمتر از نیمی از مردم جهان استفاده‌كننده اینترنت نیستند. به نظر می‌رسد دنیای انسان‌ها با و بدون اینترنت كاملا متفاوت است.

آمار شبكه‌های اجتماعی
شبكه‌های اجتماعی هم رشد فوق‌العاده‌ای در سال‌های اخیر داشته‌اند. اجتماعات انسانی در شبكه‌های اجتماعی شكل گرفته‌اند و در حال بزرگ‌تر شدن هستند. البته پراكندگی استفاده از شبكه‌های اجتماعی در سراسر جهان یكسان نیست و هر جای این كره خاكی گروهی از مردم از یكی دو شبكه اجتماعی بیشتر استفاده می‌كنند. احتمالا اگر بدانید كه حدود نیمی از مردم جهان در شبكه‌های اجتماعی حضور دارند تعجب خواهید كرد، اما نكته جالب‌تر این‌كه تقریبا اكثر این افراد از طریق تلفن‌همراه خود به شبكه‌های اجتماعی متصل می‌شوند و در آنها فعالیت می‌كنند. طبق آخرین آمار حدود 3.4 میلیارد نفر در شبكه‌های اجتماعی فعال هستند و از این تعداد حدود 3.2 میلیارد نفر از طریق تلفن‌همراه به شبكه‌های اجتماعی وصل شده‌اند.

جمعیت افراد در شبکه‌های اجتماعی جمعیت افرادی که از شبکه اجتماعی روی تلفن‌همراه استفاده می‌کنند
3.484 میلیارد نفر 3.256 میلیارد نفر

آمارها ضریب نفوذ افراد در شبكه‌های اجتماعی را برابر 45درصد و ضریب نفوذ افرادی را كه با استفاده از تلفن‌همراه در شبكه‌های اجتماعی حضور دارند 42درصد نشان می‌دهد.

رشد جمعیت، رشد آمارها

آمارهای جهانی نشان می‌دهد هر سال بر جمعیت جهان افزوده می‌شود. گرچه امسال این رشد حدود 1.1درصد بوده و تنها 84میلیون نفر به جمعیت جهان اضافه شده، ولی به هر حال نرخ رشد مثبت است. نكته حائز اهمیت این‌كه جمعیت كاربران تلفن‌همراه با رشد 2درصدی تقریبا دو برابر رشد جمعیت جهان بوده است. یعنی بیش از صد میلیون نفر به جمعیت كسانی كه از تلفن‌همراه استفاده می‌كنند، افزوده شده است. اما رشد جمعیت كسانی كه از اینترنت استفاده می‌كنند 9.1درصد بوده و بیش از 367میلیون نفر به جمعیت افراد استفاده‌كننده از اینترنت اضافه شده است. با اضافه شدن 288میلیون نفر به تعداد كاربران شبكه‌های اجتماعی شاهد 9درصد رشد نسبت به سال گذشته بوده‌ایم. نرخ رشد كاربرانی كه از تلفن‌همراه برای حضور در شبكه‌های اجتماعی استفاده می‌كنند حدود 10درصد بوده كه با افزوده شدن بیش از 297 میلیون كاربر بیشترین نرخ رشد را داشته است. این آمارها از سال 2018 تا 2019 محاسبه شده‌اند.

نرخ رشد جمعیت جهان نرخ رشد كاربران تلفن‌همراه نرخ رشد كاربران اینترنت نرخ رشد كاربران شبكه‌های اجتماعی نرخ رشد كاربران شبكه‌های اجتماعی تلفن‌همراه

نرخ رشد جمعیت جهان نرخ رشد کاربران تلفن‌همراه نرخ رشد کاربران اینترنت نرخ رشد کاربران شبکه‌های اجتماعی نرخ رشد کاربران شبکه‌های اجتماعی تلفن‌همراه
1.1 درصد 2 درصد 9.1 درصد 9 درصد 10 درصد
84 میلیون نفر 100 میلیون نفر 367 میلیون نفر 288 میلیون نفر 297 میلیون نفر

رتبه پنجم برای ایران
یكی از شاخص‌های اساسی در مورد پراكندگی استفاده از اینترنت شاخص رشد سالانه است. در آخرین آمار منتشر شده، ایران بعد از كشورهای هند، چین، آمریكا، اندونزی در مقام پنجم قرار دارد. هند با افزایش بیش از 97میلیون نفر كاربر اینترنت و با رشد 21درصد برترین كشور در این زمینه است. بعد از آن چین با افزایش بیش از 50میلیون نفر كاربر اینترنت و با رشد 6.7 درصدی، آمریكا با افزایش بیش از 25میلیون كاربر اینترنتی و رشد 8.8 درصدی، اندونزی با افزایش بیش از 17میلیون كاربر اینترنتی و رشد 13درصدی و بالاخره ایران با بیش از 16میلیون افزایش كاربر اینترنتی و رشد 29درصدی در مقام‌های بعدی قرار دارند.
دو نكته مهم در این بخش به چشم می‌خورد؛ اول این‌كه بجر آمریكا چهار كشوری كه بیشترین رشد را داشته‌اند، آسیایی هستند و نكته بعد این‌كه آمریكا كه به نظر می‌رسد تعداد كاربران اینترنتی‌اش بالا باشد، هنوز در مرحله رشد است و با بیش از 8درصد رشد همچنان جزو كشورهایی است كه كاربران اینترنتی آن در حال رشد هستند.

نرخ رشد اینترنت

بد نیست نگاهی به رشد استفاده از اینترنت در پنج سال اخیر داشته باشیم. آمارها نشان می‌دهد نسبت رشد سال 2018 به سال 2019 به مدت زمان مشابه در سال گذشته رشد چشمگیری داشته است. روند رشد در پنج سال اخیر مثبت بوده و در 2015 به 2016 بیشترین رشد را شاهد هستیم.

پراكندگی زمانی استفاده از اینترنت
آخرین آمار منتشر شده از 40 كشوری كه بیشترین زمان استفاده از اینترنت را دارند نشان می‌دهد فیلیپینی‌ها با بیش از ده ساعت در روز میانگین استفاده از اینترنت بیشترین و ژاپن با بیش از سه ساعت و نیم استفاده میانگین از اینترنت در روز كمترین استفاده‌كننده اینترنت هستند. بعد از فیلیپین، برزیل، تایلند، كلمبیا و اندونزی مقام‌های دوم تا پنج بیشترین استفاده از اینترنت را كسب كرده‌اند. كشور ایران به علت پایین‌تر بودن میانگین استفاده مردم از سه ساعت در این فهرست حضور ندارد. آمارها نشان می‌دهد كشورهای پیشرفته مانند آمریكا، روسیه، چین، فرانسه، آلمان و ژاپن كمتر از میانگین جهانی استفاده از اینترنت، از آن استفاده می‌كنند. میانگین جهانی استفاده از اینترنت بیش از شش و نیم ساعت در روز است.

پراكندگی بیشترین سرعت اینترنت
شاخص مهم و شاید دوست‌داشتنی اینترنت سرعت آن است. در آمارهای منتشر شده از سرعت اینترنت ثابت كشورهای مختلف، سنگاپور با 190.9 مگابیت بر ثانیه مقام اول و بعد از آن كشورهای هنگ‌كنگ، كره‌جنوبی، آمریكا و كانادا مقام‌های دوم تا پنجم را به خود اختصاص داده‌اند. میانگین سرعت اینترنت ثابت در جهان نیز 54.3 مگابیت بر ثانیه است. ایران نیز با میانگین 4.7 مگابیت بر ثانیه بین صد كشور اول جهان حضور ندارد.

(418)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *