.: محسن سمسارپور :.

وب سایت شخصی محسن سمسارپور

کافه ای پر از کادو، کافه کادو

بستری برای فروش دست آفریده های ایرانی

برای نشان دادن علاقه به اشخاص مختلف مثل مادر و پدر و همسر، برای قدردانی از استاد، بابت سپاسگزاری از یک دوست صمیمی و به بهانه‌های دیگر دوست داریم کادو هدیه بدهیم و بگیریم.
خیلی وقت‌ها ارزش هدیه به خاص بودن آن است تا به ارزش مالی آن. جالب اینجاست که مردم هنرمند ایران با سلیقه و هنر خود همیشه تولیدکننده کالاهای ارزشمند بوده‌اند که هنر دستشان است و می‌تواند به‌عنوان یک یادگاری ارزشمند برای سال‌ها ماندگار باشد. اقوام ایرانی از گذشته تا امروز نسل به نسل هنر را منتقل کرده‌اند و هنر ایرانی تا امروز زنده مانده است. کافه کادو راه‌حلی است برای پیوند هنرمندان و خریداران محصولات هنری. در روز صنایع دستی سراغ این تیم استارتاپی رفتیم تا دغدغه‌های هنردوستان را بشنویم.

کافه کادو، کافه ای پر از کادو

شروعی متفاوت

داستان از یک اتفاق ساده شروع می‌شود. زمانی که رضا رضائی‌پور (بنیانگذار کافه کادو) و همسرش صفورا عبدی (هم‌بنیانگذار کافه کادو) در پاساژ پروانه تهران کالاهای خاص هنری ساخته دست ایرانیان را می‌بینند تصمیم می‌گیرند یک فروشگاه آنلاین طراحی کنند و با کمی سود محصولات خریداری شده از پاساژ پروانه را به‌صورت آنلاین به فروش برسانند.

رضا و همسرش به‌سرعت با استقبال خریداران مواجه می‌شوند و به‌مرور زمان به دلیل مشکلات تامین کالا، انبارداری، توزیع و … سعی می‌کنند فضایی از سایت خود را به هنرمندان اجاره دهند.

این روند چند وقتی پیش می‌رود، ولی تحقیقات و پژوهش‌های رضا و همسرش از هنرمندان آنها را متوجه می‌کند که پرداخت هزینه برای اجاره فضایی از فروشگاه برای هنرمندان جذاب نیست. به‌این‌ترتیب کافه کادو از لحاظ کسب‌وکار کمی تغییر می‌کند و حالت دریافت کمیسیون از فروش کافه کادو را به شکل امروزی در می‌آورد.

در حال حاضر هنرمندان می‌توانند در کافه کادو ثبت‌نام کرده و کالاهای خود را برای فروش ثبت کنند.

کافه کادو در ازای این خدمات هزینه‌ای دریافت نمی‌کند، ولی در ازای فروش درصدی از فروش را که بین 12 تا 18 درصد است، دریافت می‌کند. تیم کافه کادو امروز بزرگ‌تر شده و رضا رضائی‌پور با مهندسی نرم‌افزار، صفورا عبدی با کارشناسی ارشد معماری، ماجده میراسماعیلی با کارشناسی ارشد صنایع دستی، سیاوش رضائی‌پور دانشجوی رشته مدیریت، علی زاد‌راد دانشجوی رشته پرستاری و دو برنامه‌نویس پاره وقت، این تیم را تشکیل می‌دهند.

حمایت، حمایت

کافه کادو با رویکرد حمایت از مشاغل خانگی و به‌طور خاص زنان سرپرست خانوار به فعالیت خود ادامه می‌دهد. در همین راستا و در مورد حمایت‌های این استارتاپ از هنرمندان، رضا رضائی‌پور می‌گوید: «ما در کنار بحث مالی، اهداف دیگری را دنبال می‌کنیم.

کالای ایرانی و حمایت از آن چند سالی است که در اهم برنامه‌های ما قرار دارد، اما مهم‌تر از آن ایجاد شغل است. ما زنان سرپرست خانوار زیادی داریم که این بستر توانسته و می‌تواند برای آنها یک شغل امن و درآمدزا ایجاد کند.

پیشنهادهای زیادی از سوی واردکنندگان کالاهای هنری داشته‌ایم که کالاهای وارداتی را با سود بیشتر روی سایت به فروش برسانیم، ولی ما دنبال تقویت کارهای دستی هستیم که شاید تعداد کمی داشته باشند، ولی ارزش آنها به خاص بودن و دست‌آفرینی‌شان است.»

در کنار حمایت‌هایی که کافه کادو از هنرمندان و مصرف‌کنندگان می‌کند، به نظر می‌رسد حمایت‌های مردمی و دولتی نیز می‌تواند نقش موثری در موفقیت استارتاپ‌ها داشته باشد.

رضا رضائی‌پور می‌گوید: «حمایت‌های مالی دولت به‌صورت وام چند سالی است که مرسوم شده، ولی خیلی اوقات مشکلات فقط مالی نیست، در حال حاضر مشکلات اقتصادی موجب شده که کالاهای هنری از سبد خرید بسیاری از خانوارها خارج شود و بهبود مسائل اقتصادی و معیشتی مردم می‌تواند موجب شکوفایی کسب‌وکارهای نوپا شود. ما در تلاشیم تا هنرمندان را به تولید محصولات باکیفیت و ارزان سوق دهیم تا در همین شرایط هم خرید و فروش‌ها رونق نسبتا مناسبی داشته باشند.»

آموزش در کنار تجارت

یکی از مشکلاتی که بسیاری از کسب‌وکارهای پلتفرمی با آن مواجه هستند عدم آشنایی و دانش خدمت گیرندگان در مورد خدمات ارائه شده است. کافه کادو بستر فروش محصولات را فراهم کرده، اما میزان فروش هر یک از محصولات به عوامل زیادی مربوط می‌شود که بخش عمده آن باید توسط هنرمندانی که محصولات خود را معرفی می‌کنند، انجام شود. در این حوزه به نظر می‌رسد وجود آموزش‌های مناسب می‌تواند کمک‌کننده باشد.

رضا رضائی‌پور در تائید این موارد می‌گوید: «کافه کادو نیاز مبرم به آموزش داشت. از نظر ما برای ورود به هر کار جدیدی باید آموزش‌های لازم در آن کار را دید، از طرفی بسیاری از هنرمندان محصولات خوبی را تولید می‌کنند، اما با قوانین و قواعد تجارت الکترونیکی و حتی تجارت آشنا نیستند، شناخت خوبی از مشتریان ندارند، با اصول عکاسی حرفه‌ای برای نمایش محصول خود آشنا نیستند و حتی اگر آشنا هستند به اهمیت آن پی نبرده‌اند، خیلی از آنها نمی‌دانند که نوشتن یک متن کوتاه مناسب در مورد محصول تا چه حد می‌تواند در جلب نظر مشتری یا دیده شدن محصولاتشان در موتورهای جست‌وجوگر تاثیر داشته باشد. ما از زمان ثبت‌نام هر یک از هنرمندان تا زمانی که با ما همراه هستند مطالب آموزشی مختلفی را در زمینه‌های مطرح شده در پنل کاربری آنها قرار می‌دهیم. مطالبی از قبیل نحوه درست قیمت‌گذاری، اصول و اهمیت بسته‌بندی، روش‌های شناخت مشتری و موارد دیگر. این آموزش‌ها تاثیر زیادی در رونق خرید و فروش محصولات داشته است.»

گاهی با نگاه ساده فکر می‌کنیم که ایجاد یک پلتفرم فقط طراحی یک سایت فروشگاهی است که بتواند خدماتی را به مشتریان عرضه کند، اما به واقع باید از دیدهای مختلف به این موضوع نگاه کرد.

سرمایه‌گذار فهیم

هر کسب‌وکار نوپایی بعد از طی کردن فراز و نشیب‌های اولیه و حفظ ثبات خود به سرمایه‌گذاری نیاز دارد، اما این‌که چه سرمایه‌گذاری بیاید و سرمایه‌گذاری کند هم مهم است. باتوجه به ماهیت کافه کادو که دنبال حمایت از کالاهای هنری و حفظ هنر ایرانی است نظر رضا رضائی‌پور را در مورد جذب سرمایه‌گذار پرسیدیم، او می‌گوید: «به هر حال با تلاش و زحمت فراوان از سختی‌های اولیه عبور کرده‌ایم و در حال حاضر کافه کادو مسیر مشخص و مورد علاقه ما را دنبال می‌کند. این روزها احساس می‌کنیم که نیاز به سرمایه‌گذار داریم، اما مانند همه مراحل و شاید بیشتر، حساسیت روی انتخاب سرمایه‌گذار داریم. ما در کیش با دو گروه سرمایه‌گذار خارجی وارد مذاکره شدیم. مساله مهم برای انتخاب سرمایه‌گذار برای ما، فهیم بودن در حوزه کارهای هنری است. ما نیازمند شخص یا گروهی هستیم که درک خوبی از کسب‌وکار داشته باشد، ریسک‌پذیر باشد و از همه مهم‌تر هنر و هنرمند را بشناسد. اگر ما امروز در این نقطه هستیم به دلیل تلاش در حفظ آرمان حمایت واقعی از هنر ایرانی است و دوست نداریم اولویت سرمایه‌گذارمان چیزی جز این باشد.» نکته‌ای که بیان شد می‌تواند در هر کسب‌وکار دیگری هم مورد نظر باشد، چراکه کسب درآمد بدون حفظ ارزش‌ها به‌ندرت می‌تواند پایدار بماند.

محسن سمسارپور

(87)

4 پاسخ برای “کافه ای پر از کادو، کافه کادو”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *