.: محسن سمسارپور :.

وب سایت شخصی محسن سمسارپور

چالش‌های بازاریابی دیجیتال

بلیغات دیجیتال، جایگزین یا مکمل تبلیغات سنتی

چالش‌های بازاریابی دیجیتال

ایجاد پیوند بین تولیدکننده محصول یا ارائه‌دهنده خدمت و مصرف‌کننده محصول یا دریافت‌کننده خدمت، کاری است که تبلیغات انجام می‌دهد، اما تبلیغات از دیرباز تاکنون دستخوش تغییرات شده و از شکل سنتی به سمت دیجیتالی شدن سوق پیدا کرده است. در این گزارش قصد داریم از زوایای مختلف به موضوع تبلیغات دیجیتال بپردازیم.

‬تبلیغات‭ ‬در‭ ‬گذشته

digital-marketing

سال‌هاست‭ ‬تبلیغات‭ ‬به‌عنوان‭ ‬ابزار‭ ‬آشنایی‭ ‬مخاطب‭ ‬با‭ ‬تولیدکننده‭ ‬محصول‭ ‬یا‭ ‬عرضه‌کننده‭ ‬خدمت‭ ‬شناخته‭ ‬می‌شود‭. ‬تبلیغات‭ ‬تمام‭ ‬راهکارهای‭ ‬ممکن‭ ‬را‭ ‬برای‭ ‬افزایش‭ ‬آگاهی‭ ‬مشتری‭ ‬نسبت‭ ‬به‭ ‬محصول‭ ‬یا‭ ‬خدمت‭ ‬ارائه‭ ‬شده‭ ‬انجام‭ ‬می‌دهد‭. ‬آناهیتا‭ ‬جلوه،‭ ‬فعال‭ ‬در‭ ‬حوزه‭ ‬ارتباطات‭ ‬و‭ ‬تبلیغات‭ ‬در‭ ‬این‭ ‬باره‭ ‬می‌گوید‭: ‬سال‌ها‭ ‬مردم‭ ‬و‭ ‬حتی‭ ‬تبلیغاتچی‌ها‭ ‬باور‭ ‬داشتند‭ ‬که‭ ‬تبلیغات‭ ‬دروغ‭ ‬است‭. ‬طبق‭ ‬گزارش‌های‭ ‬موجود،‭ ‬اعتماد‭ ‬مردم‭ ‬به‭ ‬فروشندگان‭ ‬بیمه‭ ‬و‭ ‬تبلیغاتچی‌ها‭ ‬در‭ ‬پایین‌ترین‭ ‬سطح‭ ‬ممکن‭ ‬است‭. ‬این‭ ‬آمار‭ ‬نه‭ ‬تنها‭ ‬مربوط‭ ‬به‭ ‬ایران‭ ‬بلکه‭ ‬یک‭ ‬آمار‭ ‬جهانی‭ ‬است،‭ ‬اما‭ ‬آنچه‭ ‬امروزه‭ ‬به‭ ‬سمت‭ ‬آن‭ ‬در‭ ‬حرکت‭ ‬هستیم،‭ ‬این‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬تبلیغات‭ ‬بخشی‭ ‬از‭ ‬یک‌ارتباط‭ ‬الزامی‭ ‬است‭. ‬یک‭ ‬مهارت‭ ‬هنری‭ ‬در‭ ‬گفت‌وگو‭ ‬است‭ ‬بین‭ ‬دو‭ ‬طرف‭ ‬که‭ ‬یک‭ ‬طرف‭ ‬آن‭ ‬خریدار‭ ‬یا‭ ‬مصرف‌کننده‭ ‬است‭ ‬و‭ ‬سمت‭ ‬دیگر‭ ‬آن‭ ‬تولیدکننده‭ ‬محصول‭ ‬یا‭ ‬ارائه‌دهنده‭ ‬خدمت‭.‬ب‭ ‬طبق‭ ‬گفته‌های‭ ‬این‭ ‬کارشناس‭ ‬در‭ ‬واقع‭ ‬تولیدکننده‭ ‬محصول‭ ‬به‌واسطه‭ ‬تبلیغات‭ ‬یک‭ ‬بار‭ ‬دیگر‭ ‬محصول‭ ‬خود،‭ ‬نقاط‭ ‬تمایز‭ ‬و‭ ‬ویژگی‌هایش‭ ‬را‭ ‬بررسی‭ ‬کرده‭ ‬و‭ ‬در‭ ‬صورت‭ ‬نیاز‭ ‬آنها‭ ‬را‭ ‬اصلاح‭ ‬می‌کند‭. ‬این‭ ‬مساله‭ ‬کمک‭ ‬می‌کند‭ ‬یک‌پیام‭ ‬مناسب‭ ‬و‭ ‬جذاب‭ ‬برای‭ ‬گفت‌وگو‭ ‬با‭ ‬مخاطب‭ ‬پیدا‭ ‬کند‭ ‬و‭ ‬این‭ ‬تمام‭ ‬کاری‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬تبلیغات‭ ‬برای‭ ‬او‭ ‬انجام‭ ‬می‌دهد‭. ‬در‭ ‬ایران‭ ‬نیز‭ ‬صنعت‭ ‬تبلیغات‭ ‬حداقل‭ ‬در‭ ‬۵۰سال‭ ‬گذشته‭ ‬تا‭ ‬امروز‭ ‬دستخوش‭ ‬تغییراتی‭ ‬شده‭ ‬است‭. ‬جلوه‭ ‬می‌گوید‭: ‬اقبل‭ ‬از‭ ‬جنگ،‭ ‬صنعت‭ ‬تبلیغات‭ ‬نسبتا‭ ‬فعال‭ ‬بود،‭ ‬ولی‭ ‬شرایط‭ ‬جنگ‭ ‬موجب‭ ‬شد‭ ‬تبلیغات‭ ‬به‭ ‬سمت‭ ‬رکود‭ ‬پیش‭ ‬برود‭. ‬در‭ ‬سال‌های‭ ‬بعد‭ ‬از‭ ‬جنگ‭ ‬دوران‭ ‬طلایی‭ ‬تبلیغات‭ ‬صنایع‭ ‬مختلفی‭ ‬بود‭ ‬که‭ ‬تشنه‭ ‬تبلیغات‭ ‬بودند‭.‬ب

‭‬دیجیتالی‭ ‬شدن‭ ‬تبلیغات

از‭ ‬دنیای‭ ‬بیلبوردهای‭ ‬شهری‭ ‬و‭ ‬تبلیغات‭ ‬چاپی‭ ‬تا‭ ‬نمایش‭ ‬تبلیغات‭ ‬چندرسانه‌ای‭ ‬در‭ ‬رادیو‭ ‬و‭ ‬تلویزیون،‭ ‬همه‭ ‬و‭ ‬همه‭ ‬نسل‭ ‬سنتی‭ ‬تبلیغات‭ ‬را‭ ‬تشکیل‭ ‬می‌دادند‭. ‬با‭ ‬تغییر‭ ‬رفتار‭ ‬مردم‭ ‬و‭ ‬علاقه‭ ‬آنها‭ ‬به‭ ‬استفاده‭ ‬از‭ ‬اینترنت‭ ‬و‭ ‬شبکه‌های‭ ‬اجتماعی،‭ ‬تبلیغات‭ ‬به‭ ‬سمت‭ ‬دیجیتالی‭ ‬شدن‭ ‬رفته‭ ‬است‭. ‬نمایش‭ ‬بنرهای‭ ‬تبلیغاتی‭ ‬در‭ ‬سایت‌ها‭ ‬و‭ ‬اپلیکیشن‌های‭ ‬تلفن‭ ‬همراه‭ ‬تا‭ ‬نمایش‭ ‬تبلیغات‭ ‬در‭ ‬شبکه‌های‭ ‬اجتماعی‭ ‬و‭ ‬ارسال‭ ‬ایمیل‌های‭ ‬انبوه،‭ ‬نمونه‌هایی‭ ‬از‭ ‬تبدیل‭ ‬تبلیغات‭ ‬سنتی‭ ‬به‭ ‬دیجیتال‭ ‬است‭. ‬آناهیتا‭ ‬جلوه‭ ‬درباره‭ ‬دیجیتالی‌شدن‭ ‬تبلیغات‭ ‬می‌گوید‭: ‬ا‭ ‬ما‭ ‬سه‭ ‬دسته‭ ‬رسانه‭ ‬در‭ ‬قدیمی‌ترین‭ ‬شکل‭ ‬تقسیم‭ ‬رسانه‌های‭ ‬تبلیغاتی‭ ‬داریم‭. ‬ATL‭ ‬یا‭ ‬بالای‭ ‬خط‭ ‬مانند‭ ‬تبلیغات‭ ‬محیطی‭ ‬که‭ ‬هدفش‭ ‬گفت‌وگوی‭ ‬عمومی‭ ‬است‭ ‬و‭ ‬هزینه‌های‭ ‬آن‭ ‬زیادتر‭ ‬از‭ ‬بقیه‭ ‬موارد‭ ‬است‭ ‬و‭ ‬مخاطب‭ ‬هدف‭ ‬این‭ ‬نوع‭ ‬تبلیغات‭ ‬دقیقا‭ ‬مشخص‭ ‬نیست‭. ‬گروه‭ ‬دوم‭ ‬پایین‭ ‬خط‭ ‬BTL‭ ‬است‭. ‬در‭ ‬این‭ ‬دسته‌بندی‭ ‬سراغ‭ ‬رسانه‌های‭ ‬هدفمندتر‭ ‬می‌رویم‭ ‬و‭ ‬با‭ ‬مخاطب‭ ‬مستقیم‌تر‭ ‬گفت‌وگو‭ ‬می‌کنیم‭.‬‭ ‬حالت‭ ‬سوم‭ ‬وسط‭ ‬این‭ ‬دو‭ ‬حالت‭ ‬قرار‭ ‬می‌گیرد‭ ‬و‭ ‬ترکیبی‭ ‬از‭ ‬دو‭ ‬حالت‭ ‬قبلی‭ ‬است‭. ‬بعضی‭ ‬خدمات‭ ‬فضای‭ ‬تبلیغات‭ ‬دیجیتال‭  ‬زیر‭ ‬خط‭ ‬است،‭ ‬مثل‭ ‬بازاریابی‭ ‬ایمیلی‭ ‬و‭ ‬بعضی‭ ‬بالای‭ ‬خط‭ ‬مثل‭ ‬تبلیغات‭ ‬بنری‭ ‬در‭ ‬وب‭ ‬سایت‌های‭ ‬عمومی،‭ ‬اما‭ ‬باید‭ ‬بدانیم‭ ‬مساله‭ ‬ارتباطی‭ ‬و‭ ‬هدف‭ ‬ما‭ ‬در‭ ‬تبلیغات‭ ‬چیست‭ ‬که‭ ‬بعد‭ ‬دنبال‭ ‬راه‌حل‭ ‬آن‭ ‬براساس‭ ‬یک‭ ‬راهبرد‭ ‬مشخص،‭ ‬ایده‌ای‭ ‬خلاقانه‭ ‬و‭ ‬رسانه‭ ‬مناسب‭ ‬بگردیم‭.‬ب‭ ‬بستر‭ ‬تبلیغات‭ ‬دیجیتال،‭ ‬رسانه‌های‭ ‬آنلاین‭ ‬مثل‭ ‬وب‌سایت‌ها‭ ‬و‭ ‬شبکه‌های‭ ‬اجتماعی‭ ‬است‭ ‬و‭ ‬به‭ ‬دلیل‭ ‬شناخت‭ ‬بیشتری‭ ‬که‭ ‬روی‭ ‬این‭ ‬مخاطبان‭ ‬وجود‭ ‬دارد‭ ‬تقریبا‭ ‬مخاطب‭ ‬هدف‭ ‬قابل‭ ‬تشخیص‭ ‬است‭ ‬و‭ ‬نسبت‭ ‬به‭ ‬روش‭ ‬سنتی‭ ‬با‭ ‬افرادی‭ ‬روبه‌رو‭ ‬هستیم‭ ‬که‭ ‬شناخت‭ ‬بیشتری‭ ‬نسبت‭ ‬به‭ ‬آنها‭ ‬داریم‭.‬
‬‭ ‬

افراد‭ ‬و‭ ‬چالش‌های‭ ‬آن‌ها

نقش‭ ‬انسان‌ها‭ ‬در‭ ‬صنایع‭ ‬مختلف‭ ‬بسیار‭ ‬بااهمیت‭ ‬است‭. ‬در‭ ‬صنعت‭ ‬تبلیغات‭ ‬نیز‭ ‬افراد‭ ‬مختلفی‭ ‬درگیر‭ ‬هستند‭. ‬تولیدکنندگان‭ ‬محصول،‭ ‬ارائه‌دهندگان‭ ‬خدمت،‭ ‬مشتریان‭ ‬محصول‭ ‬یا‭ ‬خدمات،‭ ‬فعالان‭ ‬حوزه‭ ‬تبلیغات‭ ‬سنتی‭ ‬یا‭ ‬دیجیتال‭ ‬از‭ ‬افرادی‭ ‬هستند‭ ‬که‭ ‬درگیر‭ ‬فرآیند‭ ‬تبلیغات‭ ‬می‌شوند‭. ‬آناهیتا‭ ‬جلوه‭ ‬می‌گوید‭: ‬اچالشی‭ ‬که‭ ‬وجود‭ ‬دارد‭ ‬مربوط‭ ‬به‭ ‬کل‭ ‬این‭ ‬صنعت‭ ‬است‭. ‬هم‭ ‬در‭ ‬بخش‭ ‬مشتریان‭ ‬و‭ ‬هم‭ ‬در‭ ‬بخش‭ ‬آژانس‌های‭ ‬تبلیغاتی‭ ‬سنتی‭ ‬و‭ ‬دیجیتال‭. ‬عمر‭ ‬صنعت‭ ‬تبلیغات‭ ‬زیاد‭ ‬نیست‭ ‬و‭ ‬دانش‭ ‬آن‭ ‬هم‭ ‬وارداتی‭ ‬است‭. ‬ما‭ ‬هنوز‭ ‬در‭ ‬ترجمه‭ ‬مفاهیم‭ ‬مساله‭ ‬داریم‭ ‬و‭ ‬هر‌کدام‭ ‬از‭ ‬فعالان‭ ‬حوزه‭ ‬تبلیغات،‭ ‬اسم‭ ‬اشتباهی‭ ‬روی‭ ‬کارهایشان‭ ‬می‌گذارند‭. ‬آژانس‌های‭ ‬قدیمی‌تر‭ ‬به‭ ‬هر‭ ‬شکل‭ ‬و‭ ‬با‭ ‬سعی‭ ‬و‭ ‬خطا،‭ ‬مطالعه‭ ‬و‭… ‬تا‭ ‬حدودی‭ ‬کارشان‭ ‬را‭ ‬جلو‭ ‬برده‌اند،‭ ‬اما‭ ‬در‭ ‬مورد‭ ‬آژانس‌های‭ ‬دیجیتال‭ ‬چالش‭ ‬این‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬ما‭ ‬با‭ ‬نسل‭ ‬جوانی‭ ‬مواجه‭ ‬هستیم‭ ‬که‭ ‬فناوری‭ ‬را‭ ‬خوب‭ ‬می‌شناسد،‭ ‬اما‭ ‬در‭ ‬مورد‭ ‬تبلیغات‭ ‬و‭ ‬بازاریابی‭ ‬و‭ ‬بازار‭ ‬لزوما‭ ‬شناختی‭ ‬ندارد‭. ‬این‭ ‬شاید‭ ‬جدی‌ترین‭ ‬چالش‭ ‬تبلیغات‭ ‬دیجیتال‭ ‬است‭.‬بت‭ ‬آموزش‭ ‬و‭ ‬مهارت‭ ‬یادگیری‭ ‬بالای‭ ‬افراد‭ ‬و‭ ‬حتی‭ ‬سازمان‌ها‭ ‬می‌تواند‭ ‬به‭ ‬آژانس‌های‭ ‬تبلیغات‭ ‬دیجیتال‭ ‬کمک‭ ‬کند‭ ‬تا‭ ‬به‭ ‬نتایج‭ ‬بهتری‭ ‬در‭ ‬حوزه‭ ‬تبلیغات‭ ‬دیجیتال‭ ‬برسند‭. ‬از‭ ‬آنجا‭ ‬که‭ ‬بحث‭ ‬تبلیغات‭ ‬دیجیتال،‭ ‬هم‭ ‬به‭ ‬آشنایی‭ ‬افراد‭ ‬در‭ ‬حوزه‭ ‬تبلیغات‭ ‬نیاز‭ ‬دارد‭ ‬و‭ ‬هم‭ ‬به‭ ‬آشنایی‭ ‬آنها‭ ‬با‭ ‬مباحث‭ ‬دیجیتال‭ ‬یا‭ ‬باید‭ ‬افراد‭ ‬سنتی‭ ‬در‭ ‬حوزه‭ ‬تبلیغات‭ ‬با‭ ‬افزایش‭ ‬مهارت‌های‭ ‬خود‭ ‬در‭ ‬حوزه‭ ‬دیجیتال‭ ‬وارد‭ ‬این‭ ‬حوزه‭ ‬جدید‭ ‬شوند‭ ‬یا‭ ‬نیروهای‭ ‬جوان‭ ‬که‭ ‬با‭ ‬فضای‭ ‬دیجیتال‭ ‬آشنا‭ ‬هستند‭ ‬سعی‭ ‬در‭ ‬افزایش‭ ‬دانش‭ ‬خود‭ ‬در‭ ‬حوزه‭ ‬تبلیغات‭ ‬داشته‭ ‬باشند‭. ‬البته‭ ‬موضوع‭ ‬فقط‭ ‬به‭ ‬نیروها‭ ‬ختم‭ ‬نمی‌شود‭. ‬صاحبان‭ ‬کسب‌وکار‭ ‬که‭ ‬به‌عنوان‭ ‬مشتریان‭ ‬آژانس‌های‭ ‬تبلیغاتی‭ ‬هستند‭ ‬نیز‭ ‬باید‭ ‬از‭ ‬دانش‭ ‬مناسبی‭ ‬در‭ ‬حوزه‭ ‬دیجیتال‭ ‬و‭ ‬تبلیغات‭ ‬برخوردار‭ ‬باشند‭. ‬در‭ ‬صورتی‭ ‬که‭ ‬افراد‭ ‬سفارش‌دهنده‭ ‬آشنایی‭ ‬کافی‭ ‬با‭ ‬تبلیغات‭ ‬دیجیتال‭ ‬نداشته‭ ‬باشند‭ ‬احتمالا‭ ‬نمی‌توانند‭ ‬نیازهای‭ ‬خود‭ ‬را‭ ‬تعیین‭ ‬و‭ ‬بررسی‭ ‬کنند‭.‬

‭ ‬تبلیغات‭ ‬الکترونیکی‭ ‬یا‭ ‬دیجیتال؟

گاهی‭ ‬بین‭ ‬الکترونیکی‭ ‬و‭ ‬دیجیتالی‭ ‬شدن‭ ‬تمییز‭ ‬قائل‭ ‬نمی‌شویم‭. ‬اگر‭ ‬نگاه‭ ‬افراد‭ ‬در‭ ‬حوزه‭ ‬تبلیغات‭ ‬سنتی‭ ‬به‌روز‭ ‬نشده‭ ‬باشد،‭ ‬با‭ ‬تغییر‭ ‬روش‭ ‬تبلیغات‭ ‬از‭ ‬سنتی‭ ‬به‭ ‬دیجیتال‭ ‬باز‭ ‬هم‭ ‬همان‭ ‬روش‭ ‬سنتی‭ ‬را‭ ‬این‭ ‬بار‭ ‬به‌صورت‭ ‬الکترونیکی‭ ‬از‭ ‬آژانس‌های‭ ‬تبلیغاتی‭ ‬درخواست‭ ‬می‌کنند‭. ‬به‌طور‭ ‬مثال‭ ‬به‭ ‬جای‭ ‬یک‭ ‬بیلبورد‭ ‬فیزیکی‭ ‬دنبال‭ ‬بیلبورد‭ ‬الکترونیکی‭ (‬همان‌بنرهای‭ ‬روی‭ ‬سایت‭) ‬هستند‭. ‬اما‭ ‬فضای‭ ‬تبلیغات‭ ‬دیجیتال‭ ‬نیازمند‭ ‬تغییر‭ ‬نگرش‭ ‬است‭. ‬درباره‭ ‬این‭ ‬موضوع‭ ‬آناهیتا‭ ‬جلوه‭ ‬می‌گوید‭: ‬ابه‭ ‬نکته‭ ‬ظریفی‭ ‬اشاره‭ ‬کردید،‭ ‬از‭ ‬آنجا‭ ‬که‭ ‬افرادی‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬آژانس‌های‭ ‬بزرگ‭ ‬قدیمی‭ ‬وجود‭ ‬دارند،‭ ‬دید‭ ‬و‭ ‬نگاهشان‭ ‬تولید‭ ‬محتوا‭ ‬و‭ ‬کمپین‌هایی‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬بر‭ ‬بستر‭ ‬رسانه‌های‭ ‬سنتی‭ ‬کار‭ ‬می‌کند،‭ ‬شما‭ ‬با‭ ‬تبلیغاتی‭ ‬در‭ ‬فضای‭ ‬آنلاین‭ ‬مواجه‭ ‬می‌شوید‭ ‬که‭ ‬همان‭ ‬آگهی‌های‭ ‬تلویزیونی‭ ‬هستند‭ ‬و‭ ‬فقط‭ ‬فضای‭ ‬پخش‭ ‬آن‭ ‬تغییر‭ ‬کرده‭ ‬است،‭ ‬در‭ ‬حالی‭ ‬که‭ ‬به‭ ‬جز‭ ‬بستر‭ ‬باید‭ ‬خود‭ ‬محتوا‭ ‬و‭ ‬روش‭ ‬تولید‭ ‬آن‭ ‬نیز‭ ‬تغییر‭ ‬کند‭. ‬این‭ ‬موضوع‭ ‬به‭ ‬همین‌جا‭ ‬ختم‭ ‬نمی‌شود‭ ‬و‭ ‬شما‭ ‬با‭ ‬ر‌اهبردهای‭ ‬ارتباطی‭ ‬چندوجهی‭ ‬مواجه‭ ‬هستید‭ ‬که‭ ‬مبتنی‭ ‬بر‭ ‬عملکرد‭ ‬بستر‭ ‬دیجیتال‭ ‬نیستند‭ ‬و‭ ‬در‭ ‬نهایت‭ ‬شما‭ ‬محتوایی‭ ‬می‌بینید‭ ‬که‭ ‬برای‭ ‬آن‭ ‬رسانه‌ای‭ ‬خریداری‭ ‬می‌شود‭ ‬تا‭ ‬دیده‭ ‬شود‭ ‬یا‭ ‬شبکه‌های‭ ‬اجتماعی‭ ‬که‭ ‬محتوایی‭ ‬در‭ ‬آن‭ ‬است‭ ‬و‭ ‬برای‭ ‬دیده‭ ‬شدن‭ ‬آنها‭ ‬باید‭ ‬هزینه‭ ‬تبلیغات‭ ‬پرداخت‭ ‬کرد‭. ‬بنابراین‭ ‬بیشتر‭ ‬وقت‌ها‭ ‬ما‭ ‬شاید‭ ‬درگیر‭ ‬همان‭ ‬تبلیغات‭ ‬الکترونیکی‭ ‬هستیم‭ ‬تا‭ ‬دیجیتال‭ ‬مارکتینگ‭.‬

 ‬‭

‬داده‌ها‭ ‬و‭ ‬تغییر‭ ‬در‭ ‬دنیای‭ ‬تبلیغات

یکی‭ ‬از‭ ‬تفاوت‌های‭ ‬بنیادین‭ ‬بین‭ ‬تبلیغات‭ ‬سنتی‭ ‬و‭ ‬دیجیتال،‭ ‬داده‌ها‭ ‬هستند‭. ‬بستر‭ ‬دیجیتال‭ ‬این‭ ‬امکان‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬آژانس‌های‭ ‬تبلیغاتی‭ ‬می‌دهد‭ ‬تا‭ ‬بتوانند‭ ‬به‌طور‭ ‬هدفمند‭ ‬تبلیغات‭ ‬مشتریان‭ ‬خود‭ ‬را‭ ‬نمایش‭ ‬دهند‭ ‬و‭ ‬همه‭ ‬آمارهای‭ ‬مربوط‭ ‬را‭ ‬جمع‌آوری‭ ‬کنند‭. ‬داده‌ها‭ ‬می‌توانند‭ ‬میزان‭ ‬اثربخشی‭ ‬تبلیغات‭ ‬مختلف‭ ‬را‭ ‬مشخص‭ ‬کنند،‭ ‬اما‭ ‬موضوع‭ ‬مهم‌تر‭ ‬تحلیل‭ ‬داده‌هایی‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬می‌تواند‭ ‬منجر‭ ‬به‭ ‬یادگیری‭ ‬شود‭. ‬این‭ ‬داده‌ها‭ ‬بعد‭ ‬از‭ ‬تحلیل‭ ‬می‌توانند‭ ‬دانش‭ ‬تولید‭ ‬کنند‭. ‬دانش‭ ‬تولید‌شده‭ ‬می‌تواند‭ ‬به‌عنوان‭ ‬ابزاری‭ ‬برای‭ ‬تصمیمات‭ ‬بعدی‭ ‬مورد‭ ‬استفاده‭ ‬قرار‭ ‬گیرد‭. ‬

با‭ ‬استفاده‭ ‬از‭ ‬این‭ ‬داده‌ها‭ ‬می‌توان‭ ‬میزان‭ ‬جذابیت‭ ‬تبلیغات‭ ‬و‭ ‬نرخ‌های‭ ‬مختلف‭ ‬تبدیل‭ ‬را‭ ‬مشخص‭ ‬کرد‭. ‬به‭ ‬عنوان‭ ‬مثال‭ ‬اگر‭ ‬یک‭ ‬بنر‭ ‬ده‭ ‬هزار‭ ‬بار‭ ‬نمایش‭ ‬داده‭ ‬و‭ ‬صد‭ ‬بار‭ ‬روی‭ ‬آن‭ ‬کلیک‭ ‬شود‭ ‬نرخ‭ ‬تبدیل‭ ‬هر‭ ‬صد‭ ‬نفر‭ ‬یک‭ ‬نفر‭ ‬را‭ ‬نشان‭ ‬می‌دهد‭. ‬با‭ ‬استفاده‭ ‬از‭ ‬نرخ‭ ‬تبدیل‭ ‬می‌توان‭ ‬تبلیغات‭ ‬مختلف‭ ‬را‭ ‬مدیریت‭ ‬کرد‭. ‬ارتباط‭ ‬و‭ ‬رصد‭ ‬لحظه‌ای‭ ‬داده‌ها‭ ‬امکان‭ ‬دیگری‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬بستر‭ ‬تبلیغات‭ ‬دیجیتال‭ ‬در‭ ‬اختیار‭ ‬آژانس‌های‭ ‬تبلیغاتی‭ ‬دیجیتال‭ ‬قرار‭ ‬می‌دهد‭.‬

(۳۱)

دانلود

یک دیدگاه برای “چالش‌های بازاریابی دیجیتال”

  1. با عرض سلام خدمت جناب آقای سمسارپور
    مثل همیشه عالی بود و بهره لازم را بردم .فقط یک نکته در رشته بازاریابی و صنعت کیفیت و تبلیغات در کنار هم بالا می رود . چرا که اول باید کیفیت محصولات بالا برود تا بتوان تبلیغات دهان به دهان و بعد از آن تبلیعات دیجیتال و … استفاده کرد . طبق تجربیات بنده و درسهای مربوطه مارکتیک وبعد برند و جهانی شد هم پای تبلیغ بالا می رود . اگر هرکدام درست انجام نشود .شرکت درست به جلو نمی رود و به ورشکستگی می انجامد .
    با تشکر از شما .
    درپناه خدای بزرگ و مهربان

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *