.: محسن سمسارپور :.

وب سایت شخصی محسن سمسارپور

هوشمند، سالم بمانیم دستبند سلامتی چیست

سلامتی بخش مهمی از زندگی است و در نبود آن آرامشی در کار نیست. این روزها به لطف پیشرفت‌های فناوری اطلاعات، طراحی و ساخت گجت‌ها رونق چشمگیری گرفته و برخی از این پوشیدنی‌ها به سمت کنترل شاخص‌های سلامتی روی آورده و در حال تولید و عرضه در بازار هستند.
دستبند سلامتی «آکو» نمونه ایرانی دستبندهای سلامتی است که توانایی تشخیص و ثبت علائم سلامتی افراد را به‌طور دائم دارد. این دستبند به همراه نرم‌افزار جانبی در بلندمدت، امکان پیش‌بینی بیماری‌ها و همچنین بررسی وضعیت‌ اورژانسی را دارد.

اندازه‌گیری قند خون، مزیت رقابتی

آذر95 است و چند ماهی از خروج حامد قدسی، دانشجوی دکترای رشته نانوالکترونیک دانشگاه امیرکبیر از شرکت دوستش می‌گذرد. او در رویای داشتن یک شرکت در تلاش برای یافتن ایده‌ای است که بتواند آینده شغلی او را بسازد. داغ شدن بحث دستبندهای سلامتی در آن زمان کافی بود تا جرقه اولیه ساخت دستبند سلامتی ایرانی در ذهن حامد بخورد. با کمی فاصله، او دو هم‌گروهی خود را انتخاب کرد و این گروه سه نفره، اولین دستبند سلامتی ایرانی را تولید کردند. نظر حامد قدسی این بود که چرا یک دستبند سلامتی فقط باید تعداد کمی از شاخص‌های سلامتی را مدیریت کند.

گروه سه نفره حامد قدسی، نگین امیری و سروناز محمودزاده خامنه کار خود را از سن 25 سالگی و از شهر تهران شروع کردند. آنها متوجه شده بودند که تقریبا هیچ راه غیرتهاجمی برای اندازه‌گیری قند خون وجود ندارد و برای اندازه‌گیری آن باید حتما کمی از خون بیمار مورد آزمایش قرار گیرد. این موضوع باعث شد با تحقیقات زیاد و تلاش شبانه‌روزی امکان اندازه‌گیری قند خون توسط دستبند سلامتی ایرانی به نام AKO را فراهم آورند. به گفته حامد قدسی «نمونه‌ای که بتواند به‌طور خاص در مورد قند خون با ما رقابت داشته باشد در سطح بین‌المللی وجود نداشت و ما این موضوع را به‌عنوان مزیت رقابتی در نظر گرفتیم و از همان روزهای اول دید بین‌المللی به تولید این محصول داشتیم.»

دستبند سلامتی در کنار امکان اندازه‌گیری قندخون، امکان اندازه‌گیری فشارخون، ضربان دقیق قلب (توسط سیگنال الکتریکی قلب)‌، اشباع اکسیژن خون، تخمین خوبی از هموگلوبین خون، تعداد تنفس، میزان استرس و همچنین مسافت طی شده و بررسی ساعات خواب را دارد. به گفته حامد قدسی در آینده نزدیک و با به‌روزرسانی نرم‌افزار دستگاه و طراحی الگوریتم‌های جدید هوش مصنوعی، توانایی‌های جدیدی به این دستبند ایرانی اضافه خواهد شد.

در ایران محصولات وارداتی زیادی در حوزه دستبندهای سلامتی وجود دارد و حامد قدسی می‌گوید: «ما در مرحله پیش تولید هستیم و هنوز فروش عمومی شروع نشده، ولی پیش‌بینی کرده‌ایم که تا دو سال آینده از 15 میلیون تقاضای دستبند سلامتی به‌صورت بالقوه در بازار ایران یک درصد را به‌دست آوریم. این محصول ظرفیت بالایی برای ورود به بازار جهانی دارد، ولی ورود به بازار جهانی در قدم دوم پس از تثبیت محصول در بازار داخلی انجام می‌شود. برنامه‌ها و پیش‌بینی‌ها برای ورود به بازار کشورهای خاورمیانه بعد از بازار داخلی برنامه‌ریزی شده و در صورت انجام مرحله اول و تثبیت در بازار داخلی بزودی وارد بازار خاورمیانه خواهیم شد. از آنجا که برآورد قیمت ما برای تولید انبوه این دستبند زیر صد دلار است، امکان رقابت با نمونه‌های خارجی وجود دارد.»

حمایت شتاب‌دهنده‌ها، دولت

در سال‌های اخیر حضور شتاب‌دهنده‌ها در حوزه فناوری‌های نوین موجب شکوفایی و نوآوری‌های بسیاری شده است. گروه آکو نیز از این قاعده مستثنی نیست، حامد قدسی می‌گوید: «ما در سال 96 با حمایت‌های شتاب‌دهنده خود توانستیم محصول مدنظرمان را تولید کنیم، حضور شتاب‌دهنده‌ها راه بسیاری از استارتاپ‌ها را هموار می‌کند، اما این کافی نیست، باید حمایت‌های دولتی به‌طور عملی نیز چاشنی کار شود تا آینده روشن‌تری پیش رو داشته باشیم». دولت نیز در سال‌های اخیر با ارائه وام‌های بدون بهره و همراه با تنفس در تلاش است تا بتواند راه استارتاپ‌ها را هموار کند، اما حامد قدسی می‌گوید: «این‌که تاکنون اقدامات خوبی در حوزه استارتاپ‌ها انجام‌شده خوب است، اما طبق الگوی کشورهای موفق باید در حوزه‌های تخصصی استارتاپ سرمایه‌گذاران تخصصی وجود داشته باشند تا قدرت ریسک‌پذیری استارتاپ‌ها بالاتر رود. همچنین روندی که در بسیاری از کشورها مرسوم است، خرید شرکت‌های استارتاپی موفق با قیمت مناسب است که موجب ایجاد انگیزه در نیروهای جوان خواهد بود. فرایند ایجاد یک استارتاپ و رساندن آن به شرکتی که قابلیت تولید محصول دارد، بسیار پیچیده است. از همین رو به نظر من نیاز به حمایت جدی‌تر دولت داریم.»

مشکلات دانشجویی، استارتاپی

با توجه به ماهیت فضای استارتاپی، معمولا افراد دانشجو، در این فضاها مشغول به فعالیت هستند. مشکلات دانشجویی، در کنار مشکلات فعالیت در یک فضای استارتاپی گه‌گاه موجب خستگی می‌شود. حامد قدسی از تجربه کاری دوران دانشجویی می‌گوید: «مشکلات زیادی داشتیم. شروع یک کار که در دنیا شرکت‌های بزرگی روی آن به‌شدت تلاش می‌کنند در یک گروه سه نفره دانشجویی کار بی‌نهایت مشکلی است بخصوص این‌که قطعاتی که لازم داشتیم بسیار گران بودند و به‌سختی می‌توانستیم آنها را به کشور وارد کنیم. همه قطعات مینیاتوری و کوچک هستند و این باعث می‌شود که رفع اشکالات سیستم کار سختی باشد. از طرف دیگر وقتی حرف از استارتاپ زده می‌شد بخصوص در روزهای اول، اکثر افراد یک اپلیکیشن، سرویس یا وبسایت را تصور می‌کردند و این‌که بتوانیم این موضوع را بین مردم و حتی یک شتاب‌دهنده مطرح کنیم، کمی چالش‌برانگیز بود.» در خارج از کشور استارتاپ‌های فراوانی روی تولید محصولات فیزیکی فعال هستند و حمایت از این‌گونه استارتاپ‌ها در ایران و رشد و شکوفایی آنها می‌تواند به تولید ملی کمک شایانی داشته باشد.

بدون شکست هرگز

آکو (AKO smart technologies) با تمرکز بر تولید محصولات هوشمند برای بهبود سطح سلامت جامعه در مسابقات مختلفی شرکت کرده است. آکو در مسابقه بین‌المللی hello tomorrow که در شهر پاریس فرانسه در سال 2016 برگزار شد توانست بین 3500 ایده شرکت‌کننده جزو 50 ایده برتر دنیا قرار گیرد و به فرانسه دعوت شد. در رویداد بین‌المللی استارتاپ جاده ابریشم که امسال برگزار شد آکو توانست بین ده استارتاپ برتر ایران قرار گیرد. اما آخرین افتخار آکو در AIM 2018 رقم می‌خورد، جایی که در شهر دبی امارات، این استارتاپ ایرانی بین ده استارتاپ برتر انتخاب می‌شود. باید گفت در بسیاری از مواقع پیروزی‌های نمایان، حاصل شکست‌های پنهانی هستند که خیلی از ما از آنها بی‌خبریم، حامد قدسی از داستان شکست‌هایشان می‌گوید: «شکست که تا دلتان بخواهد خوردیم، ولی هر بار درست همان موقع که می‌خواستیم از ادامه کار منصرف بشویم یک اتفاق روحیه‌بخش و مثبت می‌افتاد. همیشه به نظر می‌رسید نیرویی به ما می‌گفت این کار ارزش تحمل سختی‌ها را دارد و ادامه بدهید بچه‌ها. از نظر ما کاری که بتواند مشکل یک یا چند انسان را حل کند، درست است و انجام کار درست با همه سختی‌هایش لذت‌بخش است.»

دستبند سلامتی

از دیرباز استفاده از دستبندهای زینتی مرسوم بوده و گفته می‌شود دستبندهایی از جنس نقره و دیگر فلزات خاصیت درمانی نیز داشته‌اند. شاید با الهام گرفتن از همان دستبندها یا با الهام گرفتن از ساعت‌های مچی که زمان را نشان استفاده‌کنندگان می‌داد، دستبندهایی که شاخص‌های سلامتی را اندازه‌گیری می‌کنند و به‌صورت دیجیتالی آن را نمایش می‌دهند، وارد بازار شد.

به‌طورمعمول استفاده از این دستبندها برای نمایش میزان ضربان قلب، میزان کالری مصرفی و تعداد قدم‌های طی شده در طول یک روز به‌منظور مدیریت بهتر شاخص‌های سلامتی در اختیار کاربران قرار گرفت و یک نرم‌افزار تلفن همراه تمام داده‌های موجود در این دستبندها را برای استفاده‌کننده آن ذخیره‌سازی و تحلیل می‌کند.

محسن سمسارپور

(198)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *