بررسی محصول ایرانی فنآسا برای کمک به بیماران و سالمندان
قاشقها دیگر نمیلرزند!
بسیاری از افراد دچار بیماریهای مغز و اعصاب (پاركینسونیها و مبتلایان به ام اس) در انجام بسیاری از امور روزمره زندگی خود مشكل دارند. بسیاری از این مشكلات حتی با مصرف دارو هم رفع نمیشوند. بهعنوان مثال لرزش دست غیرارادی، یكی از علائم شایع در اینگونه بیماریهاست كه متاسفانه با مصرف دارو نیز قابل حل نیست. فناوری میتواند راهكارهایی را در اختیار این بیماران قرار دهد تا بتوانند به زندگی روزمره برگردند. استفاده از محصولات تولید شده بر پایه فناوریهای نوین میتواند سطح كیفیت زندگی این بیماران را بالا ببرد. به همین دلیل سراغ یكی از كسبوكارهای ایرانی كه دنبال راهحلی برای رفع لرزش دست غیرارادی این بیماران است، رفته و محصولشان را بررسی كردهایم.
قاشق بیدردسر
یكی از مشكلات افراد دچار بیماریهای مغز و اعصاب، مشكل كنترل خودآگاه دست است. لرزش دست بهطور غیرخودآگاه موجب میشود این افراد در مهمترین كارهای روزمره مانند غذا خوردن با مشكل روبهرو شوند. معمولا این افراد باید با كمك دیگران غذا بخورند و این مساله میتواند باعث افسردگی افراد شود. دغدغه دو دانشجوی دانشگاه فردوسی مشهد، سیده فاطمه حسینی و فرزانه صنوبری برای انجام پایاننامهای كه بتواند مشكلی را حل كند، موجب شد این دو دانشجوی مشهدی به فكر ایجاد یك كسبوكار نوپا در حوزه سلامت و توانبخشی بیفتند. سیده فاطمه حسینی، مدیرعامل فنآسا میگوید :اپس از بررسی اولیه مشكل افراد دچار بیماری لرزش دست، با كمك اساتید راهنما (آقای دكتر لطفی و آقای دکتر کبروی) چند ماهی در این حوزه تحقیق و پژوهش كردیم. ما دانشجویان الكترونیك برای آشنایی با جزئیات این مشكل باید با دوستان پزشك مصاحبههایی انجام میدادیم تا اطلاعات زمینهای در این حوزه كسب كنیم .
نتایج اولیه، ما را به نمونهای خارجی رساند كه سعی كردیم براساس توان داخلی، نمونهای آزمایشگاهی از قاشقی را تولید كنیم كه بتواند به بیماران دارای مشكل لرزش دست كمك كند. این قاشق به بیمار اجازه میدهد حتی با لرزش دست بتواند غذا بخورد.ب در طراحی این قاشق از چند حسگر استفاده شده كه اطلاعات این حسگرها به پردازشگری كه در قاشق تعبیه شده ارسال میشوند. همه دادههای ارسالی توسط پردازشگر تحلیل شده و حركت ارادی دست بیمار از لرزشهای غیرارادی دست او تشخیص داده میشود. در مرحله بعدی با استفاده از یكسری سیستمهای كنترلی به دوموتور موجود در قاشق دستور داده میشود كه به چه شكل قاشق را كنترل كنند تا محتویات داخل آن نریزد. این كار از طریق خنثی كردن حركات غیرارادی انجام میشود .البته قاشق طراحی شده تنها یكی از محصولاتی است كه در این حوزه بهصورت آزمایشگاهی به تولید رسیده و با استفاده از فناوریای كه این كسبوكار نوپا توانسته به آن دست پیدا كند، میتوان شاهد تولید محصولات دیگر برای مصارف متفاوت بود.
نمونه خارجی
باتوجه به افزایش قیمت ارز در ماههای اخیر به نظر میرسد تولید محصولات باكیفیت در كشور میتواند كمك شایانی به مصرفكنندگان كند. كاهش هزینهها با تولید داخلی و تفاوت قیمت میتواند انگیزه خوبی برای خرید محصولات ایرانی به وجود آورد. نظر خانم حسینی را در مورد نمونههای خارجی این محصول جویا شدیم. او میگوید: انمونه خارجی محصول ما توسط شركت گوگل ساخته شده و در آمریكا به فروش میرسد، اما نمونه محصول ما به هیچ عنوان از روش مهندسی معكوس استفاده نكرده است. محصول تولیدی از پایه بر اساس تحقیقات به عمل آمده تولید شده است. كاركرد محصول ایرانی تا حد بسیار بالایی مشابه نمونه خارجی است. محصول ایرانی سه ویژگی منحصربهفرد دارد كه آن را از نمونه خارجی متمایز كرده است. در مورد قیمت هم باید بگویم در حال حاضر با توجه به اینكه هنوز محصول به تولید انبوه نرسیده، عدد تمام شده یك چهارم نمونه خارجی است.ب همچنین در مقایسه نمونههای خارجی محصول ایرانی احتمالا پشتیبانی بهتری دارد، چراكه دسترسی خریداران به تولیدكنندگان از نمونه خارجی بهتر خواهد بود.
آمار و ارقام
طبق آمار جهانی 3درصد افراد در جهان دچار بیماریهای مغز و اعصاب هستند كه یكی از بارزترین نشانهها و نتایج این بیماری لرزش دست است. بیماریهایی چون لرزش خوشخیم، پاركینسون، اماس و برخی از سكتههای مغزی میتواند موجب ایجاد لرزش دست بهطور غیرارادی شود. حسینی میگوید: اطبق آمار احتمالا جامعه هدف ما در دنیا حدود 200میلیون نفر و در ایران حدود 5/2میلیون نفر است. طبق آمار بهدست آمده از تحقیقات انجام شده، بیش از 80درصد این بیماران دچار افسردگی و حالات انزوا و گوشهگیری از اجتماع هستند.
فنآسا كه هنوز در ابتدای مسیر است، با نمونه آزمایشگاهی محصول خود در مسابقات جاده ابریشم (Silk Road) شركت كرد. این مسابقات كه مهر امسال برگزار شد، اولین رویداد دورهمی بهترین استارتآپهای ایرانی با هدف شناساندن اكوسیستم استارتآپی ایران به جوامع بینالمللی است كه در آن برترین كسبوكارهای نوپا، سرمایهگذارها، شتابدهندهها و رسانههای كسبوكار نوپا گرد هم میآیند.
در دومین دوره این رویداد، كسبوكارهای نوپای سراسر كشور برای شركت فراخوانده شدند كه نزدیك به 300استارتآپ برای شركت ثبتنام كردند و از این بین 55 تیم برگزیده برای ارائه در پنج شهر مختلف كشور انتخاب شدند. در این دوره از رویداد، تیم فنآسا موفق شد در مرحله اول در مشهد مقام اول را كسب كند و بین ده شركت نوپای برتر كشور قرار گیرد.
مشكل مهم
ایجاد كسب وكار نوپا از پایه با مشكلات زیادی همراه است، اما حسینی در مورد مهمترین مشكل كسبوكارشان میگوید: ابه نظر میرسد مشكل بسیار مهم در اجراییشدن ایدهها داشتن باور است. این باور هم باید از سمت كارآفرینان باشد هم از سمت مردم، سرمایهگذاران و دولت. متاسفانه امروز شاهد این مساله هستیم كه باور چندانی در سیستم كسبوكارهای نوپا وجود ندارد.ب فرهنگسازی استفاده از محصولات داخلی در كنار بهبود كیفیت محصولات تولید داخل میتواند به افزایش تولیدات ملی كمك كند. این مساله هم میتواند موجب ایجاد مشاغل مرتبط شود و هم موجب كاهش خروج ارز و در آیندهای نهچندان دور با گسترش تولید و صادرات محصولات ایرانی موجب ارزآوری شود.
حسینی در مورد فرهنگسازی میگوید: اما با استفاده از سایت Fanasa-solutions.comو كانال فنآسا سعی داریم در حوزه فرهنگسازی فعالیت كنیم. در حال حاضر مطالب تخصصی در حوزه این بیماریها در سایت در حال بارگذاری است. به نظر ما آشنایی دقیق افراد با این بیماریها میتواند به فروش محصول ما كمك كند. از طرف دیگر اطلاعرسانی درباره همه مراحل اجرای طرح و تحقیقات انجام شده روی سایت منتشر میشود.
فعلا به منظور بهبود فرهنگسازی در مرحله تست و ارزیابی عملكرد این محصول روی بیماران واقعی هستیم تا بتوانیم براساس نتایج بهدست آمده به بهبود فرهنگ استفاده از چنین ابزارهایی برای افزایش كیفیت زندگی بیماران این حوزه كمك كنیم.ب در كنار موارد بیان شده به نظر میرسد نقش رسانههای دولتی و حمایتی را نمیتوان در فرهنگسازی نادیده گرفت. ساخت و انتشار تیزرهای تبلیغاتی و پخش آن از كانالهای دولتی و حمایتی میتواند موجب رونق بازار محصولات تولید داخل شود و فرهنگ استفاده از این محصولات را نیز ترویج دهد.
(117)