.: محسن سمسارپور :.

وب سایت شخصی محسن سمسارپور

الکامپ در گذر زمان

بزرگ‌ترین نمایشگاه فناوری کشور 24 ساله شد
الکامپ در گذر زمان

هر وقت اسم نمایشگاه می‌آید، همه برای دیدن دستاوردهای جدید آماده می‌شوند. نمایشگاه مکانی است برای عرضه محصولات و نوآوری‌های جدید در صنایع مختلف و در عصر حاضر، شاید الکامپ یکی از مهم‌ترین نمایشگاه‌هایی باشد که در کشور برگزار می‌شود.
نمایشگاه الکامپ امسال 24 ساله شد. این نمایشگاه ابتدا با نام نمایشگاه بین‌المللی کامپیوتر، برق، الکترونیک و ارتباطات در یک چادر بادی برپا شد، اما امروز به یکی از معتبرترین نمایشگاه‌های حوزه فناوری بدل شده است. دیروز بیست‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی الکترونیک، رایانه و تجارت الکترونیک شروع به کار کرد و تا 9 مرداد ادامه خواهد داشت.

الکامپ از دیرباز تاکنون

نمایشگاه الکامپ سه دهه قبل با تمرکز بر حوزه کامپیوتر، برق، الکترونیک و ارتباطات شکل گرفت. آن زمان برگزاری این نمایشگاه بر‌عهده شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران بود. چند سال پس از برگزاری این نمایشگاه، صنعت برق از تمرکز این نمایشگاه خارج شد.

برگزاری نمایشگاه نیز با مشارکت بخش خصوصی، شکل خصولتی به خود گرفت. به‌مرور، صنعت مخابرات نیز از نمایشگاه الکامپ جدا شد و نمایشگاه تلکام در حوزه مخابرات شکل گرفت. با توجه به پیشرفت‌های حوزه ارتباطی و صنایع مخابراتی در حوزه تامین زیرساخت، این نمایشگاه نیز به موازات نمایشگاه الکامپ هر‌ساله برگزار می‌شود. (هرچند امروزه باز هم صحبت از ادغام تلکام با الکامپ می‌شود) در سال‌های اخیر برگزاری این نمایشگاه به‌عهده بخش خصوصی سپرده شد و امسال چهارمین سال متوالی است که سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور مسئولیت برگزاری آن را بر‌عهده گرفته است. این نمایشگاه در سال‌های مختلف با فراز و نشیب‌هایی همراه بوده که در سال‌های اخیر با عهده‌داری مسئولیت برگزاری توسط بخش خصوصی، تغییراتی در نحوه برگزاری صورت گرفته و منظم‌تر شده است.

نمایشگاه ایرانی با پیشوندی جهانی

قرار بوده حضور کشورهای مختلف در الکامپ یکی از مزیت‌هایی باشد که موجب روند رو‌به‌رشد آن شود. اما هر سال تعداد شرکت‌های پیشروی بین‌المللی در الکامپ کمتر می‌شود، به‌طوری که به‌نظر می‌رسد می‌توان پیشوند بین‌المللی را از این نمایشگاه برداشت. البته ایران در نمایشگاه‌های مشابه جهانی مانند سبیت آلمان و جیتکس دبی نمایندگانی دارد. الکامپ بجز شهر تهران که هر‌سال برگزار می‌شود، در استان‌های مختلف نیز به همت سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور برپا می‌شود تا افرادی که امکان سفر به تهران برای شرکت در این نمایشگاه بزرگ را ندارند حداقل بتوانند با تازه‌های فناوری شهر و استان خود و دیگر استان‌های کشور در محل زندگی‌شان آشنا شوند.

خصوصی‌سازی و تازه‌های نمایشگاه

با توجه به این‌که برگزاری الکامپ در چند سال اخیر توسط بخش خصوصی انجام می‌شود، شاهد تغییراتی در نحوه اجرای آن هستیم. از‌جمله می‌توان به تغییر زمان برگزاری نمایشگاه از فصل پاییز به تابستان اشاره کرد. دوره گذشته اولین بار بود که الکامپ به جای آذر در اواخر تیر و اوایل مرداد برگزار شد. امسال نیز همین روند تکرار شده و نمایشگاه در مرداد برگزار شده است. این تغییر زمانی فرصت مناسب‌تری را برای شرکت‌کنندگان با توجه به تعطیلات تابستانی فراهم کرده است. دانشجویان و دانش‌آموزان که نسل جوان و نوجوان کشور را تشکیل می‌دهند شاید بیشترین بهره را از این تغییر زمانی ببرند. از طرف دیگر چند سالی است که بخش‌های جدیدی به الکامپ افزوده شده که هیجان این نمایشگاه را بیش‌از‌پیش کرده است. اولین تغییر در سال‌های اخیر، اضافه شدن بخش الکام‌استارز است. این بخش که برای استارتاپ‌ها در نظر گرفته شده به همراه رویداد رقابتی برای انتخاب برترین استارتاپ‌های شرکت‌کننده، موجب افزایش شور و هیجان نمایشگاه شده است. بعد از الکام‌استارز که با استقبال خوبی روبه‌رو شده الکام‌گیمز بخش دیگری است که دو دور قبل برای اولین‌بار به الکامپ افزوده شد و اکنون برای دومین‌بار در الکامپ 24 و با قدرت بیشتر بازگشته است. از قدیم تا امروز دو بخش سخت‌افزار و نرم‌افزار در نمایشگاه به‌وضوح قابل مشاهده بودند. در سال‌های دورتر تمرکز بیشتری روی بحث سخت‌افزاری بود، اما این روزها تمرکز بیشتری روی حوزه نرم‌افزاری و استارتاپی است. یکی از دلایل حضور کمرنگ سخت‌افزاری‌ها در این سال‌ها و بخصوص امسال، تغییرات ارزی و تاثیری که روی کسب‌وکار آنها داشته، بیان شده است.

3 رویداد جانبی جذاب

امسال در نمایشگاه الکامپ سه رویداد جانبی با نام‌های اتاق شتاب، الکام پیچ و آوردگاه سرمایه برگزار می‌شود. در اتاق شتاب که شرکت در آن با پرداخت هزینه 150 هزار تومانی برای عموم آزاد است فرصتی برای گفت‌وگو و انتقال تجربه با خبرنگاران، مشاوران و بنیانگذاران استارتاپ‌های بزرگ ایران و اروپا فراهم شده است. در الکام‌پیچ، استارتاپ‌ها فرصت معرفی کسب‌وکارشان را در زمانی محدود در مقابل داوران خبره دارند و می‌توانند در پایان نظرات داوران را دریافت کنند. در انتهای نمایشگاه تیم‌های برتر الکامپ پیچ معرفی خواهند شد. آوردگاه سرمایه موقعیتی است برای کسب‌وکارهای نوپا که نیازمند توسعه و سرمایه‌گذاری هستند. در این رویداد استارتاپ‌ها می‌توانند برای جذب سرمایه‌گذار خود را معرفی کنند. در این رویداد سرمایه‌گذاران پرتجربه و فعال در بخش‌های مختلف اقتصادی و صنعتی کشور حضور دارند تا صحبت‌های کسب‌وکارهای نوپا را شنیده و با آنها در تعامل باشند.

نمایشگاهی پرشور طبق آمار

در دوره گذشته این نمایشگاه، 831‌شرکت داخلی در قالب 381‌شرکت تجاری و 450‌شرکت استارتاپ و 39‌شرکت خارجی در فضایی به مساحت 55‌هزار و 400‌مترمربع از 21 کشور حضور داشتند که در طول برپایی نمایشگاه توانمندی‌های خود را ارائه کردند. امسال نیز آمارها نشان می‌دهد نمایشگاه پرشوری خواهیم داشت. در‌حالی که برگزاری نمایشگاه به دست بخش خصوصی سپرده شده است، اما دولتی‌ها به روال سال‌های قبل با حضور 41 دستگاه خود 314 خدمت الکترونیکی را معرفی می‌کنند. آمارها نشان می‌دهد حضور سخت‌افزاری‌ها کمتر و حضور شرکت‌های نوپا در زمینه اینترنت اشیا، فینتک‌ها و شهر هوشمند بیشتر شده است. امسال استارتاپ‌ها رشد چشمگیری داشته‌اند، سال گذشته 99 غرفه مخصوص استارتاپ‌ها بود که امسال به 232 غرفه ارتقا پیدا کرده است. در مجموع امسال غرفه‌داران و کانترداران استارتاپی 424 کسب‌وکار خواهند بود. در ظاهر و از نظر کمی این رشد می‌تواند نوید‌دهنده بهبود وضعیت استارتاپ‌ها در ایران باشد، ولی باید تا پایان برگزاری نمایشگاه منتظر ماند و تحلیل کیفی از حضور استارتاپ‌ها در نمایشگاه، وضعیت واقعی حوزه استارتاپ در ایران را نشان دهد.

حوزه بازی و گیم نیز امسال 30‌نماینده دارد و با توجه به این‌که در سال‌های اخیر به بازی به‌عنوان یک صنعت نگاه شده، می‌توان امیدوار بود که جنبه‌های خاص بازی‌سازی مانند داستان‌نویسی و طراحی تا گرافیک و برنامه‌نویسی مورد توجه بیشتری قرار گیرد. از طرف دیگر حضور 30 صندوق سرمایه‌گذاری، شتاب‌دهنده، مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری نیز به‌عنوان تکمیل‌کننده چرخه زیست‌بوم استارتاپ‌ها در سالن الکام‌استارز به‌عنوان نقطه‌عطفی مطرح است. این مهم موجب خواهد شد تا رویدادهای اصلی و جانبی نمایشگاه در ارتقای سطح کمی و کیفی حوزه فناوری اطلاعات کمک شایانی داشته باشند. به‌طور کلی امسال حدود 600 شرکت برای حضور در نمایشگاه الکامپ 2018 تهران ثبت‌نام کرده‌اند و این نمایشگاه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران در فضایی بالغ بر 32هزار مترمربع برگزار می‌شود.

البته این نمایشگاه با توجه به مشکلات ترافیکی احتمالی در محل برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران و به دستور وزیر صنعت قرار بود به شهر‌آفتاب منتقل شود که این اتفاق امسال نیفتاد و باید دید آیا شهر آفتاب ظرفیت مناسب برای برگزاری چنین رویدادی را دارد یا خیر.

محسن سمسارپور

(43)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *